Необичайна ваканция: как дългата пауза през април се отрази на Формула 1

Сезон 2023 ще бъде най-дългият и с най-много състезания в историята на Формула 1, но малко след старта му пилотите и отборите получиха дълга почивка. Отмяната на Гран при на Китай заради ограниченията в страната, свързани с пандемията от коронавирус, доведе до това, че за четири седмици няма нито едно състезание. Последният старт беше в Австралия на 2 април, а следващият е в Азербайджан на 30 април.
Отборите не бяха получавали толкова дълга пауза толкова рано. Обикновено началото на всеки сезон е със състезания през две седмици. Някои пилоти се възползваха максимално от почивката, а вместо във фабриката на "Уилямс" Алекс Албон отиде на Хаваите.
Как се стигна до паузата
Гран при на Китай трябваше да се проведе на 16 април. В страната не е имало състезание от Формула 1 от 2019 г. насам заради пандемията. През декември беше съобщено, че Шанхай няма да приеме старт и през този сезон. Формула 1 опита да намери друг домакин, като една от опциите беше Португалия. Все пак беше взето решение, че ще е прекалено скъпо за отборите да има състезание в тази част на Европа между двата старта в Австралия и Азербайджан. Вариант беше и преместването на датата на състезанието в Баку, но организаторите отказаха.

Въпреки заплахата на Верстапен: Формула 1 готви промяна във формата
Верстапен е доволен, Алонсо - не
Като лидер в шампионата Макс Верстапен не би трябвало да иска сезонът да спира почти за месец. Пилотът на "Ред бул" обаче ще използва почивката, за да се възстанови. Верстапен се разболя преди Гран при на Саудитска Арабия, като каза, че се чувства така все едно му липсва бял дроб.
"Странно е да има такава пауза в началото на сезона. Преди 2-3 седмици щях да ви кажа, че не искам да има пауза, но след това се разболях много, а оттогава имам проблеми. Така че за мен това прекъсване ще е добро, за да се върна в най-добра форма. Ако беше нормална ситуация, щях да предпочета да карам", каза Верстапен пред "Скай Спортс".

Фернандо Алонсо, който направи страхотен старт на сезона с "Астън Мартин" и е трети в класирането, предпочита да няма такава пауза.
"Иска ми се да има състезания. Сигурно ще съм във фабриката, ще използваме паузата, за да се подготвим по най-добрия начин за следващото състезание. Аз съм в нов отбор, така че ще работим върху някои неща. Но щеше да е по-добре да сме на пистата", каза Алонсо.
Изчистване на проблемите
За отбори като "Ферари", "Мерцедес" и "Макларън", които не започнаха сезона по най-добрия начин, паузата е добре дошла. Те ще получат шанс да изпробват нови неща без напрежението от състезателния уикенд. Именно по тази причина се очаква в Баку да са първите големи ъпдейти по болидите.
"Ще използваме това като възможност да работим колкото се може повече по подобренията на болида, за да можем да се борим за челните места колкото се може по-скоро. Трябва да използваме тази почивка по възможно най-добрия начин", каза Шарл Льоклер.
На подобно мнение е и Люис Хамилтън: "За отбора е добре да се фокусира върху болида в тази пауза. Лично аз предпочитам да се състезаваме, но ще се опитам да използвам това по най-добрия начин."

След обжалване: Може ли Хамилтън да загуби първата си титла във Формула 1
Най-доволни от почивката са членовете на отборите, които пътуват на всяко едно от 23-те състезания през сезона. Те прекарват седмици по самолетите и летища, а повече от половин година са далеч от домовете си.
"Време е за малко почивка, защото останалата част от сезона ще е тежка. Казах на момчетата да си починат и да не правят нищо, което аз не бих правил", каза директорът на "Хаас" Гюнтер Щайнер.
След паузата Формула 1 влиза в график от 10 състезания за 14 седмици преди лятната ваканция, която ще започне след Гран при на Белгия на 30 юли.