Без интрига: доминацията на Верстапен превръща Формула 1 в състезание за второ място

Без интрига: доминацията на Верстапен превръща Формула 1 в състезание за второ място

Без интрига: доминацията на Верстапен превръща Формула 1 в състезание за второ място
Reuters
Осем победи за "Ред бул" в осем проведени състезания - така накратко може да бъде описана ситуацията във Формула 1 след провеждането на една трета от сезон 2023 г. В неделя в Канада Макс Верстапен затвърди доминацията на "биковете", след като триумфира на пистата "Жил Вилньов".
Световният шампион вече има шест победи през сезона, а съотборникът му Серхио Перес две.
В половината от състезанията победите на "Ред бул" бяха двойни, като дотук Верстапен не е пропускал да завърши на подиума (беше втори в Саудитска Арабия и Азербайджан).
След една трета от сезона (има 22 старта) Верстапен води с 69 т. пред съотборника си Перес, както и със 78 пред Фернандо Алонсо ("Астън Мартин"). На този етап обаче е невъзможно да се говори за битка за титлата.
Колко добър е сезонът на Верстапен
Невероятният старт на сезона на Верстапен навява спомени за отминали години. Доминация във Формула 1 често е имало, но рядко се вижда толкова убедително начало, в което всичко върви толкова гладко.
Найджъл Менсъл през 1992 и Михаел Шумахер през 2002 г. също имат шест победи в първите осем старта. Тогава обаче сезоните са съответно с 16 и 17 кръга, а британецът записва шест успеха, едно второ място и едно отпадане. Шумахер е с шест победи, второ и трето място, но спечели рекордно рано титлата - още през август.
След това през 2011 г. Себастиан Фетел също започна с идентичен старт, в който имаше шест успеха и два пъти завърши втори. В края на сезона германецът спечели титлата с повече от 100 т. пред втория.
Без интрига: доминацията на Верстапен превръща Формула 1 в състезание за второ място
Reuters
Шест победи и две втори места след осем кръга имаше и Люис Хамилтън през 2019 г. Това беше последният сезон, в който "Мерцедес" доминираше категорично над останалите.
В момента световният шампион Верстапен доминира напълно, като е водил в 358 обиколки от началото на сезона, или 73.5% от дистанцията на надпреварите. Това показва, че на нидерландеца му се налага много рядко изобщо да прави изпреварвания.
Добавяйки към това 113-те обиколки, в които начело на колоната е бил Перес, то от началото на сезон 2023 само в 16 обиколки е имало друг пилот начело. В шест от тях това е бил Джордж Ръсел с "Мерцедес", в пет Хамилтън, в три Алонсо и само в две Шарл Льоклер от "Ферари".
Без отпускане на газта, но с птица върху болида
В неделя "Ред бул" постигна своята победа №100 във Формула 1, което беше наречено "невероятно постижение" от шефа на отбора Кристиан Хорнър. Тимът измести "Мерцедес" от водещата позиция в спорта и засега няма намерения да я отстъпва.
Останалите отбори в колоната също мислят, че за момента от "Ред бул" са недостижими. Подобно мнение изказа наскоро седемкратния шампион Хамилтън.
"Ред бул" е много пред нас, определено Макс ще продължи да печели още през тази година. Неговият отбор може да си позволи да започне да работи по болида за следващата година, ако вече не го прави", каза Хамилтън след второто си място в Испания.
В Канада Верстапен нямаше почти никакви проблеми, въпреки че не победи с голяма разлика. Много специалисти побързаха да анализират дали предимството на "Ред бул" не намалява, особено след изказване на Алонсо, че е имал проблеми "и е можел да догони Верстапен".
Без интрига: доминацията на Верстапен превръща Формула 1 в състезание за второ място
Reuters
Според специализирания сайт the-race състезанието в Канада е по-скоро аномалия, отколкото огромна стъпка напред на съперниците на "Ред бул". От отбора също коментираха, че студената писта в неделя не е била идеален вариант за концепцията на техния болид, който е много щадящ гумите. Съответно това не позволява оптималното им загряване и натоварване.
"Може би победата не дойде толкова комфортно, колкото ни се искаше. Но мисля, че сме наясно с цялата ситуация и знаем какво ни липсва", коментира Джампиеро Ламбиазе, който е състезателен инженер на Верстапен.
За световния шампион единственият сериозен проблем в състезанието беше удар с птица. След състезанието Верстапен разкри, че тя е останала върху болида.
"Изглежда, че ударих птица, която остана върху болида. Съжалявам и за механика, който трябваше да я премахне", каза Верстапен, а шефът Хорнър потвърди, че това е бил най-големият проблем за пилота му.
С поглед напред
Сезонът продължава с четири състезания през юли - период, който се очертава да бъде най-натовареният преди лятната пауза.
На 2 юли колоната ще бъде в Австрия на домашната писта на "Ред бул", където Верстапен има три победи в последните пет години. След това са надпреварите на "Силвърстоун" (9 юли), "Хунгароринг" (23 юли) и в Белгия на "Спа" (30 юли).
Традиционно големите промени се правят през лятната пауза, която тази година е между "Спа" и нидерландското трасе "Зандворт" (27 август), така че е малко вероятно в следващите четири състезания "Ред бул" да започне да изостава.
С темповете, с които печели точки, Верстапен има всички шансове да води със 100 в началото на лятното прекъсване.
"Началото на сезона е отлично, но никой не си прави илюзии. Не сме от хората, които живеят в заблуда, отпускат се лесно или спират да работят", коментира по тази тема Хорнър.