Всички печелят: какъв ще е ефектът от преминаването на Меси в САЩ

В момента, в който седемкратният носител на "Златната топка" Лионел Меси обяви, че ще продължи кариерата си в САЩ с екипа на "Интер" (Маями) "ефектът Меси" веднага се прояви. Последователите на клуба от Мейджър лийг сокър (МЛС) в социалните мрежи се увеличиха многократно, цените на билетите скочиха до небето, а предстоящите мачове бяха разпродадени.
И всичко това още преди Меси да е подписал договор.
Самият договор също предизвиква голям интерес. Възможно ли е само с пари да бъде изкушен заемащият второ място в списъка на "Форбс" за най-скъпоплатени спортисти. Според списанието Меси получава по 130 милиона долара годишно.
Според Sportico договорът с "Интер" (Маями) е за две години и половина на обща стойност до 150 млн. долара от заплатата, бонуса при подписване на договор и дяловото участие в отбора.
Сделка като никога досега
Много експерти смятат, че заплатата на Меси не е толкова важна тема, а се обръща по-сериозно внимание на другите ангажименти на аржентинеца. Той ще получава дял от сделките с "Адидас", Apple TV и др.
"Тази сделка никога не е била предоставяна на никого в бейзбола, баскетбола, футбола и затова е уникална", коментира пред ESPN Ървин Кишнър, съпредседател на Sports Law Group.
На същото мнение е и Джон Коснер, президент на Kosner Media, консултантска компания в областта на цифровите медии и спорта.
"Смятам, че в значителна степен сделката с Меси е свързана с придобиването на клиенти и абонати. Това е може би най-големият проблем в спорта и спортните медии в наши дни."
За "Епъл" това е голям шанс да увеличи още повече аудиторията си, тъй като компанията държи американските и международни права за стрийминг на МЛС.

"Адидас" също има голяма роля, като експерти го сравняват със сделката между "Найки" и Майкъл Джордан за Air Jordan. Компанията е официален доставчик на лигата и дългогодишен спонсор на самия играч. Какви ще бъдат параметрите обаче не е известно, тъй като всяко споразумение между Меси и "Адидас" ще бъде строго между играча и компанията и няма да включва пряко МЛС, твърди ESPN.
Глобалният ефект
МЛС е най-малката от американските спортни лиги. Тя е не само най-млада от всички останали (НБА, НФЛ, НХЛ и лигата по бейзбол), но и с по-малка популярност в световен мащаб. Досега.
Според експертите в спортния маркетинг привличането на Меси ще даде огромен тласък за цялата лига.
"НБА е глобална марка, има големи звезди като Стеф Къри, Джоел Ембийд, Никола Йокич, Леброн Джеймс, те са известни по целия свят. Никой обаче не може да се мери с Меси. Това е и големият удар на МЛС", коментира Къшнър.
Подобно на терена, Меси е в собствена категория и при влиянието в социалните мрежи. Той има третия най-голям брой последователи - 478 милиона в "Инстаграм", като във футбола отстъпва само на Кристиано Роналдо (596 милиона).

"Важен е обаче "ефектът на пая". Да се разпредели това влияние върху лигата и останалите отбори", коментира Кара Лустик, експерт по брандинг и лицензиране.
Хорхе Мас, който е един от собствениците на "Интер" (Маями), също говори за ефекта на Меси върху футбола в САЩ. "Смятам, че след време в спорта ще говорим за периода преди и след Меси. Той е огромна фигура, който ще тласне футбола в САЩ на съвсем друго ниво."