Мечта за спонсорите: какви възможности открива световно първенство на три континента

Мечта за спонсорите: какви възможности открива световно първенство на три континента

Мечта за спонсорите: какви възможности открива световно първенство на три континента
Reuters
Провеждане на световно първенство на три континента през 2030 г. може да доведе до много логистични главоболия и нарушения на стратегията за климата, но в същото време отваря огромни възможности пред ФИФА. Това твърдят експерти по спортен маркетинг.
Според тях планът на Световната футболна федерация да проведе първенството в Испания, Португалия и Мароко, плюс три мача в Уругвай, Аржентина и Парагвай ще бъде възприето като предимство от спонсорите и рекламодателите, които искат да разширят своите марки в световен мащаб.
Първенството през 2030 г. ще бъде първото, което ще се проведе на три континента. Съвместната кандидатура на Испания, Португалия и Мароко спечели, но първите три двубоя ще се проведат в Южна Америка, в чест на 100 години от първото световно първенство (1930 г.).
"Това ще бъде объркващо за играчите, както и за всички, които искат да посетят мачовете, но за рекламодателите това може да е възможност, защото сега имат три континента, на които могат да изградят своя пазар", заяви пред "Ройтерс" Боб Дорфман, експерт по спортен маркетинг и творчески директор в Pinnacle Advertising.
"Повечето от спонсорите са глобални марки, така че те се стремят да изградят пазари по целия свят."
"Това е чудесно и за по-новите рекламодатели, които може да са малко по-регионални и да искат да се разширят. Южноамериканските компании може да искат да се съсредоточат само върху тези три мача в техния регион, но може да искат да изградят своя бранд в Северна Африка или Европа", добавя Дорфман.
Виктор Матисън, спортен икономист в Колежа в Масачузетс, смята, че предложението за световното първенство през 2030 г. е "изключително добре направено" от страна на ФИФА.
"Трудно е да се намери нещо, което да се критикува за това конкретно събитие. Подозирам, че спонсорите определено очакват това с много по-голямо нетърпение, отколкото очакваха Катар", казва Матисън.
Решението за домакинство на Катар на първенството през 2022 г. беше белязано от противоречия, включително твърдения за корупция и нарушения на човешките права.
Бирата отново е на пазара
Освен всички тези проблеми световното в Катар трябваше да се проведе и при строг контрол върху алкохола. Два дни преди началото на турнира официалната бира на световната купа - Budweiser, беше забранена на стадионите и премахната от катарските служители.
"От Budweiser изобщо не бяха доволни от свят, в който всъщност не можеха да продават основния си продукт в страната домакин, и това беше решение в последния момент", казва още Матисън.
"Всички големи спонсори са много по-щастливи с държави, с които им е по-удобно да се асоциират, като Испания и Португалия. Мароко е по-малко позната, но не смятам, че там подобни брандове имат отрицателна репутация."
Мечта за спонсорите: какви възможности открива световно първенство на три континента
Reuters
Подобно на Катар, Мароко е арабска държава с преобладаващо мюсюлманско население. Тя обаче се смята за една от най-либералните страни в Северна Африка и често е домакин на международни кино- и музикални фестивали, както и на спортни събития.
Миналия месец Мароко беше обявена за домакин на Купата на африканските нации през 2025 г., а през 2030 г. иска да приеме финала на световното първенство в Казабланка.
Отворени към света
Според очакванията на централната банка приходите на Мароко от туризъм се очаква да достигнат рекордните 115 млрд. дирхама (11.24 млрд. долара) през 2023 г., надминавайки нивата отпреди COVID-19.
"Мароко е по-снизходителна, когато става въпрос за приспособяване към западния начин на живот, отколкото Катар", казва Виджай Сетлур, експерт по спортен маркетинг в Schulich School of Business.
Той не очаква ограниченията в Мароко да бъдат толкова строги.
"Една от причините, поради които Катар получи критики, бяха условията на работниците, които строят стадиони, но в Мароко няма да има проекти за изграждане на стадиони от същия мащаб. Вероятно в Мароко ще се ремонтират съществуващи стадиони."
Решението за провеждане на турнира на три континента привлече критики от страна на експертите по климата, но Дорфман смята, че мащабът на световната купа ще има предимство за спонсорите пред политическите или климатичните въпроси.
"Харесва ли ни или не, в крайна сметка това се случва. А в края се помни как завършва едно първенство, както беше в Катар, когато Лионел Меси и Аржентина спечелиха световната купа."