Зрелище по холивудски: как MotoGP стана по-интересен от Формула 1

Зрелище по холивудски: как MotoGP стана по-интересен от Формула 1

Хорхе Мартин и Франческо Баная (двамата на снимката) влязоха в последните шест кръга, разделени от три точки.
Reuters
Хорхе Мартин и Франческо Баная (двамата на снимката) влязоха в последните шест кръга, разделени от три точки.
Уикенди изпълнени с екшън, постоянно действие на пистата и напрежение до последно - това представлява в модерната си епоха Световният шампионат по мотоциклетизъм (MotoGP). През 2023 г. състезанията се радват на по-голям интерес от всякога, а според масовата аудитория MotoGP вече е по-вълнуващ от Формула 1.
Настоящият сезон в мотоциклетния шампионат е и най-оспорваният от 30 години насам, като шест кръга преди края първите двама в генералното класиране са разделени от само три точки. Шампионът за 2022 г. Франческо Баная води пред Хорхе Мартин.
Оспорваните битки и вълнуващите формати на MotoGP го правят предпочитано зрелище, но вече се говори и на каква цена.
Интересът към спорта става все по-голям, а през 2023 г. беше въведен нов формат на състезателните уикенди. След като през 2022 г. беше експериментирано с няколко спринта, които бяха взаимствани от Формула 1, то вече всеки уикенд включва спринтова надпревара и традиционно състезание.
Промотърът на MotoGP - Dorna отбелязва позитивния аспект от това. Още през април беше отчетено, че ръстът на телевизионната аудитория на годишна база е 27%. Съботните дни, в които вече има спринт, се радват на 51 процента повече зрители. Освен това състезанията са посещавани от още по-голям брой публика.
"MotoGP е много по-вълнуващо за наблюдаване от Формула 1, най-вече заради много оспорваните състезания. Всеки има шанс за победа, много е готино", каза още преди години седемкратният световен шампион във Формула 1 Люис Хамилтън.
На ръба на бръснача
Според много експерти MotoGP е успял да направи така, че целият състезателен уикенд да привлича интерес и да бъде зрелищен. От 2023 г. надпреварите имат нов формат, в който реално всяка минута е важна.
В петък има първа 45-минутна тренировка, след което 60-минутна втора сесия, която определя участниците в съботната квалификация. Десетте най-бързи отиват директно в Q2, а останалите трябва да преминат през Q1, където само първите двама се класират за основната фаза.
Освен двете 15-минутни квалификации, в събота има още 30-минутна тренировка, която ги предшества, както и за финал спринтовото състезание, което е 50% от дистанцията на основното.
С настоящия формат на MotoGP вече всяка сесия е важна за пилотите.
Reuters
С настоящия формат на MotoGP вече всяка сесия е важна за пилотите.
"Вече напрежението е много по-голямо. Трябва да натискаш във всяка една сесия, всяка обиколка. Буквално сме на ръба на бръснача", обяснява световният шампион за 2021 г. Фабио Куатараро с "Ямаха".
Пилотите първоначално бяха доволни от новия формат на състезателните уикенди, но след това започна да се вижда и реалната цена на това зрелище. А именно тяхното здраве.
Съвременни гладиатори
През 2023 г. няма нито една надпревара, в която участие да са взели всички пилоти, първоначално заявени от отборите. Причина за това разбира се е вълната от падания, тежки катастрофи и множество контузии. Доста от тях в съботните спринтове.
Енеа Бастианини от "Дукати" не успя да участва в девет от 15-те кръга. Осемкратният шампион Марк Маркес пропусна пет състезания след фрактура на ръката, а съотборникът му в "Хонда" Жоан Мир - четири.
Сред останалите, които пострадаха тежко, бяха Мигел Оливейра, Алекс Ринс (счупен крак), Лука Марини (счупена ключица) и Алекс Маркес (счупени ребра).
"Тези пилоти са съвременните гладиатори. Рискуват толкова много и винаги са на предела - както на мотора, така и на тяхната физика", написа наскоро motorsport.com.
Марко Бецеки счупи ключица и седмица по-късно пак е в състезание.
Reuters
Марко Бецеки счупи ключица и седмица по-късно пак е в състезание.
Това доказа и италианецът Марко Бецеки (VR46 Дукати) - трети в класирането през сезона. През миналия уикенд той счупи ключица на тренировка в ранчото на ментора си Валентино Роси, след което претърпя операция за поставяне на метална пластина и дни по-късно замина за Индонезия за поредния кръг от шампионата.
Напрежението върху пилотите е огромно, тъй като смените са чести, договорите кратки и никой не е сигурен за мястото си в колоната в дългосрочен план.
Битка до последно
С шест оставащи кръга и само три точки, които разделят първите двама (преди днес), промотърите на спорта Dorna са доволни от посоката, в която се движи MotoGP.
Мотоциклетните надпревари, които в миналото са виждали и категорични доминации, като тези на Мик Дуън, Валентино Роси, Кейси Стоунър или Маркес, сега са много по-оспорвани. Още повече, че за втора поредна година в битката за титлата е въвлечен пилот от тим, който не е заводски.
Хорхе Мартин от клиентския Pramac на практика има същия мотоциклет, който управлява и Франческо Баная в заводския тим на "Дукати", но не е и със същия статут като световния шампион.
Pramac, както и тима на VR46 (собственост на Валентино Роси), в който е Бецеки, са със статут на независими отбори. Техни пилоти обаче имат шанс да станат шампиони без да са заводски, като това не се е случвало от 2001 г., когато Роси триумфира с клиентски тим на "Хонда".
Зрелище по холивудски: как MotoGP стана по-интересен от Формула 1
Reuters
Във Формула 1 малък отбор да се бори с по-големия е немислимо, а Баная обяснява разликите. "Мисля, че стратегията на "Дукати" с клиентските отбори и ключът към успеха. Миналата година видяхме, че Енеа (Бастианини, който беше в "Грезини Дукати") се бореше за титлата. Заводският тим подкрепя другите и така конкуренцията е още по-голяма. А от тази конкуренция всички се развиваме".
До края на сезона има точно шест старта, а MotoGP прилича повече на маратон в спринтов формат. За седем седмици пилотите ще бъдат на три континента с надпревари в Индонезия, Австралия, Тайланд, Малайзия, Катар и Испания.