Суперлига по колоездене: водещи отбори обсъждат идея за промяна на системата

На живо
Заседанието на Народното събрание

Суперлига по колоездене: водещи отбори обсъждат идея за промяна на системата

Суперлига по колоездене: водещи отбори обсъждат идея за промяна на системата
Reuters
Редица водещи отбори по колоездене проучват планове за създаване на нова състезателна лига, което би могло да промени облика на спорта. Това разкри преди дни "Ройтерс", цитирайки три източника, които са наясно с плановете.
Идеята прилича на плана за Европейска Суперлига във футбола, която се зароди през 2021 г., но и бързо се превърна в провал. Тогава дванадесет от най-богатите клубове в Европа съобщиха, че се отделят в свой собствен турнир с многомилиарден бюджет.
В колоезденето става въпрос за създаване на верига от състезания, а целта е повече приходи за отборите участници.
"Външни инвеститори биха могли да подпомогнат финансирането на проекта", казват пред "Ройтерс" двама души при условие за анонимност.
Веригата от състезания може да обедини нови и съществуващи състезания.
В момента пет от водещите отбори в спорта, сред които "Инеос" и "Йъмбо-Висма", участват в преговорите. Говорителите и на двата тима обаче за момента отказват коментар.
Една от четирите най-големи счетоводни и консултантски фирми, EY, търси потенциални инвеститори за проекта и е определила краен срок за заявяване на интерес тази седмица.
Според "Ройтерс" сред тези, които са свързвани с проекта, е CVC Partners - бившият собственик на Формула 1.
Каква е системата в колоезденето
За разлика от много други спортове колоезденето няма централизирана система на приходи, а всеки отбор разчита основно на своя спонсор, чието име носи.
Затова и почти всяка година тимовете сменят наименованията си, като това е свързано с компанията спонсор.
В колоезденето приходи от телевизионни права няма, нито пък от билети. Единственото, което получават отборите, е от наградните фондове на отделните състезания. Практика пък е подобни награди да се поделят между целия отбор (колоездачи, масажисти, механици, спортни директори, шофьори и др.), а основното, което печелят състезателите, е от заплати.
Наградният фонд на най-голямото състезание по колоездене Тур дьо Франс е 2.6 милиона евро. Най-престижната еднодневна надпревара - Париж-Рубе, пък има награден фонд от 91 хиляди евро, а от тях 30 хиляди отиват за победителя.
Източниците на "Ройтерс" добавят, че идеята за новия проект е именно с цел да разпредели част от приходите от колоездачни състезания между отборите.
Суперлига по колоездене: водещи отбори обсъждат идея за промяна на системата
Reuters
Самите тимове са разделени на няколко нива - Световен тур (World Tour), който е най-висшият ешелон, следван от проконтиненталните отбори (ProTeams) и континенталните. В най-високата категория са 18 отбора, като от 2023 г. Международният колоездачен съюз (UCI) въведе система на влизане и изпадане. Тя е на 3-годишна база.
Настоящата система не е съвършена и това беше доказано в последния месец. Най-успешният отбор за 2023 г. "Йъмбо Висма", който спечели и трите големи обиколки (Джиро д'Италия, Тура дьо Франс и Вуелта Испания) проучваше възможността за сливане или придобиване на друг от емблематичните тимове "Судал Куикстеп". Причината - оттеглянето на веригата хипермакети "Йъмбо" от спонсороството на отбора, който се ръководи от Ричард Плюге.
В крайна сметка двата отбора няма да се обединят и продължават поотделно, а Плюге се насочи към намиране на нов спонсор.
Кой кой е в колоезденето
В спорта отдавна се говори за промяна на системата, тъй като според настоящия формат приходите от състезанията отиват основно в техните организатори. Тур дьо Франс, Джиро д'Италия и всички останали са в портфолиото на големи компании и промотъри. Те получават пари от телевизиите, за да бъдат излъчвани.
Тур дьо Франс, останалите френски надпревари (Париж-Ница, Париж-Рубе, Критериум Дофине), Арденските класики (Флеш Валон и Лиеж-Бастон-Лиеж), Вуелта Испания и няколко други надпревари са собственост на компанията A.S.O. (Amaury Sport Organisation). Джиро д'Италия и останалите надпревари в страната (Тирено-Адриатико, Милано-Санремо, Обиколка на Ломбардия, Страде Бианке), плюс Обиколката на ОАЕ пък са в портфолиото на конкурента RCS Sport.
В последните години обаче все повече сила набира и белгийската компания Flanders Classic, която държи правата и организира еднодневните състезания (класики) - Обиколка на Фландрия, Е3, Гент-Вевелгем и др. Все по-упорито се говори и това, че Flanders Classic има интерес да придобие Тур дьо Франс.
Кристиан Прюдом е директор на Тур дьо Франс и една от водещите фигури в компанията A.S.O.
Reuters
Кристиан Прюдом е директор на Тур дьо Франс и една от водещите фигури в компанията A.S.O.
"Очевидно е, че колоезденето е спящ гигант и заслужава подобрен бизнес модел", заяви в четвъртък пред "Ройтерс" мениджърът на настоящия "Йъмбо Висма" Ричард Плюге.
Той отказа да каже дали отборът му е в преговорите за създаване на нова лига. "За всички заинтересовани страни, но най-вече за отборите от Световния тур, единственият начин да се стигне дотам е сътрудничеството.
Евентуална сделка би последвала тенденцията в други световни спортове като голфа и тениса. Там инвеститорите вляха нови капитали. Така пък се появиха и нови турнири, които да се конкурират с по-старите и утвърдени събития.
Какъв е пътят
Това не е първият случай, в който отбори от колоезденето проучват проект за нова лига. В края на 2012 г. осем отбора основаха проект, наречен World Series Cycling (WSC), но плановете не успяха да се осъществят.
Според мнозина обаче всеки проект, в който не е включен Тур дьо Франс, е обречен на провал. Най-важното и престижно състезание логично привлича най-голям интерес от публика и спонсори. Така според експерти поне за момента създаване на нова лига е трудно без A.S.O.
"Извън трите големи обиколки и шепа еднодневни състезания печалба от организирането на колоездачни състезания няма. Всъщност повечето състезания се борят да покрият разходите си", написа бившият президент на UCI Брайън Куксън в платформата X в четвъртък.
"Компаниите, които все пак реализират печалба, а именно A.S.O., няма да я споделят с отборите, както показаха предишните опити за реформиране на професионалното шосейно колоездене".
UCI също е важна страна в един такъв проект, тъй като всички решения се одобряват от международния колоездачен съюз. Отборите и колоездачите са лицензирани към него, състезанията пък се реферират от съдии на UCI.
"Ако трябва да се привлекат инвеститори, за да се случи това, откъде ще дойде тяхната възвращаемост на инвестициите, при положение че печелившите състезания няма да споделят, а другите състезания няма какво да споделят", добавя Куксън, който беше президент на UCI между 2013 до 2017 г.