Алберто Ерас, бизнес директор на "Хетафе": Търсим партньори, с които имаме общи ценности

Защо професионален отбор от едно от най-силните футболни първенства в света би сменил името си в разгара на сезона? Защото има чудесна идея как без никакви вложения да привлече внимание върху ценностите си. Бизнес директорът на "Хетафе" Алберто Ерас припомни историята за "Отбора на вярата" по време на участието си в семинара на Ла Лига в София през март и спечели симпатии. Той разказа за "Дневник" вижданията си за това как спортните клубове трябва да градят отношенията си с бизнеса, какво е мястото на школата и какви са целите пред "Хетафе".
Каква е важността на школата на "Хетафе"?
- За нас има съществено значение, защото това е бъдещето на клуба. Направихме промяна в подхода, за да обединим в едно децата от началните групи и момчетата от елитните групи, а това беше важно, за да могат всички да се чувстват част от цялото. Всички - от 6 до 23-годишна възраст, ползват равноправно условията и възможностите на базата на клуба.
Как се стигна до решението да въведете училище за родители като част от школата?
- Директорът на училището Серхио Пачон установи, че най-големият проблем в отборите при по-малките възрастови групи са родителите. Те са най-голямата пречка пред развитието на децата. Серхио много добре отбелязва, че съществуват родителите "плейстейшън" - това са онези хора, които са на трибуните и все едно имат джойстик в ръцете и подвикват на детето: "подай", "стреляй", "тичай", "центрирай". По този начин те не им позволяват да мислят, да растат като личности. Децата трябва да знаят, че могат да грешат, че да грешиш е допустимо, защото от грешките се учи. Проблемът идва, когато не допускаш грешки като дете, а след това в бъдеще се налага да се изправиш пред някоя грешка. Тогава няма да знаеш как да се справиш. Затова създадохме училището за родители, в което им обясняваме важността от това да позволяват на децата сами да взимат решения.
Присъствието е задължително за всички родители, чиито деца са в нашата школа. Обичайно срещите са веднъж месечно или веднъж на два месеца и на тях присъстват спортният психолог на клуба и директорът Серхио Пачон. Показват се различни примери и се позволява на родителите да се видят като в огледало, за да се разпознаят как викат по съдията, как обиждат съперника или как се изправят срещу съперника, докато в същото време детето им на 6-7 години стои на терена и вижда как баща му се държи като изтърван. Опитваме да поправим това поведение на родителите директно през школата. И истината е, че имаме впечатляващи резултати.

Испанският "Хетафе" въведе училище за родители и сега се радва на промяна в школата
Предприемаме мерки - ако някой баща не се държи добре, направо го отстраняваме, а след това евентуално и детето. Най-напред отстраняваме бащата и ако не си вземе поука, след това отстраняваме и детето, без да ни интересува дали е Меси, Роналдо или някой друг. Ние преди всичко поставяме ценностите на клуба.
"Хетафе" ли е пионер във въвеждането на този подход в Испания?
- Бяхме първите в професионалния футбол, които създадоха училище за родители. Още нещо важно - когато разговорът с родителите се води от легенда на клуба като Серхио Пачон, въздействието е много по-голямо (Пачон вкарва петте гола при победата с 5:3 срещу "Тенерифе" като гост в решаващия мач, с който през лятото на 2004 г. "Хетафе" за пръв път в историята си осигурява изкачване в Примера дивисион).
Как се развива "Хетафе" в бизнес план?
- Много сме доволни - всяка година отделът ни се увеличава, успяваме да увеличаваме и приходите от нашата дейност. За нас е много важно да печелим доверието на партньорите ни, да си осигуряваме дългосрочни договори и това е един от успехите на клуба. Ключово е да се обвързваме с компании, които споделят нашите ценности. Преди да се насочим към пазара и да търсим партньори, проучваме кои са компаниите, които следват ценности като тези на "Хетафе". След като ги намерим, опитваме да ги привлечем. По този начин след това по-лесно се постигат дългосрочни партньорства. А това дава резултати и преди всичко - носи повече приходи. Защото фирмата е доволна, постига целите, заради които е влязла в това споразумение. Така и двете страни печелят.

Повече възможности или предизвикателства носи за вашия отдел бързата промяна в света покрай развитието на технологиите?
- Винаги има предизвикателства, но ние обичаме да казваме, че там, където другите виждат проблеми, ние виждаме възможности. Трябва да се приспособяваш и да преоткриваш нещата постоянно. В деня, в който спреш да го правиш, си загубен, защото останалите ще те изпреварят. Винаги трябва да гледаш положителното.
Отделно пазарът се променя постоянно. Преди, когато дадена фирма ставаше спонсор, искаше да има видимост - поставяше си логото на екипите и това беше достатъчно. Сега компаниите търсят преди всичко изживяване. Логото остава по-назад, важното е какво ще получат чрез това лого. И тук отново се връщаме към важността за това, за което говорихме - за ценностите. Защото, когато познаваш компанията, можеш да ѝ предложиш дейности, съобразени с целите ѝ. Към традиционните спонсори се появяват нови възможности - има видеоигри, NFT, блокчейн и т.н. Трябва винаги да следиш за откриване на пазарни ниши, защото така би могъл да привлечеш партньори, които обичайно не биха имали интерес към футбола.
Това по някакъв начин застрашава ли футбола като спорт?
- Не. В крайна сметка това е още едно средство, чрез което хората могат да се свързват с футбола. Чрез игрите например ние стигнахме до публика, която по същество не беше много близо до футбола. Малко по малко успяхме да привлечем нови хора. Тези запалянковци виждат, че нещата, които харесват, могат да ги правят и на стадиона. Преди беше много трудно, но с новите стадиони вече е различно и възможностите са по-големи. Гледаш мача и в същото време на екрана на мобилното ти устройство виждаш повторения, можеш да споделяш с други хора изживяването си.
Ние например направихме видеоигра с добавена реалност, която можеш да играеш само ако си на стадиона. Но в същото време можеш да играеш само в определени моменти - не и когато върви мачът, защото нас ни интересува да гледаш играта. |
Преди началото и по време на почивката можеш да играеш. И ако постигаш резултати в тази игра, печелиш награди. Така стигаме до децата, а те водят със себе си майка си, баща си, семейството.
Това е и следващата ни цел - ние не искаме да имаме просто нов стадион, на който да се играят 20 мача годишно, а искаме място, което да приема всякакви събития. Капацитетът ще се увеличи малко, но основно с ВИП-места - ще има около 2000 ВИП места. Искаме да вземем поука от грешките на други клубове, които направиха големи стадиони, а след това не успяват да ги пълнят. Тези празни места отблъскват хората и публиката намалява. Желанието ни е да продължим да предизвикваме търсене и стадионът да е пълен, но вместо да увеличаваме капацитета, ще въведем повече ВИП места и ще създадем различни нива на билетите.
За какво мечтае клубът?
- В спортен план мечтите са като на всеки запалянко - да може да се спечели някоя купа. Два пъти бяхме много близо до Купата на краля (отборът игра финали през 2007 и 2008 г.) и мисля, че ако успеем да спечелим, това ще е сбъдната мечта не само за ръководството, но и за всеки привърженик.
Може ли "Хетафе" да стане отбор, който да предизвиква "Барселона" и "Реал"?
- По-трудно е, защото разликата в бюджета за заплати е голяма, но нищо не е невъзможно. Ако има нещо, което ние имаме, това е вярата. А вярата е способна да мести планини. Това е футбол и хубавото е, че футболът ти позволява да се съревноваваш с всеки, а по време на 90-те минути може да стане всичко. Ние вече победихме "Реал" и "Барселона". Защо да не мислим за отстраняване в двубой от преки елиминации и класиране за нов финал за Купата на краля? Или пък защо да не мислим за сезон, какъвто има "Жирона" тази година и да се борим за титлата? Ла Лига работи за това да помага на клубовете да се борят. А едно оспорвано първенство е много по-интересно за хората. Така се увеличават гледаемостта, приходите и оттам и ползите за клубовете. Това е, към което се стремим всички.