По-бързо и по-опасно: масово падане на колоездачи повдигна въпрос за бъдещето на спорта

По-бързо и по-опасно: масово падане на колоездачи повдигна въпрос за бъдещето на спорта

По-бързо и по-опасно: масово падане на колоездачи повдигна въпрос за бъдещето на спорта
A.S.O./Billy Ceusters
"Това вече не е моят спорт" - така дългогодишният френски колоездач Руди Молар реагира в социалните мрежи на плашещи гледки от Обиколката на Страната на баските. Едно от най-старите състезания в Испания беше белязано от масово падане в четвъртия етап, в което пострадаха тримата претенденти за генералното класиране (Йонас Вингегор, Ремко Евенепул и Примож Роглич) и още редица други колоездачи.
Падането се получи на около 40 км от финалната линия в Легутио, при спускане. Веднага след това състезанието беше неутрализирано, тъй като и трите линейки останаха при падналите състезатели.
Актуалният победител в Тур дьо Франс Йонас Вингегор (2022 и 2023) пострада тежко, като е с няколко счупени ребра и счупена ключица. Белгиецът Евенепул (победител във Вуелта Испания 2022, световен шампион в общ старт и часовник) е с фрактура на ключицата, а най-леко от тримата се отърва Роглич, който е с множество охлузвания.
Други колоездачи обаче също допълниха дългия списък на пострадалите: Шон Куин от EF е със счупена гръдна кост и е с мозъчно сътресение, Джей Вайн е с фрактури на шийните и два гръдни прешлена, а белгиецът Стеф Крас - със счупени ребра, фрактури на гръбначни прешлени и пневмоторакс.
"Самият завой не беше опасен, но имаше бабуни. Още по-лошо, че извън пътя имаше огромни камъни, дървета и бетонен канал. От това пострадаха много момчета", казва местният състезател Микел Бискара.
Въпросите, които изникват
"Смятам, че ние колоездачите трябва да се замислим върху всичко, което се случва. Може би трябва да помислим върху начина, по който се състезаваме", коментира баският състезател Пейо Билбао.
Според много бивши и настоящи професионалисти в момента всички в колоната са по-добри във владеенето на велосипедите, но грешките струват по-скъпо заради по-високата скорост.
Инцидентът в Обиколката на Страната на баските веднага доведе до много въпроси, включително и към организаторите на състезанието. Независимата организация Safe Cycling съобщи в "Инстаграм", че е отчела опасността на спусканията в тазгодишния маршрут и е предложила услугите си на промотърите на състезанието.
Сигнализацията на опасните завои стана ключова тема преди миналогодишния Тур дьо Франс. Това се случи, след като през юни 2023 г. колоездачът Джино Медер загина след падане в Обиколката на Швейцария.
Йонас Вингегор.
RCS
Йонас Вингегор.
В инцидента в Обиколката на Страната на баските не стана ясно дали маршал е сигнализирал на колоездачите, предупреждавайки групата.
Настоящият френски шампион Валентен Мадуас смята, че именно сигнализацията е ключова. "Никога не съм виждал колоездач да допусне грешка или да кара опасно, ако има добра сигнализация на пътя. Знам, че това изисква по-добра логистика и инфраструктура", коментира французинът.
Все по-тежки травми
Колоездачи с голям опит предупреждават, че в спорта се забелязва плашеща тенденция, а именно контузиите да стават все по-тежки.
"Това е стряскащо - когато стане падане, то е масово. Контузиите са по-тежки. Буквално нямаш право на грешка", коментира френският състезател Роман Барде.
"Парадоксално е, защото в момента велосипедите са по-маневрени, по-бързи са и всеки в групата е много добър технически. Проблемът е, че всички се опитваме да спираме максимално късно. Повечето падания се дължа на човешка грешка."
В рамките на само осем дни това е второ подобно падане с тежки поражения за колоездачите. На 27 март в еднодневната надпревара Dwars door Vlaanderen белгиецът Ваут ван Арт падна с още дузина свои колеги. Колоездачът на "Висма" и съотборник на Йонас Вингегор е със седем счупени ребра, фрактура на ключица, както и на гръдна кост.
Лекарите описаха това като контузии, които се виждат само при тежки автомобилни катастрофи.
Професионални колоездачи вече дават различни предложения, а част от тях са за ограничаване на скоростите. Думата ще има Международният колоездачен съюз (UCI).