Печалба за търговците и УЕФА, разходи за останалите: другата страна на Евро 2024

Европейските и световните и първенства по футбол са сред най-гледаните събития по света. Специалната атмосфера около тях и фактът, че се провеждат само веднъж на две години, винаги привличат много по-широка аудитория от заклетите фенове. Форумите са и време, в което се печелят много пари.
До началото на Евро 2024 в Германия остават само три дни, като шампионатът ще бъде открит с двубой на домакина срещу Шотландия на 14 юни.
Извън подготовката на отборите и спортно-техническите теми това е времето, в което се правят и много анализи как първенството ще се отрази на икономиката. Кой бизнес ще спечели от Евро 2024, колко приходи ще донесе първенството и др.
Тъй като само малцина успяват да присъстват на стадионите, повечето ще гледат Евро 2024 в домовете си със семейството или с приятели в заведения. Това винаги създава големи очаквания за производителите на бира. Те вече се надяват, че търсенето ще достигне до своя връх за последните три месеца.
Германия е една от страните в Европа, която е лидер по консумация на бира. Освен това напитките са много качествени и производителите са уверени, че ще се харесат на всички - особено английските привърженици.
В това са убедени от министерството на външните работи на Великобритания, които излязоха с препоръка към сънародниците си, които ще пътуват до Германия за Евро 2024: "Бирата може да бъде по-силна от тази в Обединеното кралство, затова пийте отговорно, знайте тавана си и спазвайте местните закони. Може да не бъдете допуснати на стадиона, ако пиете твърде много."

Германската туристическа асоциация (DTV) пък публикува специална информация за британците, за това колко ще струва един пайнт (0.47 литра) бира. Цената варира от региона, където са мачовете, но средно е около 4.70 евро. Това е значително по-ниско от цените във Великобритания - средно малко над 7 евро.
Почти всички големи страни в Европа отбелязаха по-малко търсене по време на световното първенство през 2022 г. До известна степен това се дължеше и на факта, че шампионатът в Катар беше през зимата.
Да продаваш по четири телевизора на минута
Друг бизнес, който обикновено се радва на бум, е този на продавачите на телевизори. Покрай големи спортни събития производителите и търговците се надпреварата да предлагат по-големи, по-ярки, по-модерни и високотехнологични телевизори.
Британският търговец на дребно Argos прогнозира, че ще продаде 180 хиляди телевизора по време на турнира, или, грубо, по четири на всяка минута.
Подобна дейност обикновено се фокусира върху скорошни технически нововъведения, част от които са популяризирани и са синоним на определени турнири. В началото на XXI век започна периодът на значителни промени - навлизането на цифровите приемници, след това LCD екраните, а по-късно телевизорите с висока разделителна способност (HD), последно от 4K и UHD.

Кой мач по коя телевизия: програмата за Евро 2024 в българския ефир
Всяко увеличение на продажбите около Евро 2024 ще бъде особено добре дошло след годината, в която световните продажби на телевизори спаднаха с до три процента под натиска на кризата с разходите за живот и нарастващите разходи за компоненти.
Във Великобритания изчисляват, че по време на европейското първенство ще бъдат похарчени 2.75 милиарда паунда. Основна част от тях - именно за покупката на телевизори или пък за гледане на мачовете в пъбове.
Излизат ли сметките на УЕФА
Шампионатът в Германия е първият, който Европейската футболна федерация (УЕФА) ще проведе след условията на коронавирусната пандемия, и затова е много важен. Именно с Евро 2024 започва двуетапният план на УЕФА за попълване на засегнатите от пандемията парични резерви.
Очаква се приходите да бъдат в размер на около 2.5 млрд. евро от излъчвания и спонсорски договори, както и от продажби на билети, пакети за гостоприемство и лицензи.
През април УЕФА прогнозира, че близо половината от приходите от Евро 2024 - около 1.2 млрд. евро, ще бъдат достатъчни, за да се финансира голяма част от работата и безвъзмездните средства за развитие през следващите четири години и да се попълнят резервите.
Разходите за организиране на турнира включват стотици милиони евро под формата на награден фонд за 24-те отбора, както и плащания на дневни ставки на клубовете, чиито играчи са на европейското.

Шампионатът в Германия, както и този във Великобритания и Ирландия през 2028 г., са идеална възможност за УЕФА да възстанови своите парични резерви. Германия, която е най-голямата икономика в Европа, отдавна иска да организира континенталния шампионат, като последният такъв случай е от 1988 г. Европейско във Великобритания и Ирландия на нови стадиони също е гаранция за идеални резултати.
В последния си финансов доклад от 2023 г. УЕФА посочва, че паричните ѝ резерви са се свили до 360 милиона евро. Това е под нивото на комфорт, заложено от организацията, от 500 млн. евро. Преди пандемията в началото на 2020 г. резервите на УЕФА възлизаха на 575 милиона.
Инвестицията на градовете домакини
Десет от най-големите градове в Германия ще приемат мачовете от турнира. Това са Берлин, Мюнхен, Щутгарт, Дюселдорф, Хамбург, Кьолн, Франкфурт, Дортмунд, Гелзенкирхен и Лайпциг. Всеки от градовете домакини инвестира милиони, като се надява след това да генерира приходи от туризъм.
Провеждането на даден мач в определения град е само една малка част от цялата работа около европейското. Допълнително се изграждат фен зони, осигуряват се места за настаняване, прави се културна програма и др.
Само фен зоните са стрували на Дюселдорф над седем милиона евро. Столицата на провинция Северен Рейн-Вестфалия е е похарчила общо 20.5 млн. евро за персонал, мобилност, културна програма и сигурност. |
Всичко това за пет мача - три от тях в груповата фаза, един осминафинал и един четвъртфинал. В тази сума не са включени разходите за ремонт на стадиона. По данни на града те възлизат на още 20 млн. евро.
Въпреки това кметът Стефан Келер е сигурен, че инвестициите ще се изплатят. "Разбира се, първоначално това са разходи, които данъкоплатецът трябва да поеме, но ние вярваме, че ще имаме икономическа полза от този турнир, защото стотици хиляди хора ще дойдат в нашия град и ще похарчат пари тук."
Кметът на града прави калкулация, че 250 хиляди души имат билети за мачовете в Дюселдорф и ако всеки от тях похарчи средно 100 евро, това прави 25 милиона приходи за града.
Освен финансовите интереси обаче за градовете домакини е важно и нещо друго: "Пет милиарда души по света ще гледат този турнир на екраните си, а това е безценна имиджова реклама за Дюселдорф", добавя Келер.
Спортният икономист Кристоф Бройер анализира европейското първенство в Германския спортен университет по поръчка на Федералното министерство на вътрешните работи. Той оценява шансовете на градовете за печалба по различни начини.
"Градовете, които вероятно ще извлекат икономическа полза, са тези, в които има няколко мача, разбира се, но също така и отбори, които водят със себе си много фенове и фенове, които действително остават да пренощуват."
"И разбира се, важно е също така градовете да разполагат с достатъчно легла, в противен случай икономическите ефекти ще се проявят по-скоро в съседните градове."

Футбол и икономика: как Евро 2024 ще се отрази на Германия
Кьолн и Дюселдорф е по-вероятно да изпълнят последното изискване, отколкото Дортмунд или Гелзенкирхен.
Засега прогнозите за ръст на икономиката в Германия по време на Евро 2024 са предпазливи. Последното проучване през май показа очаквания за увеличение с 0.3%, което е по-бавно от ръста в другите големи индустриални държави.