"Нещата са трудни, защото не се осмеляваме": Тома Жоли - създателят на откриването на Париж 2024
"Животът не е да чакаш бурята да отмине, а да се научиш да танцуваш под дъжда." С този цитат на римския философ и драматург Сенека, креативният директор на церемонията по откриването на Олимпийските игри в Париж Тома Жоли описа онова, което се случи за над 300 000 зрители на живо по бреговете на река Сена на 26 юли.
Цитат, с който 42-годишният актьор и театрален режисьор, натоварен със задачата да организира церемониите по откриването и закриването както на олимпийските, така и на параолимпийските игри, описва усещането си за "изпълнен дълг". За това въпреки дъжда, който доведе до промяна в предвидени елементи от спектакъла, да накараш "всеки да разпознае себе си и да каже: да, всички сме различни, но всички сме заедно.
И макар международните медии (публични фигури, и зрители по целия свят, включително и в България) да изразиха разнопосочни мнения за церемонията - от "уникална", до "омаловажаваща атлетите" според анализ в The New York Times, всички признават амбицията ѝ. Амбиция, закодирана от самото начало в представите на Тома Жоли.
Кой е Тома Жоли?
"За да си представите гигантско шоу по река с участък от 6 км, несъмнено трябва да имате способността да мечтаете като дете." Така започва анализа си френската медия "Льо Паризиен" за онова, което Тома Жоли успя да създаде, използвайки Сена за своя сцена, а Париж и неговите монументи - за свой декор.
Звездата на Жоли обаче изгрява много преди да бъде назначен за креативен директор на Париж 2024. Някъде там - в стаята му в семейната къща в село със 780 жители, на 17 км от град Руан, където само на пет години той мечтае да бъде танцьор и музикант и режисира въображаемите артисти в съзнанието си.
Израства в семейство на медицинска сестра и печатар. "В това семейство, в което никой не ходеше на постановки, като че ли бях наследил, без да го осъзнавам, неудовлетвореното желание най-накрая да го осъществя" казва Жоли пред "Льо Монд".

Заедно! Думата, която Париж поиска да внуши с така оспорваната церемония
Така на 11 години той се присъединява към трупата на детски театър в предградие на Руан - първият му досег с театъра. Изкуство, за което казва, че го е "спасило" в момент, в който е бил постоянен обект на вербално насилие в училище.

Получава диплома по театрални науки от университета в Каен, а след това започва да учи и в Théâtre national de Bretagne (TNB) в Рен, където режисира първата си пиеса. Веднага след завършването си през 2006 г. основава собствена компания за поставяне на пиеси - La Piccola Familia.
Осъзнал, че иска да режисира повече, отколкото да играе, Жоли работи по театрални пиеси, опери и мюзикъли. А това, което го прави истински популярен, е постановката "Хенри VI" с продължителност от осемнадесет часа, или общо три пиеси, петнадесет действия и сто и петдесет герои.
Жоли поставя представлението на известния във Франция фестивал за театър в Авиньон през 2014 г., към който ще се връща многократно.
В театралните среди е известен като смел, креативен и влюбен в театъра режисьор. Самият той си поставя за цел да направи ходенето на театър "достъпно", да промени идеята, че това изкуство е "елитарно, буржоазно, скучно". |

"Омръзна ми да слушам хора, които не смеят да отворят вратите на театрите, защото ги плашат тези сгради и това изкуство, което за мен трябва да е близко, просто, лесно за преживяване", казва той в разговор за "Льо Монд".
През 2020 г. става директор на театъра в Анже - позиция, която напуска, след като бива избран почти единодушно от всички органи, отговорни за организацията на Олимпиадата, да ръководи най-големият проект в живота си, но и в историята на церемониите по откриване на олимпийски игри.

Фотогалерия: Париж 2024 - Откриването
Церемония като никоя друга
Спортни делегации, пристигащи с балон с горещ въздух. А може би шествие по булевард "Шан-з-Елизе" по предложение на президента на Международния олимпийски комитет Томас Бах.
Тези и много други идеи са част от представите за това каква да бъде церемонията по откриването на олимпийските игри. Пътуването на делегациите от цял свят, буквално и метафорично, с лодки по река Сена, през историята на Франция и Париж, остава тази, която Тома Жоли трябва да реализира.
Така 18 месеца той работи заедно с екип, състоящ се основно от историк, новелист и драматург, както и от музиканти и дизайнери, върху креативните аспекти на спектакъла, чийто основни елементи бяха опазени в тайна до самото ѝ начало, въпреки спекулациите за това кои ще са водещите изпълнители. |
Церемонията, която продължи близо четири часа, бе открита като същинско театрално представление, което обединява 12 тематични части. С водна пара по моста "Аустерлиц" в цветовете на френския флаг завесата за игрите бе вдигната. Последваха предварително заснети сцени с футболиста Зинедин Зидан, който трябваше да донесе олимпийския огън от "Стад дьо Франс" до Париж, използвайки метрото.
Самият футболист признава, че за първи път влиза в него именно по време на подготовката на тези епизоди. В наратива на церемонията бе преплетен и маскиран носител на олимпийския огън, който се движеше по парижките покриви и монументи - препратка към историята за "Орденът на асасините" и едноименната видеоигра, на която Жоли е фен.
Препратка още и към редица популярни френски герои - от Арсен Люпен до "Фантомът от операта". Картини от Лувъра влязоха в разказа на маскирания носител на олимпийския огън, а дори анимационните герои "Миньоните" имаха своя роля в церемонията, предвид рекламни договори, но и защото парижко анимационно студио ги е създало.
Последва сцена с танцуващи артисти по покрива и скелетата на катедралата "Нотр Дам" в знак на отдаване на почит към възстановителите ѝ след пожара през 2019 г., чиито усилия водят до това тя да отвори врати само 5 години след инцидента. Танцуващи артисти по покривите на сградите в Париж имаше и в други части на града.

Мащабът на церемонията даде възможност да се отдаде почит и на редица символи на френската култура: от танците кан-кан, кабарето, представено от Лейди Гага, оперното изкуство и модата. Изпълнението на Ая Накамура, най-слушаният френски артист, пред Френската академия, заедно с оркестъра на републиканската гвардия, бе символ и на досег между "поп изкуството и академичното, институционалното".
"Цяла вечер във всички етапи исках да кажа: вярва се, че има неща, които не вървят заедно, искаме да ги поставим в кутии, но в действителност, когато те се срещнат, това създава красота", казва Тома Жоли, цитиран от "Льо Монд".
Не липсваха и редица исторически символи. Обезглавената Мария-Антоанета даде началото на изпълнението на метъл групата "Годжира", наситено с препратки към Френската революция.

По-късно, под звуците от изпълнението на химна на Франция от Аксел Сен-Сирел, от водите на река Сена се появиха 10 позлатени статуи на жени, които са оставили своя отпечатък върху историята на Франция: от Алис Гай, първата жена режисьор, до Симон Вейл, която оцелява след Холокоста и става министър на здравеопазването. Тя прокарва закона за правото на аборт, което тази година стана част и от конституцията на Франция.

Париж 2024: Олимпиадата бе открита с церемония за историята (Обзор)
Дори маскираният конник, който прекоси целия път от моста "Аустерлиц" до Айфеловата кула, има своята историческа препратка към галската богиня Секуана, покровителка на река Сена. А жената, която изобрази това, е Флориан Исер - сержант от жандармерията.

За финал изборът Селин Дион, която се бори с тежко неврологично заболяване, да изпълни песента на Едит Пиаф Hymne à l'amour е част от общата идея на Тома Жоли за "послание за любов" и "мост между континентите".
Въпреки че церемонията по откриването на олимпийските игри забранява извеждането на политически, религиозни или други послания на преден план, Тома Жоли казва, че целта му е била да вплете "републиканските идеи за приобщаване, добронамереност, щедрост и солидарност".
Ценности, които не всеки разбира
И ако за канцлера на Германия Олаф Шолц церемонията е била "уникална", а за канадския премиер Джъстин Трюдо изпълнението на Селин Дион е било "незабравимо", то крайнодясното във Франция, властите в Русия и министър-председателят на Унгария Виктор Орбан осъдиха церемонията.

Според Марион Марешел, френски евродепутат и племенница на Марин льо Пен, изпълнението на Ая Накамура заедно с оркестъра на републиканската гвардия е "унизително", а церемонията е била woke. За лидера на италианското крайнодясно Матео Салвини частта от шоуто, в която, според него, е била представена библейската сцена на "тайната вечеря" (през уикенда се появиха и публикации, че препратката не е към нея и беше свързана с други картини и с уточнението, че "мъжът в синьо" е Дионис) от драг кралици, е "обида за милиарди християни".
Говорителката на Кремъл Мария Захарова, както и говорителят на Руската православна църква също се включиха към тези критики, а Захарова отиде по-далеч, казвайки, че центърът на Париж е "превърнат в гето", а церемонията е "голям провал".
В сходна посока бе и изказването на унгарския министър-председател Виктор Орбан от университет в Румъния, за когото церемонията е въплъщение на западната "празнота", тъй като "западните страни са загубили връзка с Бог, родина и семейство", което е довело до "отсъствие на обществен морал".
Два дни след края на спектакъла Тома Жоли даде интервю, в което опроверга интерпретациите на тази част от церемонията, която се казва "Празненство".
В разговор за BFMTV, режисьорът каза, че сцената не е препратка към библейски мотив, а представя "голям езически фестивал, свързан с боговете на Олимп". Не случайно по време на сцената се появи и артистът Филип-Катерин, преобразен като бог Дионис, който е и бащата на богинята Секуана, покровителка на Сена. |
А броят телевизионни зрители е показателен за интереса към спектакъла. Откриването на олимпийските игри в Париж е най-гледаната церемония в САЩ от игрите в Лондон през 2012 г. насам и второто най-гледано събитие в историята на френската телевизия въобще, след финала на Световното първенство по футбол между Франция и Аржентина.
Общо повече от милиард души по света са гледали историческото събитие, което за първи път се провежда извън стадион. И макар не всички световни медии да са убедени, че форматът на церемонията е поставил достатъчно фокус върху атлетите, тъй като те се губят измежду лодките и шоуто като такова, всички са единодушни, че подобно откриване на олимпийски игри е историческо.

"Направихме го! Ще говорим за това и след 100 години" каза президентът на Франция Еманюел Макрон, който поздрави Тома Жоли за неговия "творчески гений". |
Артист, който е превърнал още една фраза от римския философ Сенека в свое вярване: "Не се осмеляваме, защото нещата са трудни, нещата са трудни, защото не се осмеляваме."
