"Нещата са трудни, защото не се осмеляваме": Тома Жоли - създателят на откриването на Париж 2024

"Нещата са трудни, защото не се осмеляваме": Тома Жоли - създателят на откриването на Париж 2024

"Животът не е да чакаш бурята да отмине, а да се научиш да танцуваш под дъжда." С този цитат на римския философ и драматург Сенека, креативният директор на церемонията по откриването на Олимпийските игри в Париж Тома Жоли описа онова, което се случи за над 300 000 зрители на живо по бреговете на река Сена на 26 юли.
Цитат, с който 42-годишният актьор и театрален режисьор, натоварен със задачата да организира церемониите по откриването и закриването както на олимпийските, така и на параолимпийските игри, описва усещането си за "изпълнен дълг". За това въпреки дъжда, който доведе до промяна в предвидени елементи от спектакъла, да накараш "всеки да разпознае себе си и да каже: да, всички сме различни, но всички сме заедно.
И макар международните медии (публични фигури, и зрители по целия свят, включително и в България) да изразиха разнопосочни мнения за церемонията - от "уникална", до "омаловажаваща атлетите" според анализ в The New York Times, всички признават амбицията ѝ. Амбиция, закодирана от самото начало в представите на Тома Жоли.
Кой е Тома Жоли?
"За да си представите гигантско шоу по река с участък от 6 км, несъмнено трябва да имате способността да мечтаете като дете." Така започва анализа си френската медия "Льо Паризиен" за онова, което Тома Жоли успя да създаде, използвайки Сена за своя сцена, а Париж и неговите монументи - за свой декор.
Звездата на Жоли обаче изгрява много преди да бъде назначен за креативен директор на Париж 2024. Някъде там - в стаята му в семейната къща в село със 780 жители, на 17 км от град Руан, където само на пет години той мечтае да бъде танцьор и музикант и режисира въображаемите артисти в съзнанието си.
Израства в семейство на медицинска сестра и печатар. "В това семейство, в което никой не ходеше на постановки, като че ли бях наследил, без да го осъзнавам, неудовлетвореното желание най-накрая да го осъществя" казва Жоли пред "Льо Монд".
Така на 11 години той се присъединява към трупата на детски театър в предградие на Руан - първият му досег с театъра. Изкуство, за което казва, че го е "спасило" в момент, в който е бил постоянен обект на вербално насилие в училище.
"Нещата са трудни, защото не се осмеляваме": Тома Жоли - създателят на откриването на Париж 2024
Reuters
Получава диплома по театрални науки от университета в Каен, а след това започва да учи и в Théâtre national de Bretagne (TNB) в Рен, където режисира първата си пиеса. Веднага след завършването си през 2006 г. основава собствена компания за поставяне на пиеси - La Piccola Familia.
Осъзнал, че иска да режисира повече, отколкото да играе, Жоли работи по театрални пиеси, опери и мюзикъли. А това, което го прави истински популярен, е постановката "Хенри VI" с продължителност от осемнадесет часа, или общо три пиеси, петнадесет действия и сто и петдесет герои.
Жоли поставя представлението на известния във Франция фестивал за театър в Авиньон през 2014 г., към който ще се връща многократно.
В театралните среди е известен като смел, креативен и влюбен в театъра режисьор. Самият той си поставя за цел да направи ходенето на театър "достъпно", да промени идеята, че това изкуство е "елитарно, буржоазно, скучно".
"Нещата са трудни, защото не се осмеляваме": Тома Жоли - създателят на откриването на Париж 2024
Reuters
"Омръзна ми да слушам хора, които не смеят да отворят вратите на театрите, защото ги плашат тези сгради и това изкуство, което за мен трябва да е близко, просто, лесно за преживяване", казва той в разговор за "Льо Монд".
През 2020 г. става директор на театъра в Анже - позиция, която напуска, след като бива избран почти единодушно от всички органи, отговорни за организацията на Олимпиадата, да ръководи най-големият проект в живота си, но и в историята на церемониите по откриване на олимпийски игри.
Церемония като никоя друга
Спортни делегации, пристигащи с балон с горещ въздух. А може би шествие по булевард "Шан-з-Елизе" по предложение на президента на Международния олимпийски комитет Томас Бах.
Тези и много други идеи са част от представите за това каква да бъде церемонията по откриването на олимпийските игри. Пътуването на делегациите от цял свят, буквално и метафорично, с лодки по река Сена, през историята на Франция и Париж, остава тази, която Тома Жоли трябва да реализира.
Така 18 месеца той работи заедно с екип, състоящ се основно от историк, новелист и драматург, както и от музиканти и дизайнери, върху креативните аспекти на спектакъла, чийто основни елементи бяха опазени в тайна до самото ѝ начало, въпреки спекулациите за това кои ще са водещите изпълнители.
Церемонията, която продължи близо четири часа, бе открита като същинско театрално представление, което обединява 12 тематични части. С водна пара по моста "Аустерлиц" в цветовете на френския флаг завесата за игрите бе вдигната. Последваха предварително заснети сцени с футболиста Зинедин Зидан, който трябваше да донесе олимпийския огън от "Стад дьо Франс" до Париж, използвайки метрото.
Самият футболист признава, че за първи път влиза в него именно по време на подготовката на тези епизоди. В наратива на церемонията бе преплетен и маскиран носител на олимпийския огън, който се движеше по парижките покриви и монументи - препратка към историята за "Орденът на асасините" и едноименната видеоигра, на която Жоли е фен.
Препратка още и към редица популярни френски герои - от Арсен Люпен до "Фантомът от операта". Картини от Лувъра влязоха в разказа на маскирания носител на олимпийския огън, а дори анимационните герои "Миньоните" имаха своя роля в церемонията, предвид рекламни договори, но и защото парижко анимационно студио ги е създало.
Последва сцена с танцуващи артисти по покрива и скелетата на катедралата "Нотр Дам" в знак на отдаване на почит към възстановителите ѝ след пожара през 2019 г., чиито усилия водят до това тя да отвори врати само 5 години след инцидента. Танцуващи артисти по покривите на сградите в Париж имаше и в други части на града.
Част от екипа от танцьори на Тома Жоли
Reuters
Част от екипа от танцьори на Тома Жоли
Мащабът на церемонията даде възможност да се отдаде почит и на редица символи на френската култура: от танците кан-кан, кабарето, представено от Лейди Гага, оперното изкуство и модата. Изпълнението на Ая Накамура, най-слушаният френски артист, пред Френската академия, заедно с оркестъра на републиканската гвардия, бе символ и на досег между "поп изкуството и академичното, институционалното".
"Цяла вечер във всички етапи исках да кажа: вярва се, че има неща, които не вървят заедно, искаме да ги поставим в кутии, но в действителност, когато те се срещнат, това създава красота", казва Тома Жоли, цитиран от "Льо Монд".
Не липсваха и редица исторически символи. Обезглавената Мария-Антоанета даде началото на изпълнението на метъл групата "Годжира", наситено с препратки към Френската революция.
Лейди Гага изпълни на френски Mon truc en plumes на певицата Зизи Жанмер
Reuters
Лейди Гага изпълни на френски Mon truc en plumes на певицата Зизи Жанмер
По-късно, под звуците от изпълнението на химна на Франция от Аксел Сен-Сирел, от водите на река Сена се появиха 10 позлатени статуи на жени, които са оставили своя отпечатък върху историята на Франция: от Алис Гай, първата жена режисьор, до Симон Вейл, която оцелява след Холокоста и става министър на здравеопазването. Тя прокарва закона за правото на аборт, което тази година стана част и от конституцията на Франция.
Дори маскираният конник, който прекоси целия път от моста "Аустерлиц" до Айфеловата кула, има своята историческа препратка към галската богиня Секуана, покровителка на река Сена. А жената, която изобрази това, е Флориан Исер - сержант от жандармерията.
Маскираният конник, който прекоси целия път от моста "Аустерлиц" до Айфеловата кула, е препратка към галската богиня Секуана, покровителка на река Сена
Reuters
Маскираният конник, който прекоси целия път от моста "Аустерлиц" до Айфеловата кула, е препратка към галската богиня Секуана, покровителка на река Сена
За финал изборът Селин Дион, която се бори с тежко неврологично заболяване, да изпълни песента на Едит Пиаф Hymne à l'amour е част от общата идея на Тома Жоли за "послание за любов" и "мост между континентите".
Въпреки че церемонията по откриването на олимпийските игри забранява извеждането на политически, религиозни или други послания на преден план, Тома Жоли казва, че целта му е била да вплете "републиканските идеи за приобщаване, добронамереност, щедрост и солидарност".
Ценности, които не всеки разбира
И ако за канцлера на Германия Олаф Шолц церемонията е била "уникална", а за канадския премиер Джъстин Трюдо изпълнението на Селин Дион е било "незабравимо", то крайнодясното във Франция, властите в Русия и министър-председателят на Унгария Виктор Орбан осъдиха церемонията.
Тома Жоли, сниман от организаторите на 10 юли
Фейсбук профил на Paris 2024
Тома Жоли, сниман от организаторите на 10 юли
Според Марион Марешел, френски евродепутат и племенница на Марин льо Пен, изпълнението на Ая Накамура заедно с оркестъра на републиканската гвардия е "унизително", а церемонията е била woke. За лидера на италианското крайнодясно Матео Салвини частта от шоуто, в която, според него, е била представена библейската сцена на "тайната вечеря" (през уикенда се появиха и публикации, че препратката не е към нея и беше свързана с други картини и с уточнението, че "мъжът в синьо" е Дионис) от драг кралици, е "обида за милиарди християни".
Говорителката на Кремъл Мария Захарова, както и говорителят на Руската православна църква също се включиха към тези критики, а Захарова отиде по-далеч, казвайки, че центърът на Париж е "превърнат в гето", а церемонията е "голям провал".
В сходна посока бе и изказването на унгарския министър-председател Виктор Орбан от университет в Румъния, за когото церемонията е въплъщение на западната "празнота", тъй като "западните страни са загубили връзка с Бог, родина и семейство", което е довело до "отсъствие на обществен морал".
Два дни след края на спектакъла Тома Жоли даде интервю, в което опроверга интерпретациите на тази част от церемонията, която се казва "Празненство".
В разговор за BFMTV, режисьорът каза, че сцената не е препратка към библейски мотив, а представя "голям езически фестивал, свързан с боговете на Олимп". Не случайно по време на сцената се появи и артистът Филип-Катерин, преобразен като бог Дионис, който е и бащата на богинята Секуана, покровителка на Сена.
А броят телевизионни зрители е показателен за интереса към спектакъла. Откриването на олимпийските игри в Париж е най-гледаната церемония в САЩ от игрите в Лондон през 2012 г. насам и второто най-гледано събитие в историята на френската телевизия въобще, след финала на Световното първенство по футбол между Франция и Аржентина.
Общо повече от милиард души по света са гледали историческото събитие, което за първи път се провежда извън стадион. И макар не всички световни медии да са убедени, че форматът на церемонията е поставил достатъчно фокус върху атлетите, тъй като те се губят измежду лодките и шоуто като такова, всички са единодушни, че подобно откриване на олимпийски игри е историческо.
Селин Дион изпълни Hymne à l'amour на Едит Пиаф
Reuters
Селин Дион изпълни Hymne à l'amour на Едит Пиаф
"Направихме го! Ще говорим за това и след 100 години" каза президентът на Франция Еманюел Макрон, който поздрави Тома Жоли за неговия "творчески гений".
Артист, който е превърнал още една фраза от римския философ Сенека в свое вярване: "Не се осмеляваме, защото нещата са трудни, нещата са трудни, защото не се осмеляваме."
"Нещата са трудни, защото не се осмеляваме": Тома Жоли - създателят на откриването на Париж 2024
Фейсбук профил на Paris 2024