Главозамайващите цифри зад Супербоул LIX: 30-секундна реклама струва 8 млн. долара
С аудитория от 123.4 милиона зрители, Супербоул 2024 се превърна в най-гледаното телевизионно събитие в САЩ от кацането на Луната през 1969 г. За американците мачът, който решава шампионската титла в Националната Футболна Лига, отдавна се е превърнал в събитие, което е отбелязано като задължително в годишния календар. Ако човек дори малко се интересува от спорт, няма начин да пропусне всички новини, свързани със Супербоул. Американците го гледат по няколко основни причини - на първо място, разбира се, е самият мач; следват музикалното шоу на почивката и рекламите. Закупуването на телевизионен рекламен клип по време на срещата не е по джоба на всяка компания - но най-големите в бизнеса задължително отделят значителна част от бюджетите си, за да влязат в домовете на милионите зрители - пък било то и за не повече от половин минута.
59-то издание на шампионския мач в НФЛ - или Супербоул LIX, има всички шансове отново да счупи рекорда за най-гледано телевизионно спортно събитие в САЩ. Всъщност, е твърде вероятно да надхвърли онези 150 милиона, събрали се пред тв екраните за кацането на Луната през 1969 г. За популярността на Супербоул достатъчно говори фактът, че в топ 10 на най-големите телевизионни аудитории американският футбол заема девет места, като отстъпва единствено на подвига на Нийл Армстронг и останалите от "Аполо 11", разходили се по повръхността на Луната. Ако този списък бъде разширен, Супербоул окупира 23 от първите 30 позиции за най-гледани тв събития в историята на САЩ.

Преди мача в Ню Орлиънс (на 9-ти срещу 10-ти февруари от 01:30 часа българско време),
зрителският интерес със сигурност ще бъде подсилен и от новината, че Доналд Тръмп ще стане първият действащ американски президент, присъствал на живо на Супербоул. |
Очаква се той да заеме място във ВИП-ложата на "Супердоум", а от Белия дом потвърдиха пред CNN, че Тръмп наистина възнамерява да гледа срещата на стадиона. Fox освен това ще излъчи интервю с президента преди началото на мача, което ще бъде взето от имението му в Палм Бийч, Флорида. Специално за Fox, тв компанията, която държи правата за Супербоул 2025, денят на финала определено ще изпълни със смисъл поговорката, че ден година храни.
8 милиона долара за 30-секунден рекламен тв клип
По последни данни 50 фирми са платили за привилегията да имат свой рекламен клип, който да бъде излъчен по време на мача в Ню Орлиънс. Средната цена на един подобен клип, който е с продължителност 30 секунди, е 7 милиона долара. Но Fox е "изстискал" дори повече поне от 10 фирми, които са извадили по 8 милиона долара, за да попаднат в телевизионния праймтайм.

Повече знаменитости, малко политика: какви бяха рекламите в Супербоул LVIII
Защо е толкова скъпо? Причината е пределно ясна: това не е само най-гледаната спортна програма, но и най-гледаното телевизионно предаване изобщо на територията на САЩ. Което е идеалната сцена за компаниите да рекламират своите продукти пред толкова широка аудитория. Казано по-метафорично - фирмите слагат всичките си яйца в една кошница, само и само да станат част от попкултурата в Щатите. Логично обаче изниква въпросът: "Кой, по дяволите, изобщо гледа реклами в днешно време?"
Проучване на Ipsos показва, че всъщност 78% от аудиторията на Супербоул не пропуска нито един от рекламните клипове. |
А близо 11% от тези хора си признават, че единствената причина да гледат мача за шампионската титла са именно рекламите - които обикновено са много по-забавни в сравнение с мейнстрийма на комерсиалните спотове, а и включват доста популярни личности - например, миналата година голямата футболна звезда Лионел Меси "дебютира" в реклама, излъчена по време на Супербоул. 26% от тези, анкетирани от Ipsos, са признали, че са си закупили продукт, след като са видяли рекламата именно по време на последната за сезона среща в НФЛ.
Естествено, цените на рекламното време се покачват стремглаво през годините - например, за първия Супербоул през 1967-ма, 30 секунди телевизионно време струва 67 000 долара, а сега достига до 8 милиона. Разбира се, понеже и за медийните гиганти, които държат правата за излъчване, финансите и бизнесът са преди всичко останало, няма задължително условие рекламните клипове да са ограничени до 30 секунди. Продължителността зависи от щедростта на рекламодателите. Повечето от "едрите риби" изработват своите видеа в рамките на минута, минута и половина или в някои случаи - дори две минути. Най-дългият тв рекламен клип по време на Супербоул е на "Крайслер" и той е две минути, казва се "Born of Fire" и дори не е най-скъпият в историята - автомобилният концерн плаща общо 12 400 000 долара за него, но все пак годината е 2011-та - ако приравним въпросната сума към днешната реалност, взимайки предвид инфлацията, тя би била 17 381 031 долара.
Рекламният клип
Най-скъпата реклама в историята си остава на Amazon - "Mind Reader", излъчена през 2022 година и струвала 26 000 000 долара по тогавашните тарифи и с времетраене от 91 секунди - а в главните роли са холивудската дива Скарлет Йохансон и комикът Колин Джост. |
На следващата графика може да видите списък с най-скъпите реклами в историята на Супербоул, както и цената след добавянето на инфлацията:
Борбата за закупуване на рекламно време е толкова жестока, че сделките се оформят няколко месеца преди самия мач. Има и фирми, които в крайна сметка се отказват от привилегията да покажат продуктите си по време на Супербоул, но в техните случаи задължително има клауза в предварителните договори, според която заплатеното вече време се разпределя в други часови пояси, свързани с различни събития. За тази година официално има само една компания, която взе решение да оттегли своето видео - State Farm Insurance, при това причината са бедствията в Калифорния.
И тази година в тв ефира ще дефилират добре познатите продукти на Budweiser, Bud Light, Stella Artois, Dunkin', Taco Bell, Mountain Dew, Pepsi, Anheuser-Busch InBev, Squarespace и Stellantis. И още десетки други, като се изчислява, че самите реклами ще погълнат цял час от телевизионното време за Супербоул.
Рап на почивката
Най-голямата атракция винаги е свързана с мини концертите на почивката. Според Associated Press, миналата година Ъшър е привлякъл аудитория от близо 130 милиона човека. Този сезон партито на полувремето ще осигури рап звездата Кендрик Ламар - единственият от този музикален жанр, който е и носител на награда "Пулицър", връчена му за посланията в албума му DAMN. Рапът дебютира на Супербоул през 2022 година, когато на огромната сцена на "SoFi Stadium" хитовете си изпълниха легендите Snoop Dogg, Dr. Dre, Eminem, Mary J Blige, а Ламар също бе част от шоуто. През септември той официално бе обявен като певецът, който ще запълни времето между втората и третата четвъртина. До скоро се смяташе, че той ще е сам, но към името му бе добавено това на рапърката SZA, с която Кендрик Ламар често си партнира.

Мистерия остава обаче дали ще прозвучи големият му хит "Not Like Us". Причината е в делото, което Дрейк заведе срещу Ламар и компанията, която представлява и двамата изпълнители - Universal Music Group. |
Според Дрейк песента внушава, че самият той е педофил и това е причината да търси солидна финансова компенсация. Конфликтът между двамата си има и предистория, а не е изключено да завърши с насилие.
Но, така или иначе, плейлистите на изпълнителите винаги са тайна до последния момент. Така ще бъде и сега. Плъзнаха и слухове, че Тейлър Суифт, половинката на един от играчите на "Канзас Сити Чийфс" - Травис Келси, също ще се появи на сцената. Самият Келси с половин уста отговори, че Суифт със сигурност ще присъства на мача, но не уточни дали ще е само в ролята й на ВИП фен.

Звезда в НФЛ и приятел на Тейлър Суифт: кой е Травис Келси, за когото всеки в САЩ говори
Концертът на Кендирк Ламар е предвиден да стартира около 03:30 сутринта българско време в понеделник. А за времето, което ще прекара на сцената, рапърът няма да получи нито цент. Такава е традицията. Дори често се е случвало самите изпълнители да вадят пари от собствения си джоб, за да развият шоуто по свой вкус - през 2021 The Weeknd похарчиха 7 милиона долара, а същата сума извади и Dr. Dre 12 месеца по-късно. Дали си заслужава? Със сигурност. Пресен пример е скокът в тегленията на песни за Ъшър, като само в Spotify той е с 550%. Отделно, скоро след като блестя на Супербоул, Ъшър обяви, че ще изнесе няколко концерта в Европа.

Среща с историята за "вождовете"
"Канзас Сити Чийфс" ще се опита да стане първият отбор, спечелил Супербоул в три поредни години. Срещу себе си в битка за трофея "Винс Ломбарди" ще имат познат съперник - "Филаделфия Ийгълс", отборът, който победиха във финала през 2022 с 38:35.
Много ще зависи от играта на двете звезди - куотърбеците Джейлън Хъртс ("Ийгълс") и Патрик Махоумс ("Чийфс").
Пасовете на Махоумс често попадат в ръцете на другия лидер на "вождовете" - Травис Келси, като този тандем все по-често предизвиква сравнения с онзи между Том Брейди и Роб Гронковски от дните им в "Пейтриътс". |

Прогнозите дават леко предимство за отбора от Филаделфия. Опитът от предишните успехи обаче е изцяло на страната на шампионите.