Главозамайващите цифри зад Супербоул LIX: 30-секундна реклама струва 8 млн. долара

Главозамайващите цифри зад Супербоул LIX: 30-секундна реклама струва 8 млн. долара

С аудитория от 123.4 милиона зрители, Супербоул 2024 се превърна в най-гледаното телевизионно събитие в САЩ от кацането на Луната през 1969 г. За американците мачът, който решава шампионската титла в Националната Футболна Лига, отдавна се е превърнал в събитие, което е отбелязано като задължително в годишния календар. Ако човек дори малко се интересува от спорт, няма начин да пропусне всички новини, свързани със Супербоул. Американците го гледат по няколко основни причини - на първо място, разбира се, е самият мач; следват музикалното шоу на почивката и рекламите. Закупуването на телевизионен рекламен клип по време на срещата не е по джоба на всяка компания - но най-големите в бизнеса задължително отделят значителна част от бюджетите си, за да влязат в домовете на милионите зрители - пък било то и за не повече от половин минута.
59-то издание на шампионския мач в НФЛ - или Супербоул LIX, има всички шансове отново да счупи рекорда за най-гледано телевизионно спортно събитие в САЩ. Всъщност, е твърде вероятно да надхвърли онези 150 милиона, събрали се пред тв екраните за кацането на Луната през 1969 г. За популярността на Супербоул достатъчно говори фактът, че в топ 10 на най-големите телевизионни аудитории американският футбол заема девет места, като отстъпва единствено на подвига на Нийл Армстронг и останалите от "Аполо 11", разходили се по повръхността на Луната. Ако този списък бъде разширен, Супербоул окупира 23 от първите 30 позиции за най-гледани тв събития в историята на САЩ.
Доналд Тръмп ще стане първият действащ американски президент, присъствал на живо на Супербоул.
REUTERS
Доналд Тръмп ще стане първият действащ американски президент, присъствал на живо на Супербоул.
Преди мача в Ню Орлиънс (на 9-ти срещу 10-ти февруари от 01:30 часа българско време),
зрителският интерес със сигурност ще бъде подсилен и от новината, че Доналд Тръмп ще стане първият действащ американски президент, присъствал на живо на Супербоул.
Очаква се той да заеме място във ВИП-ложата на "Супердоум", а от Белия дом потвърдиха пред CNN, че Тръмп наистина възнамерява да гледа срещата на стадиона. Fox освен това ще излъчи интервю с президента преди началото на мача, което ще бъде взето от имението му в Палм Бийч, Флорида. Специално за Fox, тв компанията, която държи правата за Супербоул 2025, денят на финала определено ще изпълни със смисъл поговорката, че ден година храни.

8 милиона долара за 30-секунден рекламен тв клип

По последни данни 50 фирми са платили за привилегията да имат свой рекламен клип, който да бъде излъчен по време на мача в Ню Орлиънс. Средната цена на един подобен клип, който е с продължителност 30 секунди, е 7 милиона долара. Но Fox е "изстискал" дори повече поне от 10 фирми, които са извадили по 8 милиона долара, за да попаднат в телевизионния праймтайм.
Защо е толкова скъпо? Причината е пределно ясна: това не е само най-гледаната спортна програма, но и най-гледаното телевизионно предаване изобщо на територията на САЩ. Което е идеалната сцена за компаниите да рекламират своите продукти пред толкова широка аудитория. Казано по-метафорично - фирмите слагат всичките си яйца в една кошница, само и само да станат част от попкултурата в Щатите. Логично обаче изниква въпросът: "Кой, по дяволите, изобщо гледа реклами в днешно време?"
Проучване на Ipsos показва, че всъщност 78% от аудиторията на Супербоул не пропуска нито един от рекламните клипове.
А близо 11% от тези хора си признават, че единствената причина да гледат мача за шампионската титла са именно рекламите - които обикновено са много по-забавни в сравнение с мейнстрийма на комерсиалните спотове, а и включват доста популярни личности - например, миналата година голямата футболна звезда Лионел Меси "дебютира" в реклама, излъчена по време на Супербоул. 26% от тези, анкетирани от Ipsos, са признали, че са си закупили продукт, след като са видяли рекламата именно по време на последната за сезона среща в НФЛ.
Естествено, цените на рекламното време се покачват стремглаво през годините - например, за първия Супербоул през 1967-ма, 30 секунди телевизионно време струва 67 000 долара, а сега достига до 8 милиона. Разбира се, понеже и за медийните гиганти, които държат правата за излъчване, финансите и бизнесът са преди всичко останало, няма задължително условие рекламните клипове да са ограничени до 30 секунди. Продължителността зависи от щедростта на рекламодателите. Повечето от "едрите риби" изработват своите видеа в рамките на минута, минута и половина или в някои случаи - дори две минути. Най-дългият тв рекламен клип по време на Супербоул е на "Крайслер" и той е две минути, казва се "Born of Fire" и дори не е най-скъпият в историята - автомобилният концерн плаща общо 12 400 000 долара за него, но все пак годината е 2011-та - ако приравним въпросната сума към днешната реалност, взимайки предвид инфлацията, тя би била 17 381 031 долара.
Рекламният клип
Най-скъпата реклама в историята си остава на Amazon - "Mind Reader", излъчена през 2022 година и струвала 26 000 000 долара по тогавашните тарифи и с времетраене от 91 секунди - а в главните роли са холивудската дива Скарлет Йохансон и комикът Колин Джост.
На следващата графика може да видите списък с най-скъпите реклами в историята на Супербоул, както и цената след добавянето на инфлацията:
Борбата за закупуване на рекламно време е толкова жестока, че сделките се оформят няколко месеца преди самия мач. Има и фирми, които в крайна сметка се отказват от привилегията да покажат продуктите си по време на Супербоул, но в техните случаи задължително има клауза в предварителните договори, според която заплатеното вече време се разпределя в други часови пояси, свързани с различни събития. За тази година официално има само една компания, която взе решение да оттегли своето видео - State Farm Insurance, при това причината са бедствията в Калифорния.
И тази година в тв ефира ще дефилират добре познатите продукти на Budweiser, Bud Light, Stella Artois, Dunkin', Taco Bell, Mountain Dew, Pepsi, Anheuser-Busch InBev, Squarespace и Stellantis. И още десетки други, като се изчислява, че самите реклами ще погълнат цял час от телевизионното време за Супербоул.

Рап на почивката

Най-голямата атракция винаги е свързана с мини концертите на почивката. Според Associated Press, миналата година Ъшър е привлякъл аудитория от близо 130 милиона човека. Този сезон партито на полувремето ще осигури рап звездата Кендрик Ламар - единственият от този музикален жанр, който е и носител на награда "Пулицър", връчена му за посланията в албума му DAMN. Рапът дебютира на Супербоул през 2022 година, когато на огромната сцена на "SoFi Stadium" хитовете си изпълниха легендите Snoop Dogg, Dr. Dre, Eminem, Mary J Blige, а Ламар също бе част от шоуто. През септември той официално бе обявен като певецът, който ще запълни времето между втората и третата четвъртина. До скоро се смяташе, че той ще е сам, но към името му бе добавено това на рапърката SZA, с която Кендрик Ламар често си партнира.
Рапърът Кендрик Ламар бе отличен с пет награди "Грами" в 67-то издание на церемонията за най-добри музикални изпълнители.
REUTERS
Рапърът Кендрик Ламар бе отличен с пет награди "Грами" в 67-то издание на церемонията за най-добри музикални изпълнители.
Мистерия остава обаче дали ще прозвучи големият му хит "Not Like Us". Причината е в делото, което Дрейк заведе срещу Ламар и компанията, която представлява и двамата изпълнители - Universal Music Group.
Според Дрейк песента внушава, че самият той е педофил и това е причината да търси солидна финансова компенсация. Конфликтът между двамата си има и предистория, а не е изключено да завърши с насилие.
Но, така или иначе, плейлистите на изпълнителите винаги са тайна до последния момент. Така ще бъде и сега. Плъзнаха и слухове, че Тейлър Суифт, половинката на един от играчите на "Канзас Сити Чийфс" - Травис Келси, също ще се появи на сцената. Самият Келси с половин уста отговори, че Суифт със сигурност ще присъства на мача, но не уточни дали ще е само в ролята й на ВИП фен.
Концертът на Кендирк Ламар е предвиден да стартира около 03:30 сутринта българско време в понеделник. А за времето, което ще прекара на сцената, рапърът няма да получи нито цент. Такава е традицията. Дори често се е случвало самите изпълнители да вадят пари от собствения си джоб, за да развият шоуто по свой вкус - през 2021 The Weeknd похарчиха 7 милиона долара, а същата сума извади и Dr. Dre 12 месеца по-късно. Дали си заслужава? Със сигурност. Пресен пример е скокът в тегленията на песни за Ъшър, като само в Spotify той е с 550%. Отделно, скоро след като блестя на Супербоул, Ъшър обяви, че ще изнесе няколко концерта в Европа.
Популярността на Ъшър нарастна главоломно след концерта му на полувремето на Супербоул преди 12 месеца.
REUTERS
Популярността на Ъшър нарастна главоломно след концерта му на полувремето на Супербоул преди 12 месеца.

Среща с историята за "вождовете"

"Канзас Сити Чийфс" ще се опита да стане първият отбор, спечелил Супербоул в три поредни години. Срещу себе си в битка за трофея "Винс Ломбарди" ще имат познат съперник - "Филаделфия Ийгълс", отборът, който победиха във финала през 2022 с 38:35.
Много ще зависи от играта на двете звезди - куотърбеците Джейлън Хъртс ("Ийгълс") и Патрик Махоумс ("Чийфс").
Пасовете на Махоумс често попадат в ръцете на другия лидер на "вождовете" - Травис Келси, като този тандем все по-често предизвиква сравнения с онзи между Том Брейди и Роб Гронковски от дните им в "Пейтриътс".
Травис Келси (вляво) и Патрик Махоумс изведоха "Канзас Сити Чийфс" до две поредни титли.
REUTERS
Травис Келси (вляво) и Патрик Махоумс изведоха "Канзас Сити Чийфс" до две поредни титли.
Прогнозите дават леко предимство за отбора от Филаделфия. Опитът от предишните успехи обаче е изцяло на страната на шампионите.