709 млн. долара са похарчили футболните клубове за агенти през 2024 г.

През 2022 г. ФИФА сложи край на един дълъг процес по консултации с всички заинтересовани страни и анонсира съществени промени в правилника за работа на агентите във футбола. Основната промяна, влязла в сила от 1 октомври 2023 г., постави таван на възнаграждението, което посредникът може да получи в зависимост от клиента, когото представляват, и процент от размера на заплатата на футболиста или от трансферната сума.
Най-общо FIFA Football Agent Regulations (Правилник на ФИФА за футболния агент) в член 14 и член 15, казва следното:
- Двойно представителство: Агенти могат да представляват повече от една страна само при предварително писмено съгласие и не могат да представляват в една и съща сделка продаващия и купуващия клуб, или всички страни по сделката;
- Принцип "клиентът плаща": Възнаграждението трябва да се покрива от страната, която е сключила договора с агента;
- Начин на изчисляване на таксата: При договор с играч/треньор - процент от годишното възнаграждение; при договор с освобождаващ клуб - процент от трансферната компенсация;
- Таван на таксата:
При двойно представителство процентите се удвояват;
При договор с освобождаващ клуб - до 10% от трансферната сума;
5. Централизирано плащане: Всички плащания към агенти трябва да минават през FIFA Clearing House, банка на ФИФА.
6. Публичност: ФИФА публикува имената на агенти, техните клиенти и детайли по сделките.
Разбира се, още с въвеждането на правилника той бе атакуван от големите мениджърски агенции в съдилища в Германия, Великобритания, Испания, както и в Спортния арбитражен съд в Лозана. Основните аргументи на агентите са, че регулациите противоречат на първичното право на ЕС, в частност на Договора от Лисабон, ограничавайки свободата на футболните агенти сами да определят условията и таксите за извършваната от тях услуга (ограничение на конкуренцията по предмет).
Твърди се, че правилникът нарушава чл. 56 от Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС), регламентиращ свободното движение на услуги в рамките на Европейския съюз, |
както и чл. 101 и чл. 102 от ДФЕС, фокусирани върху злоупотребата с монополно положение и възможностите за изключения от типа на "спортно изключение", което обаче трябва да отговаря на теста за пропорционалност, да преследва легитимна цел и да се прилага само към спортни правила, а не към икономически активности.
Стигна се дотам, че някои германски съдилища (Франкфурт, Майнц, Дортмунд) признаха възможно нарушение на чл. 101 ДФЕС и изключиха приложението на правилника на ФИФА, който в момента не важи за Германия. Отправено бе и преюдициално запитване към Съда на ЕС в Люксембург, който да изясни нарушено ли е правото на съюза.
На 15 май 2025 г. генералният адвокат Никълъс Емилиу представи препоръките си към съда в Люксембург по запитванията на европейски съдилища, поставящи под въпрос саморегулацията на спортните организации спрямо правилата на ЕС именно във връзка с Правилника за футболния агент на ФИФА.
Макар и предпазливо и с внимателни формулировки, генералният адвокат препоръчва на съда да подкрепи рестрикциите в дейността на агентите, предлагайки стеснено тълкуване на т.нар. спортно изключение и акцентирайки на това, че неговото приложение задължително трябва да бъде оправдано. |
Тъй като практиката на съда на ЕС е да се съобразява с препоръките на генералния адвокат по съответното дело, очакванията на повечето специалисти са в крайното си становище съдът да легитимира автономията на ФИФА да регулира дейността на агентите.

За 10 г.: 28 млрд. евро са похарчили големите футболни клубове за трансфери
За каква всъщност дейност става дума може да разберем от последния годишен доклад на ФИФА за футболните агенти. Според данните в световен мащаб клубовете са платили 709.6 млн. долара за услуги на агенти през 2024 г. Първата година, в която действат новите регулации на ФИФА, отбелязва 20.2% спад в разходите на клубовете за комисиони на агенти, но съпоставката с последните 10 години показва, че това все пак остава вторият най-висок годишен рекорд.
Ето и останалите тенденции:
Растеж при женските трансфери: Клубните агенти са получили почти USD 3.1 млн. за услуги през 2024, което е повече от двукратно увеличение спрямо 2023 и шесткратно спрямо 2020.
Процент на трансфери с клубни агенти: Около 8.3% от международните трансфери включват агент на купувач (engaging club) и 7.8% - агент на продавач (releasing club), без съществена промяна спрямо предходните години.
Фокус върху големите пазари: Европейските клубове генерират над 85% от общия разход за агентски услуги, като английските клубове са най-големите индивидуални платци (≳ USD 193 млн.).
По-високи комисиони при по-скъпи трансфери: При сделки с над USD 5 млн. трансферна сума клубът купувач (57%) и клубът продавач (37.6%) са били представлявани от агенти, докато при свободните трансфери тези проценти са съответно едва 4.4% и 2.4%.
Малък брой много големи такси: 91% от сделките с агенти носят под USD 1 млн. комисиона, но 196 трансфера с такси над USD 1 млн. формират 60.5% от общата сума.
Разнообразие: През 2024 г. са реализирани 840 двойни и 25 тройни представителства (клуб - агент - играч), като един агент е участвал в до 40 трансфера и е спечелил до USD 40 млн. само по данните в TMS (Transfer Matching System) на ФИФА.
Агенти в мъжкия футбол: Процентът на трансферите с агенти, представляващи играчи, е 13.7% (3105 трансфера), лек спад спрямо 15.4% през 2023 .
Влияние на заплатите и възрастта на играчите: Агенти са по-често ангажирани при по-високи фиксирани заплати и при по-млади футболисти (най-висок дял при възраст 18-23 и възнаграждения > 5 млн. USD).
Лицензиране и контрол: През 2024 г. ФИФА е обработила 19 827 заявления за лиценз на футболни агенти, провела е 1627 разследвания, довели до временни спирания и отхвърляне на заявления; към декември 2024 г. са лицензирани 7558 агенти.