709 млн. долара са похарчили футболните клубове за агенти през 2024 г.

709 млн. долара са похарчили футболните клубове за агенти през 2024 г.

709 млн. долара са похарчили футболните клубове за агенти през 2024 г.
Profimedia.bg
През 2022 г. ФИФА сложи край на един дълъг процес по консултации с всички заинтересовани страни и анонсира съществени промени в правилника за работа на агентите във футбола. Основната промяна, влязла в сила от 1 октомври 2023 г., постави таван на възнаграждението, което посредникът може да получи в зависимост от клиента, когото представляват, и процент от размера на заплатата на футболиста или от трансферната сума.
Най-общо FIFA Football Agent Regulations (Правилник на ФИФА за футболния агент) в член 14 и член 15, казва следното:
  1. Двойно представителство: Агенти могат да представляват повече от една страна само при предварително писмено съгласие и не могат да представляват в една и съща сделка продаващия и купуващия клуб, или всички страни по сделката;
  2. Принцип "клиентът плаща": Възнаграждението трябва да се покрива от страната, която е сключила договора с агента;
  3. Начин на изчисляване на таксата: При договор с играч/треньор - процент от годишното възнаграждение; при договор с освобождаващ клуб - процент от трансферната компенсация;
  4. Таван на таксата:
5% за годишно възнаграждение ≤ 200 000 USD; 3% за повече от 200 000 USD;
При двойно представителство процентите се удвояват;
При договор с освобождаващ клуб - до 10% от трансферната сума;
5. Централизирано плащане: Всички плащания към агенти трябва да минават през FIFA Clearing House, банка на ФИФА.
6. Публичност: ФИФА публикува имената на агенти, техните клиенти и детайли по сделките.
Разбира се, още с въвеждането на правилника той бе атакуван от големите мениджърски агенции в съдилища в Германия, Великобритания, Испания, както и в Спортния арбитражен съд в Лозана. Основните аргументи на агентите са, че регулациите противоречат на първичното право на ЕС, в частност на Договора от Лисабон, ограничавайки свободата на футболните агенти сами да определят условията и таксите за извършваната от тях услуга (ограничение на конкуренцията по предмет).
Твърди се, че правилникът нарушава чл. 56 от Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС), регламентиращ свободното движение на услуги в рамките на Европейския съюз,
както и чл. 101 и чл. 102 от ДФЕС, фокусирани върху злоупотребата с монополно положение и възможностите за изключения от типа на "спортно изключение", което обаче трябва да отговаря на теста за пропорционалност, да преследва легитимна цел и да се прилага само към спортни правила, а не към икономически активности.
Стигна се дотам, че някои германски съдилища (Франкфурт, Майнц, Дортмунд) признаха възможно нарушение на чл. 101 ДФЕС и изключиха приложението на правилника на ФИФА, който в момента не важи за Германия. Отправено бе и преюдициално запитване към Съда на ЕС в Люксембург, който да изясни нарушено ли е правото на съюза.
На 15 май 2025 г. генералният адвокат Никълъс Емилиу представи препоръките си към съда в Люксембург по запитванията на европейски съдилища, поставящи под въпрос саморегулацията на спортните организации спрямо правилата на ЕС именно във връзка с Правилника за футболния агент на ФИФА.
Макар и предпазливо и с внимателни формулировки, генералният адвокат препоръчва на съда да подкрепи рестрикциите в дейността на агентите, предлагайки стеснено тълкуване на т.нар. спортно изключение и акцентирайки на това, че неговото приложение задължително трябва да бъде оправдано.
Тъй като практиката на съда на ЕС е да се съобразява с препоръките на генералния адвокат по съответното дело, очакванията на повечето специалисти са в крайното си становище съдът да легитимира автономията на ФИФА да регулира дейността на агентите.
За каква всъщност дейност става дума може да разберем от последния годишен доклад на ФИФА за футболните агенти. Според данните в световен мащаб клубовете са платили 709.6 млн. долара за услуги на агенти през 2024 г. Първата година, в която действат новите регулации на ФИФА, отбелязва 20.2% спад в разходите на клубовете за комисиони на агенти, но съпоставката с последните 10 години показва, че това все пак остава вторият най-висок годишен рекорд.
Ето и останалите тенденции:
Растеж при женските трансфери: Клубните агенти са получили почти USD 3.1 млн. за услуги през 2024, което е повече от двукратно увеличение спрямо 2023 и шесткратно спрямо 2020.
Процент на трансфери с клубни агенти: Около 8.3% от международните трансфери включват агент на купувач (engaging club) и 7.8% - агент на продавач (releasing club), без съществена промяна спрямо предходните години.
Фокус върху големите пазари: Европейските клубове генерират над 85% от общия разход за агентски услуги, като английските клубове са най-големите индивидуални платци (≳ USD 193 млн.).
По-високи комисиони при по-скъпи трансфери: При сделки с над USD 5 млн. трансферна сума клубът купувач (57%) и клубът продавач (37.6%) са били представлявани от агенти, докато при свободните трансфери тези проценти са съответно едва 4.4% и 2.4%.
Малък брой много големи такси: 91% от сделките с агенти носят под USD 1 млн. комисиона, но 196 трансфера с такси над USD 1 млн. формират 60.5% от общата сума.
Разнообразие: През 2024 г. са реализирани 840 двойни и 25 тройни представителства (клуб - агент - играч), като един агент е участвал в до 40 трансфера и е спечелил до USD 40 млн. само по данните в TMS (Transfer Matching System) на ФИФА.
Агенти в мъжкия футбол: Процентът на трансферите с агенти, представляващи играчи, е 13.7% (3105 трансфера), лек спад спрямо 15.4% през 2023 .
Влияние на заплатите и възрастта на играчите: Агенти са по-често ангажирани при по-високи фиксирани заплати и при по-млади футболисти (най-висок дял при възраст 18-23 и възнаграждения > 5 млн. USD).
Лицензиране и контрол: През 2024 г. ФИФА е обработила 19 827 заявления за лиценз на футболни агенти, провела е 1627 разследвания, довели до временни спирания и отхвърляне на заявления; към декември 2024 г. са лицензирани 7558 агенти.