Автомобилните пилоти поискаха промяна в системата

Българските пилоти в лицето на Асоциацията на действащите автомобилни състезатели (АДАС) поискаха промяна в системата за управление на автомобилния спорт и свикване на извънредно общо изборно събрание на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС).
В изявление до медиите членовете на АДАС изразиха позицията си за "спешни и радикални промени в ръководството на федерацията", с които да се решат наслагваните в последните години проблеми в спорта.
"Не искаме да сваляме или да сменяме председателя на федерацията Георги Янакиев, а търсим промени в управителния съвет. Този път няма да отстъпваме и ще се борим докрай"q обясни пред "Дневник" Димитър Илиев, председател на АДАС.
"Нямаме нищо против г-н Янакиев, все пак това е човекът, довел Световния рали шампионат (WRC) в България. Искаме смяна на хората в УС, които бездействат и дори не са се появявали на отчетно и общо събрание, като на тяхно място влязат такива, които да си вършат работата", уточни Илиев.
"Състезателите и екипите вече са уморени от бездействието. Ако то продължи, ще бъде прекалено рисково и пагубно за спорта. Проблемът е, че всички в УС са началници и нито един от тях не работи. Промяната вече е крайно наложителна," смята пилотът на "Виваком рали тим", който изрази и позицията на своите колеги.
Според него с действията си АДАС търси постигането на диалог и реакция от работещи хора, избирането на компетентни съдии и спазването на спортните правилници. "Няма да коментирам кой и с кого трябва да бъде сменен. Клубовете имат право на глас и те сами трябва да припознаят и изберат младите, които могат да помогнат на спорта", каза той.
Общото събрание на АДАС ще бъде на 30 януари и на него пилотите трябва да съберат 1/3 от подписите на председателите на всички автомобилни спортни клубове в България, за да покажат желанието си за свикване на извънредно изборно събрание на БФАС. Тогава вече Георги Янакиев трябва да реши дали да го свика, или да отхвърли тяхното искане.

Илиев определи като "крайно неефективни" близо едногодишните отношения между федерацията и АДАС, която има претенциите да бъде коректив на проблемите в българския автомобилен спорт.
"За всички наши срещи и писма получихме големи обещания, че нещата ще се оправят, но тяхната цел се оказа само да бъдат поуспокоени духовете", обясни председателят на АДАС.
Асоциацията иска промяна в датите на състезанията за 2010 г., които все повече намаляват във всички дисциплини. "За сметка на това в пистовия шампионат те са събрани само през лятото, а ралитата се дублират с кръговете от европейския шампионат", каза Илиев.
"Няма лошо да се отделят ресурси за световното рали "България", но когато целият капацитет е впрегнат само за едно състезание, какво остава за останалите надпревари и шампионати. Пилотите най-много искаме рали "България" като кръг от WRC, но не всичко свършва само с един старт", допълни петкратният рали шампион.
Сред останалите възражения на АДАС са високите такси за лицензи и контестации, както и монополът на "Спорт маркетинг България" във времеизмерването.
"Федерацията трябва да се издържа сама от спонсори, а не от големи такси за пилотите, които и без това намаляват. Цените на протестите пък поощряват измамите. Рекетът от страна на монополиста е голям проблем за организаторите. Например в дадено рали времеизмерването струва 2000 лева, а в еднодневното "Вида" изведнъж вече е над 7000 лв.", коментира Илиев.
"Отделно БФАС няма издаден лиценз от Международната автомобилна федерация (ФИА), такъв има Съюзът на българските автомобилисти (СБА). Общото между тях е само г-н Янакиев", каза пилотът на "Виваком рали тим".
Днес от БФАС изненадващо бързо коментираха позицията на АДАС с изявление на своя сайт, но в него не става дума за желаното от пилотите извънредно изборно събрание.
"Спортният календар за 2010 г. беше чувствително намален заради осезаемо усещащата се финансова криза", заявиха от федерацията и добавиха, че ще обсъдят и коригират дублиращите се дати и "безумния календар на пистата".
От автомобилната централа обясняват завишените такси за лицензиране с "включването на ДДС в някои от тях".
По въпроса за политиката на времеизмервача "Спорт маркетинг България" федерацията "прави проучване и събиране на други оферти, на базата на които ще изготви унифицирана ценова листа за сезон 2010".