Днес започва новата ера във WRC

Изцяло нови автомобили, нови гуми, променени правила, пилоти и рекорден брой отбори ще дадат началото на новата ера в Световния рали шампионат (WRC), която започва днес със старта на първото за сезона снежно рали "Швеция".
В средата на ноември калната надпревара във Великобритания маркира излизането в пенсия на WRC автомобилите с 2-литрови двигатели, а състезанието край Карлщад ще постави началото за техните наследници.
От новия сезон досегашните господари по отсечките "Ситроен C4 WRC" и "Форд Фокус RS WRC" вече ще бъдат заменени от новите бойци с 1.6-литрови турбодвигатели. DS3 WRC и "Фиеста RS WRC" ще са с относително близка максимална мощност - около 300 к.с. Заради промените в аеродинамиката и шаситата, които са базирани на клас Super 2000, те са малко по-широки и по-къси от своите предшественици, което ги прави по-пъргави в завоите и по-нестабилни при висока скорост.
Заради промените в правилата състезателите вече няма да разчитат на електронни помощници като лаунч контрол, активния централен диференциал, а шестстепенната секвенциална кутия ще се раздели с планките зад волана. Така фокусът се измества върху пилотските умения.
В дебютния сезон на новите WRC автомобили ограничението на броя двигатели ще влезе в сила за петия кръг, от който всички отбори ще разполагат с максимум по два агрегата и две трансмисии до края на шампионата.
Спирачните дискове вече са с по-малък диаметър - 355 мм за асфалт и 300 мм за макадам на предната ос и 300 мм на задната. Колелата остават 18-цолови за асфалт и 15-цолови за макадам и сняг, но след раздялата на WRC с "Пирели" вече ще са обути в гуми "Мишлен".

На старта през сезона ще застанат цели десет отбора, които ще се борят за точките при конструкторите. До момента осем тима са регистрирани за целия шампионат и се очакват още две заявки до изтичането на срока за тяхното подаване - 26 април. Това е най-големият брой участници от 1990 г. насам, когато при конструкторите имаше девет различни представители.
"Ситроен" и "Форд" отново са единствените два отбора със заводски статут. Французите ще преследват четвърта поредна титла начело със седемкратния световен шампион Себастиен Льоб и новия му съотборник Себастиен Ожие. Основните претенденти от Синия овал залагат на познатия тандем Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала.
Сред останалите шест частни отбора пет ще разчитат на "Фиеста RS WRC" и един на DS3 WRC, въпреки че французите ще работят още със световния шампион за 2003 г. Петер Солберг и холандеца Петер ван Меркщайн. Норвежецът успя да си подсигури спонсори и след третото си място в крайното класиране за миналия сезон, през новия ще се бори за първата си победа от 2005 г.
"Ситроен" подкрепя новосформирания екип Ice 1 Racing с Кими Райконен, който ще кара в десет от всички 13 старта през сезона, включително "Швеция". Единствено "Стобарт" ще стартира два автомобила, поверени на Мадс Йостберг и Хенинг Солберг.
Позициите в останалите екипи ще заемат Федерико Вийагра (Munchi's Ford), Денис Кюиперс (FERM Power Tools WRT), Халид Ал-Касими (Team Abu Dhabi) и американският екстремист и YouTube звезда Кен Блок (Monster WRT), който ще участва в девет от всички ралита.
През тази година "Мини" ще направи своето завръщането във WRC с модела "Кънтримен". Титулярните пилоти на компанията, която си партнира с английския препаратор "Продрайв", Крис Мийк и Дани Сордо ще се включат официално в битката при конструкторите догодина.

За този сезон те ще участват в най-малко шест състезания, но няма да покрият пълната програма. Към екипа на "Мини" ще се присъедини бразилският частен пилот Даниел Оливейра, който се надява да стартира в италианското рали "Сардиния".
От днес в "Швеция" битката ще се води на снежните трасета при минус 25 градуса по Целзий. Пилотите ще трябва да преодолеят състезателна дистанция от 351 км, като на моменти по снежната и заледена настилка ще достигат скорост от 200 км/ч.
Льоб, най-успешният рали пилот в историята, обясни, че с новите автомобили и правила не приема нищо за сигурно през 2011 г. За първото състезание французинът се притеснява повече от напредъка в предсезоннта подготовка на "Ситроен" по DS3 WRC, отколкото от атмосферните условия край Карлщад.
"Нов автомобил, нови правила и нов съотборник - това е чудесно, но също така крие и много неизвестни. Новият автомобил ми пасва, излезе надежден в тестовете, което е окуражаващо, а трябва и да призная, че бях приятно изненадан от поведението му, баланса и работата на двигателя. Всичко това ме кара да смятам, че ще се справим добре", каза 36-годишният Льоб.
Състезанието започва със суперспециалния вечерен етап, преди в следващите три дни да се пренесе между преспите и дърветата в горите на Вармланд и Даларна.