ФИАТ разчита на икономическия бум след олимпиадата

ФИАТ разчита на икономическия бум след олимпиадата

По време на зимните игри в Торино американският скиор Боде Милър и австриецът Бенямин Райх ще се състезават за златния олимпийски медал на пистата "Джани Аниели", която носи името на основателя на автомобилния производител ФИАТ. Това е жест към компанията, която в продължение на десетилетия е един от основните работодатели в града. Благодарение на ФИАТ в Торино безработицата е с минимални размери, жизненият стандарт е висок и броят на населението постоянно расте.
"Сега и ФИАТ, и Торино залагат на зимните олимпийски игри, които започват на 10 февруари, за да подпомогнат своите приходи от маркетинг и реклама, обяснява Егидио Данзеро, професор от университета в Торино. Основната печалба за града домакин ще дойде от инвестициите от 15.8 млрд. евро в различни проекти, между които са новата линия на метрото, спортни зали и др. Градът планира да използва събитието, за да развие туризма и да загърби своята зависимост от индустрията."
"Сами по себе си заводите в близост до града не могат да бъдат достатъчни, за да продължи разрастването на града, казва кметът Серджио Киампарино. Имаме нужда да привлечем компании, заети в областта на услугите и на хай-тек технологиите. Конструирането на коли няма да бъде достатъчно много скоро."
ФИАТ и игрите
Според Дарио де Стефанис, бранд мениджър на ФИАТ за игрите, концернът е похарчил 40 млн. евро като местен спонсор на Торино 2006. Компанията залага на това, че ще успее да представи на по-младото поколение от зрителите новите модели на марките ФИАТ, "Алфа Ромео" и "Ланчия", като използва за рекламни лица спортистите.
Близо 200 автомобила от новия модел "Седичи", който ФИАТ произвежда съвместно със "Сузуки" в Унгария, бяха предоставени на олимпийското семейство за игрите в Торино, непосредствено преди колата да бъде пусната в продажба в Италия през март. Италианският ски тим, който включва 30-годишния Джорджо Рока - победител в 11 състезания за Световната купа, ще промотира новата серия автомобили "Алфа Ромео" с четири задвижващи колела. Освен това ФИАТ ще рекламира и чрез олимпийския тим по бобслей на Ямайка.
"Олимпиадата ще се отрази на ФИАТ така, както биха повлияли инвестиции в компанията в размер на 150 млн. долара. Игрите ще подпомогнат експанзията на концерна на световните пазари, обяснява Стефано Перото. Компанията има нужда от международни партньори, за да си върне позициите на световния пазар." Както е известно, Джани Аниели-старши основава автомобилната фабрика ФИАТ в Торино през 1899 г. Фамилията Аниели, която през 1930 г. построява зимния курорт Сестриере, където ще се проведат състезанията по ски, все още притежава 30 процента от компанията. ФИАТ бе автомобилен производител номер 1 в Европа през 80-те години, като в Италия контролираше 60 процента от пазара през 1986 г. След това обаче пазарният дял на концерна падна до 28% през миналата година.
След като пое компанията през 2004 г. Серджио Маркионе, който е шестият изпълнителен директор на концерна от юни 2002 г., уволни половината от работниците, за да намали разходите с над 500 млн. евро. Той осигури и допълнителни 1.5 млрд. евро от базираната в Детройт "Дженеръл мотърс корпорейшън" след преждевременния край на сътрудничеството между двете фирми. Благодарение на развитието на новия модел на "Пунто" ФИАТ завърши с печалба четвъртото тримесечие за финансовата 2005 г. Цената на акциите на ФИАТ се покачи с 38% до 8.14 евро за последните 12 месеца. Сега компанията има пазарна стойност от 10.1 млрд. евро. Най-високата пазарна стойност на концерна е била през 1998 г. - 16 млрд. евро.
Други партньори на Торино
Както ФИАТ, така и икономиката на Торино има нужда от привличането на нови технологии, финанси и обслужващи компании. Базираният в Милано "Телеком Италия", който е телефонна компания номер едно в Италия, похарчи 55 млн. евро, за да доставя телекомуникационни услуги за олимпийските игри и високоскоростен интернет. "Санпаоло ИМИ", базирана в Торино банка, е разположила своето лого върху билетите за спортните дисциплини, като за това право е платила 50 млн. евро. В допълнение на това Торино ще бъде домакин на панаира на книгата и на шахматната олимпиада през май.
След игрите Торино ще представлява истинско предизвикателство за туристите. Организационният комитет очаква над 1 млн. гости в града. Приходите от туризъм за района Пиедмонт, където е разположен Торино, ще се увеличат с 8.3% до 2.4 млрд. евро през тази година. Очаква се постъпленията по този показател да се завишават с по 4% през всяка следваща година до 2009. Трудно може да се изчисли доколко успешни във финансово отношение ще се окажат зимните игри за Торино във връзка с договорите за сътрудничество с отделните корпоративни спонсори. Италианското правителство е похарчило 2.3 млрд. евро за игрите, като очакванията от тази инвестиция са скок за ръст от 0.2% в брутния вътрешен продукт.
--------------
Барселона похарчи 7.5 млрд. евро за нови пътища и други проекти за летните игри през 1992 г., като по този начин градът успя да генерира дивиденти в размер на 21.7 млрд. евро по данни на "Универсиада аутонома" в Барселона през 1995 г. Олимпиадата помогна на Испания да отчете скок от 6% в своя брутен вътрешен продукт. Разбира се, съществуват и примери за това, че игрите не са чак толкова успешни за техните организатори, какъвто е случаят с Гърция. Разходите за лятната олимпиада в Атина през 2004 г. надхвърлиха границата от 10 млрд. евро. Домакините безуспешно се опитаха да намерят купувачи или поне наематели на спортните съоръжения. Държавата се ангажира с тяхната годишна издръжка, а данъкоплатците ще трябва да компенсират извънредните разходи. Хотелиерите се оплакаха, че са имали изключително ниски постъпления от туристи за периода на игрите. Най-голямата телекомуникационна компания в страната "Еленик телекомюникейшънс организейшън", която спонсорира игрите с 59 млн. евро, заяви, че е имала минимален ефект от инвестицията. Сигурен финансов успех от своите инвестиции имат базираната в Атланта компания за производство на безалкохолни напитки "Кока-Кола", концернът "Леново груп", който е трети на световния пазар за персонални компютри, и "Виза интернешънъл", които са основни спонсори на Международния олимпийски комитет вече няколко години.
 Финансиране на игрите в Торино



Общо разходи

4.7 млрд. евро

Приходи от реклами, спонсорство и партньорство

3.76 млрд. евро

Държавна помощ

116 млн. евро

Приходи от тв права

215 млн. евро

Продажби на лицензи, билети и др.

520 млн. евро

Дефицит

88 млн. евро