Питър Дрейпър: "Юнайтед" има високи приходи от домакинските мачове
Маркетинговият директор на "Манчестър юнайтед" Питър Дрейпър е отговорник за популяризирането на марката на английския клуб в света. Дрейпър, който 13 години е работил за британската фирма за спортна екипировка "Умбро", даде интервю пред електронния сайт "Макина до ешпорте", в което говори за финансовото развитие на "Манчестър юнайтед".
Бразилия е рекордьор по спечелени световни титли по футбол. Как обаче може местните клубове да подобрят финансовото си състояние?
- Изключително важно е да има сътрудничество между клубовете и футболната федерация. Това е единственият начин да се развива футболът. Не е достатъчно един клуб да действа професионално, а останалите институции да не си вършат достатъчно добре работата. "Манчестър юнайтед", който добре се разбира с английската футболна асоциация, от 20 години насам се стреми да действа професионално във всички области, които са свързани по някакъв начин с този спорт.
Защо европейските клубове не инвестират в Бразилия и не искат да провеждат турнета в южноамериканската държава?
- Програмата на отборите от Стария континент е много натоварена и трудно може да се намери подходяща дата за реализиране на турне в Бразилия. Отделно тази държава от Южна Америка е много далече от Европа. Ако "Манчестър юнайтед" посети вашата страна по време на подготвителния период, футболистите няма да имат време да се възстановят от дългото пътуване. Именно затова на този етап нямаме намерение да провеждаме подобно турне. Засега не сме мислили по въпроса дали да инвестираме в бразилския футбол. Със сигурност обаче следим развитието на няколко играчи от Бразилия.
Как дойде идеята "Манчестър юнайтед" да направи турне в Африка?
- "Манчестър юнайтед" винаги е бил с няколко крачки пред другите клубове. Пътуването до Южна Африка се оказа доста рентабилно. Освен че получихме добра сума пари, голяма част от местното население се оказа, че обожава нашия клуб. Използвахме момента, че тази страна ще бъде домакин на световното първенство, поради което успяхме да направим още по-популярна нашата марка на този континент. Не е изключено догодина да предприемем ново турне в Африка, в което ще вземат участие по-младите футболисти на нашия отбор. Това ще се отрази отлично на нашия имидж.
Защо повечето европейски клубове повече не искат да провеждат турнета в Азия?
- Азия винаги е било място, на което може да се сключат отлични сделки. Този континент беше част от нашата стратегия за засилване на позициите ни в региона. Оказа се обаче, че футболистите не могат да възстановят от дългото пътуване. Именно поради това решихме да се откажем от комерсиалните цели в Азия за сметка на добрата кондиция на играчите. Спортните успехи също са от значение.
Откъде идват по-голяма част от приходите на "Манчестър юнайтед"?
- Нашият клуб печели много от домакинските си срещи. Различаваме се от останалите английски клубове с това, че основната ни цел е феновете да се чувстват комфортно на стадион "Олд Трафорд". По време на домакинските срещи обслужваме по най-добрия начин привържениците на отбора. На стадиона се предлага голямо разнообразие от продукти за хранене и напитки. Например всеки фен може да си позволи да консумира бира и сандвич, както и да си поръча скъпо шампанско и хайвер. Важно е запалянковците да се задържат повече време на стадиона, защото по този начин ще изразходват повече пари.
Какво се промени в "Манчестър юнайтед", след като клубът смени собственика си?
- Новият собственик Малкълм Глейзър е доказан бизнесмен, който разбира от работата си. Той не промени почти нищо в клуба. Глейзър продължава да залага на проекта, който включва привличането на повече спонсори. Наистина имаше голямо недоволство от част на феновете на отбора, след като Малкълм Глейзър купи "Манчестър юнайтед". Прави впечатление, че привържениците харесват модела на управление на испанските клубове. На практика отборите в Испания са собственост на т.нар. сосиос, които плащат определен членски внос всяка година и имат право да гласуват на президентските избори. Запалянковците в Англия мислят, че след като някой бизнесмен купи техния клуб, отборът повече няма да съществува. Това не е вярно и феновете на "Манчестър юнайтед" са доволни от управлението на Глейзър.