Елисън - милиардерът с душа на ветроходец
Изпълнителният директор на софтуерния концерн "Оракъл" Лари Елисън е една от емблематичните фигури, които стоят в основата на развитието на състезанията с ветроходни яхти днес. Американският бизнесмен, който е познат като голям ексцентрик и бохем, предопределя развитието на отбора "БМВ Оракъл". Благодарение на неговите инвестиции в партньорство с баварския автомобилен концерн БМВ екипажът разполага с един от най-скъпите и модерни състезателни плавателни съдове и през последните няколко години и е между фаворитите в престижната регата "Купата на Америка". "Елисън е невероятен човек, разказва Питър Андерсън, отговорник за поддръжката на яхтата на "БМВ Оракъл". Неговият ентусиазъм и чар завладяват всички. Той е сърцето на отбора. Луда глава е и затова има успех във всяко едно начинание."
Елисън е лидерът и основният спонсор на "БМВ Оракъл". През 1998 г. Елисън печели регатата "Сидни - Хобърт" със своята яхта "Сайонара". По време на същото състезание буря отнема живота на шестима състезатели от екипажите на конкурентните отбори и този инцидент го подтиква да прекрати личните си участия в океанската регата. Бизнесменът създава отбора "Оракъл рейсинг" през май 2000 г. Една година по-късно чрез яхтен клуб "Голдън Гейт" официално получава правото да участва в 31-ото издание на "Купата на Америка" в Оукланд, Нова Зеландия. През юли 2002 г. германският автомобилен концерн БМВ се присъединява към отбора, чието име става "Оракъл БМВ рейсинг". Две години по-късно отборът е преименуван на "БМВ Оракъл" заради засиленото участие на баварския концерн в развитието на тима. Капитани на отбора са последователно Пол Кеярд, Крис Диксън и Питър Холмбърг. В момента отборът притежава четири яхти клас IACC (International America's Cup Class). Съдовете USA 71 и USA 76 са построени за "Купата на Америка" през 2003 г., а USA 87 и USA 98 са предназначени за изданието на регатата през 2007 г.
По данни на авторитетното списание "Форбс" изпълнителният директор на "Оракъл" заема 15-о място в класацията по богатство с авоари на обща стойност 16 млрд. долара. Той е натрупал тези пари благодарение на софтуерния концерн, който самият той основава през юни 1977 г. В момента Елисън, 62-годишен, постоянно демонстрира своята любов към скандалите и лукса. Емблематичен за неговия характер е случай отпреди няколко години, когато бизнесменът повдига обвинение срещу град Сан Хосе в Калифорния, тъй като не му бе разрешено да се приземи с частния си хеликоптер на местното летище. Личната му яхта "Изгряващо слънце" е определяна като втория по големина в света частен кораб с дължина 138 м, а стойността й се оценява на 200 млн. долара. Според някои слухове президентът на "Оракъл" е наредил яхтата да бъде допълнително удължена, тъй като Пол Алън - един от основателите на конкурентната софтуерна компания "Майкрософт", е имал малко по-голяма лодка. По официални данни най-голямата яхта в света е собственост на шейха на Дубай Мохамед бин Рашид ал Мактум. Нейната дължина е 160 м.
Лари Елисън е роден в Ню Йорк през 1944 г. Когато е бебе на девет месеца, е осиновен от своите леля и чичо, тъй като истинската му майка е на 19 години и не може да се грижи за него. Биологичният му баща не е известен до днес. Детството му минава в двустаен апартамент в южната част на Чикаго. Като студент не е отличник. В края на втората година от обучението си напуска университета в Илинойс, тъй като се проваля на последните изпити. След няколко месеца е приет в университета в Чикаго, където следва компютърно програмиране. На 20 години се мести в Калифорния.
През 1970 г. Елисън започва работа в електронната компания "Ампекс корпорейшън". Един от неговите проекти е създаването на база данни за Централната информационна агенция на правителството на САЩ. Елисън нарича проекта "Оракъл". През 1977 г. създава своя фирма под името "Софтуеър дивелопмънт лабораторис", която след няколко години е преименувал на "Оракъл". В нея влага 2000 долара лични спестявания. През 1980 г. приходите на компанията са по-малко от 1 млн. долара. От следващата година обаче продажбите на "Оракъл" започват да се удвояват. Финансовите отчети за 1986 г. показват приходи в размер на 31.5 млн. долара.
През 1990 г. компанията за пръв път отчита загуби и е принудена да съкрати 10% от персонала си (около 400 души), защото е пред банкрут. Пазарните капитали на "Оракъл" се понижават с 80%. Елисън заменя повечето от работниците с опитни мениджъри, които веднага започват разработването на нова компютърна програма. Само след две години успехът на този проект му носи огромни приходи, а цената на акциите й на фондовата борса се покачва многократно. През 90-те години повечето банки, авиокомпании и автомобилни концерни в Америка стават зависими от програмата за база данни на "Оракъл".
През 2005 г. заплатата на Елисън в "Оракъл" достига 975 хил. долара. Той получава допълнителни бонуси в размер на 6.5 млн. долара, както и друга компенсация от 955.1 хил. долара. Същата година сп. "Форбс" оценява богатството му на 18.4 млрд. долара и го определя като един от най-богатите хора в Америка и девети по богатство в света. През 2006 г. "Форбс" обявява изпълнителния директор на "Оракъл" за най-богатия човек в Калифорния.
Нова професионална лига във ветроходството, която да конкурира престижната регата "Купата на Америка", планират да създадат Ръсел Каутс от Нова Зеландия и американецът Пол Кеярд. Каутс, който е трикратен победител в "Купата на Америка", и неговият партньор, победител в състезанието "Уитбрет раунд уърлд рейс" ("Волво оушън рейс") от 1997/98 г., искат да организират състезание с участието на най-добрите професионалисти. Създаването на концепцията за новата професионална лига във ветроходството е отнела на Каутс и Кеярд три години. Според плановете първото издание на световните серии трябва да се състои през 2009 г. Дотогава трябва да се построят четиринадесет еднакви по размер яхти. В техния строеж и за осигуряването на транспортен кораб португалската агенция "Лагош шпортс" инвестира 50 млн. евро. Лигата трябва да раздава годишно 3.8 млн. евро като награден фонд и да се финансира от спонсорите на отделните етапи на турнира и от рекламодателите в отборите. Във всяко Гран при ще участват дванадесет национални отбора, като половината от екипажа на всеки отбор трябва да бъде от една националност.