Печелившата формула на Формула 1

Печелившата формула на Формула 1

<em>Във Формула 1 всичко струва пари, само бензинът се доставя безплатно на отборите</em>
Във Формула 1 всичко струва пари, само бензинът се доставя безплатно на отборите
Във Формула 1 понякога е по-добре да разполагаш с по-слаб пилот, който да взима по-ниска заплата, защото така може да се отделят средства за по-добра кола. Тези думи на 23-годишния инженер Исаак Прада и Ногейра, работещ за "Рено", показват, че влиянието на парите в спорта се засилва всяка минута. Без съмнение Формула 1 е най-удачният пример за това как успешно могат да се инвестират огромни суми. Бюджетът на "Макларън Мерцедес" за миналата година беше по-голям дори от този на футболните "Реал" (М) и "Барселона".
В Испания се зарадваха, че Фернандо Алонсо може да бъде наследен от Ролдан Родригес. 23-годишният състезател беше привлечен във "Форс Индия". Малко след това мечтите на Родригес срещнаха препятствие, тъй като ръководството се договори с Джанкарло Фисикела. Италианецът освен опит донесе със себе си десет милиона евро от спонсори. "Парите са много важни. С голям бюджет имаш повече време за тренировки и можеш да създадеш по-добър болид", коментира Прада и Ногейра, който кара докторантура в "Рено". Мисълта му се допълва отлично от думите на Жоан Виладелпрат, бивш шеф на механик "Ферари". "Колкото повече пари има, толкова повече се харчи. Минималният бюджет е 80 млн. евро, за да могат нещата да се направят така, както Бог е казал", заявява той.
И наистина е така. За миналата година в "Макларън Мерцедес" са разполагали с 368.8 милиона според сп. F1 Business. За 2008 г. бюджетите на "Реал" (М) и "Барселона" са съответно 306 и 315 млн. евро. В някои отбори от Формула 1 работят повече от хиляда служители. Логично, най-добре платени са техническите директори, които взимат между 1.5 и 10 млн. евро годишно в зависимост от това колко богат е клубът. Добрите инженери пък получават около 200 хиляди, тъй като са сочени за "елита в световната механика". Най-важните хора - състезателите, печелят между 2 и 20 млн. евро.
Сумите, които се изразходват извън човешкия ресурс, не са по-различни. Един болид на части може да стигне 1.5 млн. евро според Прада и Ногейра. Към това трябва да се добавят и разходите за изработката и поддръжката на колите. Задължителният въздушен тунел излиза около 90 хил. на месец. "Построяването му струва 31.5 млн. евро, а след това изразходва енергия като скоростен влак", казва младият инженер на "Рено".
"Нищо не е евтино в този "цирк", коментира испанския вестник "Икономиста". В дните за тренировки завъртането на една обиколка е около хиляда евро. Всичко това накара промотъра на Формула 1 Бърни Екълстоун да поиска ограничаване на бюджетите и разходите на отборите. При толкова много пари важно място заемат и спонсорите. Холандската банка ING увеличи с около 30% клиентите си. Партньорът на "Рено" плати около 60 млн. евро по договора си с френския клуб. Друга банка - "Сантандер", също дебютира във Формула 1 миналата година. Испанците са били на второ място по визуално влияние според списание "Икономист". Във финансовата институция, която плаща 12 млн. евро на "Макларън", очакват да удвоят присъствието си този сезон.
Вероятно и заради участието на Фернандо Алонсо в миналогодишния отбор на "Макларън" от "Мерцедес" отчетоха рекордни продажби в Испания за периода юли - декември. Отново благодарение на двукратния световен шампион в "Рено" са останали доволни, като освен всичко друго виждат "подмладяване" на средната възраст при клиентите си. Откакто Алонсо започна да печели с "Рено" преди три сезона, френският производител е умножил по 10 печалбите си от мърчъндайзинг.
В същото време при тези разходи отборите "пестят" от бензин. Всички пари за гориво се дават от спонсорите. Именно от договорите с партньорите, от телевизионните права и от видеоигри тимовете си докарват средно по 40% от бюджетите, като при някои дори стигат 80%. Испания се нареди на трето място по големина на аудиторията след Италия и Германия. От 2009 до 2013 г. телевизионните права се държат от "Медиапро", която плати 1.1 млрд. евро.