За пари Бундеслигата е готова на всичко

След провала на договора на Германската футболна лига (ГФЛ) с компанията на Лео Кирх "Сириус" за разпределението на телевизионните права на отборите от сезон 2009/2010, клубовете усилено започнаха да обсъждат как да покрият загубите си. В клубовете вече се дискутират нестандартни идеи за компенсация на загубите. Някои искат да привлекат повече инвеститори в първенството, други предлагат да увеличат броя на двубоите, а повечето са обединени около желанието да се намери общ спонсор на шампионата.
През тези седмици конферентните зали на ГФЛ постоянно са пълни с хора. Футболните ръководители имат много теми за обсъждане, след като Антимонополната служба на Германия призова договорът за телевизионните права със "Сириус" да бъде прекратен. Тя настояваше двубоите от първенството да се излъчват по държавната телевизия в събота вечер преди 20 часа, а Лео Кирх и ГФЛ не са съгласни. В крайна сметка договорните отношения бяха прекратени още преди контрактът да е започнал да действа.
Миналата есен Кирх купи правата на двубоите от Първа и Втора Бундеслига за шест сезона, считано от 2009 г. Общата стойност на сделката беше повече от 3.45 млрд. eвро, като 3 млрд. от тях трябваше да бъдат осигурени от излъчването на първенството в Германия. Допълнителни 460 млн. евро в лигата щяха да дойдат от правата за двубоите в чужбина.
"Сега обаче ситуацията изглежда по-лоша и отпреди да се подпише контрактът, а клубният футбол в страната е изправен пред големи реформи", коментират в. "Велт". За начало ще бъде обявен нов търг за телевизионните права. От надпреварата вече отпадна агенция "Спортфайв", защото има договори с девет германски клуба. Каквото и да се случи е ясно, че гарантираните от Кирх 500 млн. евро на година няма да ги има.
Отборите искат да получат сигурност, а най-влиятелните спонсори - обединени в организацията S20, усилват натиска. "От една страна, можем да сме доволни, че мачовете ще бъдат гледани по телевизията от повече хора", казва председателят на S20 Дирк Хюфнагелс, маркетинг директор на Хипоферайнсбанк (HypoVereinsbank). Според него обаче има опасност инвестициите да изгубят своята рентабилност, защото Бундеслигата ще стане по-малко способна да се конкурира. "Без международни звезди и успехи големите световни компании няма да проявят интерес към първенството", допълва Хюфнагелс.
За да може да се сравнява с останалите големи шампионати, Бундеслигата се нуждае от средства. Нуждата прави хората изобретателни, затова и футболните ръководители обмислят всяка възможност за печелене на пари.
Най-важното решение може да окаже премахването на правилото "50+1". Според него 50% от акциите на всеки клуб плюс един глас трябва да бъдат притежание на собственик от Германия. Идеята преди време беше да се регулира инвазията на чуждестранни милиардери в Бундеслигата. Според противниците й "трябва да се върви в крачка с времето", а поддръжниците твърдят, че не трябва да се "продават традициите". Според икономическите специалисти, ако "50+1" остане, до 10 години Бундеслигата може да се превърне във второкласно първенство и тотално да загуби шансовете си за инвестиции. Те твърдят, че трябва да се действа, докато има време.
Друг вариант е да се увеличи броят на мачовете и съответно на отборите в първа и втора дивизия. Сметката е проста - допълнителните срещи генерират допълнителни приходи. И все пак едно от най-големите желания на клубовете е да се намери единен спонсор на първенството. Такъв е случаят с "Барклис", която плаща 27 млн. евро на английската Висша лига.