В търсене на лъвоподобния леопард

В търсене на лъвоподобния леопард

Засега вувузелите се харчат най-много при уличните търговци<br />
Засега вувузелите се харчат най-много при уличните търговци
Спомняте ли си кой беше Закуми? Преди началото на световното първенство усмихнатият леопард с лъвска грива трябваше да е символът на световното първенство. В последните дни талисманът все по-рядко може да се види наоколо, напълно отвян от вувузелата.
Уличните търговци в Южна Африка в немалка степен определиха модата на шампионата. Знамена, вувузели, шапки и шалове – това са предпочитаните сувенири в последните седмици. Тъй като не са от лицензираните от ФИФА продукти, цената е по-приемлива и подлежи на пазарене.
В началото на световното търговците цъфтяха от радост, но в последните дни бизнесът им не върви добре. Манията около "Бафана Бафана" извади на улиците стотици, може би хиляди продавачи на знамена и калъфки за страничните огледала на автомобилите. Не ги притесниха дори знаците, които забраняват уличната търговия. Най-активни, разбира се, са в близост до стадионите и по кръстовищата.
Местата, където уличната търговия в Йоханесбург е забранена<br />
Местата, където уличната търговия в Йоханесбург е забранена
След отпадането на националния тим на Южна Африка пазарът се срина. Някои от търговците дори са готови да подаряват сувенири, свързани със заминали си отбори, най-вече на домакините. Само вувузелите останаха като някаква надежда.
"В началото беше огън. Сега вече няма бизнес", коментира 20-годишната Пейшънс Буания, която щрака с пръсти, за да покаже колко бързо е продала знаменца с цветовете на Южна Африка.
Съпругът на Пейшънс – Елиас, е художник, който се изхранвал от продажбата на направени от мъниста животни на "Оксфорд роуд". Но дори и той се прехвърлил в продажбата на сувернири с националните цветове. "Видях, че бизнесът е добър, затова изоставих ръчната работа и започнах да продавам знамена", каза той.
Той споделя, че е печелил по 1000 ранда (100 евро) на ден, когато продажбите са били добри. Но след отпадането на "Бафана Бафана" в първия кръг, бизнесът тръгнал надолу. Той се върнал към типичното си занимание – да продава свои произведения на уличния ъгъл, но според него туристите не купуват лъвове и други животни.
"Надявам се скоро да започнат да продават моите продукти. Имам останали още 20 знамена на Южна Африка. Мисля, че ще ги подаря с всяка продадена фигурка, защото вече никой не ги купува", коментира той.
Търговците на "Оксфорд роуд" смятат, че добрите времена са си отишли. Продавачката Тендай Нене е преминала на план "Б" – продава аржентински, уругвайски и испански знамена, но казва, че никой не се интересува. Сега ако спечели по 100 ранда на ден, е доволна.
"Лошо е, много е лошо", казва Нене и поглежда към друга жена, която получава "не" след "не" за нейните бразилски и аржентински знамена.
В търсене на лъвоподобния леопард
Вездесъщите вувузели останаха последната надежда на продавачите, след като мачовете и участващите отбори намаляха. Другата са типичните африкански сувенири. Интересът на туристите обаче не е същият както в началото на шампионата.
"Бизнесът не е добър. Всички идват, гледат и чакат последната седмица на първенството", споделя Пасека Бутелези. Той продава ръчно изработени африкански сувенири "Ривония роуд" в Сандтън, където обикновено се разхождат по-заможните туристи.
Лошите новини за уличните търговци не са свързани само с отпадането на Южна Африка. Със заминаването на 24 от участващите отбори си тръгнаха и част от туристите, които харчат най-много. Според проучване на "Виза" номер едно в тази категория са американците, които са похарчили 34.5 милиона долара, следвани от туристите от Великобритания – 33.8 милиона долара и Австралия – 8.8 милиона.
Местни икономисти твърдят, че световното първенство би трябвало да окаже положително влияние на неформалните търговци. "Според мен неформалната търговия беше ударена много, много лошо по време на рецесията. Сега вероятно има много щастливи хора, които успяват да припечелят многократно повече", коментира икономистът Майк Шуслер.
Според него е трудно да се изчисли стойността на ефекта за неформалната икономика, защото просто никой не разполага с каквито и да е данни. Преди няколко години в Южна Африка е имало голям дебат за обема на този бизнес и е бил оценен на около 7-8 процента от икономиката. Световната банка обаче смята, че делът й стига до 28 процента.
И все пак къде е Закуми? "Видях го няколко пъти по телевизията", заяви отговорникът за медиите във ФИФА Никола Майно.