Руските коли трудно бягат от сянката си
По онова време имаше два съветски автомобилостроителни заводи - "Горьковский автомобильный" (ГАЗ) и "Московский автосборочный" (по-късно преименуван в ОАО "Москвич"). Те са построени още през 20-те и 30-те години на XX век. Ключова роля в изграждането им има американската "Форд мотор къмпани". Тогава тя сключва договор със съветското правителство за техническо сътрудничество при организирането и лансирането на масовото производство на леки автомобили тип "Форд-A" и товарни коли тип "Форд-AA". Но ако ГАЗ, който съществува от 1932 г., произвеждаше автомобили, съвместно разработени заедно с "Форд", то Московският автозавод е пускал точни копия на "Форд-A" и "Форд-AA" в периода 1930-1933 г.
Следващият модел се появява едва през 1946 г. Става дума за ГАЗ-20, наречен "Победа". Създаден е по повод годишнината от Великата отечествена война. Във военния период заводите са се превърнали в изпълнители на отбранителни проекти. Това е времето, когато се произвеждат танкове, миномети, снаряди за ракетните установки "Катюша".
Новата кола придобива популярност не само в СССР, но и в чужбина, заради привлекателната си аеродинамична форма и адаптивност към трудни климатични условия и пътища. А през 1958 г. Московският автомобилен завод се сдоби с награда за своите модели "Москвич - 407" и "Москвич - 423" на световното автоизложение в Брюксел.
Чуждестранните автостроители обаче задминават много скоро руските си колеги. В средата на 60-те в Европа и Америка започва "автобумът". Създават се моделите "Сааб", "Meрцедеc", "Фиат", "Форд". Качеството им безспорно е по-добро от това на съветските коли. Започва и активизирането на автомобилостроенето в Япония. За едно десетилетие тя става най-големият производител на коли в света.
Тогава съветското правителство отново прибягва до помощта на западните производители. Първият съвместен продукт е с "Фиат". Това е знаменитата "ВАЗ - 2101" - "Жигули", създадена през 1970 г. СССР обаче се стреми да покаже независимостта си от чуждо влияние и още през 1966 г. заводът "Ижмаш" - част от военнопромишления комплекс, създава "Москвич - 408". Той обаче си остава символ на посредствена и морално остаряла машина, по-зле от която може да бъде само "Запорожец".
Неприятният имидж се запазва до 90-те години. Тогава руският автомобил трайно се е слял с описанието от вица: "Мотор от "Рено", окачване от "Волво", спирачки от "Запорожец", цена от самолет."
Днес Русия прави първите си крачки в посока опровергаването на старата си слава. Центърът за това е в Северозападния регион. В покрайнините на Санкт Петербург се появиха предприятия на компаниите БМВ и "Форд". Скоро ще се издигне и филиал на "Фолксваген". Всички те работят за собствената си марка, защото времето на чуждестранното "инкогнито" безвъзвратно си е отишло.