Руските коли трудно бягат от сянката си

Руските коли трудно бягат от сянката си

Автомобилостроенето в рамките на бившия Съветски съюз винаги е било сред редките отрасли, където не родните, а чуждестранните разработки и концепции са били решаващи за просперитета му. Още приживе СССР беше страната на неограничените възможности за автомобилните гиганти. За тях сякаш нямаше желязна завеса.

По онова време имаше два съветски автомобилостроителни заводи - "Горьковский автомобильный" (ГАЗ) и "Московский автосборочный" (по-късно преименуван в ОАО "Москвич"). Те са построени още през 20-те и 30-те години на XX век. Ключова роля в изграждането им има американската "Форд мотор къмпани". Тогава тя сключва договор със съветското правителство за техническо сътрудничество при организирането и лансирането на масовото производство на леки автомобили тип "Форд-A" и товарни коли тип "Форд-AA". Но ако ГАЗ, който съществува от 1932 г., произвеждаше автомобили, съвместно разработени заедно с "Форд", то Московският автозавод е пускал точни копия на "Форд-A" и "Форд-AA" в периода 1930-1933 г.

Следващият модел се появява едва през 1946 г. Става дума за ГАЗ-20, наречен "Победа". Създаден е по повод годишнината от Великата отечествена война. Във военния период заводите са се превърнали в изпълнители на отбранителни проекти. Това е времето, когато се произвеждат танкове, миномети, снаряди за ракетните установки "Катюша".

Новата кола придобива популярност не само в СССР, но и в чужбина, заради привлекателната си аеродинамична форма и адаптивност към трудни климатични условия и пътища. А през 1958 г. Московският автомобилен завод се сдоби с награда за своите модели "Москвич - 407" и "Москвич - 423" на световното автоизложение в Брюксел.

Чуждестранните автостроители обаче задминават много скоро руските си колеги. В средата на 60-те в Европа и Америка започва "автобумът". Създават се моделите "Сааб", "Meрцедеc", "Фиат", "Форд". Качеството им безспорно е по-добро от това на съветските коли. Започва и активизирането на автомобилостроенето в Япония. За едно десетилетие тя става най-големият производител на коли в света.

Тогава съветското правителство отново прибягва до помощта на западните производители. Първият съвместен продукт е с "Фиат". Това е знаменитата "ВАЗ - 2101" - "Жигули", създадена през 1970 г. СССР обаче се стреми да покаже независимостта си от чуждо влияние и още през 1966 г. заводът "Ижмаш" - част от военнопромишления комплекс, създава "Москвич - 408". Той обаче си остава символ на посредствена и морално остаряла машина, по-зле от която може да бъде само "Запорожец".

Неприятният имидж се запазва до 90-те години. Тогава руският автомобил трайно се е слял с описанието от вица: "Мотор от "Рено", окачване от "Волво", спирачки от "Запорожец", цена от самолет."

Днес Русия прави първите си крачки в посока опровергаването на старата си слава. Центърът за това е в Северозападния регион. В покрайнините на Санкт Петербург се появиха предприятия на компаниите БМВ и "Форд". Скоро ще се издигне и филиал на "Фолксваген". Всички те работят за собствената си марка, защото времето на чуждестранното "инкогнито" безвъзвратно си е отишло.