Втората канадска авиокомпания обяви фалит

Втората канадска авиокомпания обяви фалит

Втората по големина канадска авиокомпания "Канада 3000" обяви изненадващо в петък, че прекратява дейността си, съобщи АФП. В кратко комюнике, разпространено в късните часове на нощта, компанията е помолила пътниците си за извинение и ги е посъветвала "да намерят друг начин за транспорт". В следващите часове превозвачът беше обявен в юридически фалит. На земята останаха самолетите и на дъщерните фирми на фалиралата компания "Ерлайнс" и "Роял авиейшън".

В неделя следобед върховният съд на провинция Онтарио се събра на спешно заседание, на което присъстваха и създателите на авиокомпанията, специализирана в евтини превози. Юристите огласиха мнението си, че превозвачът, който е на пазара от 1988 г., е във финансова несъстоятелност, късно вечерта.

Решенето на управителното тяло на "Канада 3000" изненада авиационния пазар, като се има предвид, че миналата седмица компанията спечели заведения от нея иск пред канадската комисия по конкуренцията. Тогава "Канада 3000" обвини основния си конкурент "Ер Канада", че упражнява нелоялна конкуренция по откритата преди две седмици линия Танго. Комисията се произнесе в полза на "Канада 3000", "Ер Канада" трябваше да увеличи цената на билетите по спорната линия и всичко изглеждаше нормално. До неделя, когато въздушният превозвач обяви, че спира дейността си. "Ер Канада" се защити в комюнике за медиите, в което обяви, че Танго всъщност е ускорила срива на "Канада 3000".

Тя, както и цялата авиационна промишленост на американския континент, пострада значително от септемврийските атентати в Ню Йорк и Вашингтон. Те обаче само се добавиха към вече започналото свиване на дейността поради ниския курс на канадския долар и началото на рецесията. Всичко съвкупно доведе до спад на печалбите между 30% и 50%.

Спирането дейността на компанията без предупреждение остави хиляди пътници по летищата и 4800 души без работа.

Според директора на "Канада 3000" Ангюс Кинеар в касите на превозвача в края на миналата седмица е имало 945 000 долара в брой, като ежедневните й загуби възлизат на близо 441 000 долара. След първите призиви за помощ, отправени в началото на октомври, въздухоплавателната компания получи държавна гаранция за заем от 47 млн. долара, при условие че представи план за реорганизация. В четвъртък минала седмица обаче преговорите между ръководството и синдикатите за намаляване на персонала достигнаха до задънена улица.

Пътниците на фалиралата авиокомпания бяха поети от основния й конкурент на канадския пазар "Ер Канада", въпреки че между двете компании няма договор за взаимно признаване на билетите, съобщи Ройтерс.