Перонизмът - панацея или гол популизъм
В първата си реч Дуалде не забрави да спомене Хуан Доминго Перон и жена му Евита, двете икони на перонисткото движение. Перон, почитателят на Мусолини, а известно време дори и на Хитлер, въздигна и винаги се придържаше към принципа, че организирането на масите е най-добрият начин да се избегнат прекомерните им искания. Според политолога Карлос Фаят "перонизмът е аржентинската версия на италианския фашизъм, продукт на аржентинския национализъм, който превръща работниците в своя маша".
Перонизмът води началото си от 40-те години, когато страната отново е на прага на икономическа катастрофа, след дълги години на рецесия и буксуване. А в началото на века Аржентина е една от седемте най-богати държави в света и привлича като магнит имигранти от Европа. Французите дори раждат поговорката "богат като аржентинец", а по-богатите и от Крез аржентински скотовъдци изпращат чаршафите си за пране в Париж. Просветени умове като Алберт Айнщайн обаче още тогава съзират крехките основи на аржентинското богатство. "Как може такава дезорганизирана страна да прогресира", възкликва великият учен при посещението си в страната през 1925 г. Само две-три десетилетия по-късно младите аржентинци започват да се редят пред испанското и италианското посолство, за да се върнат в страните, откъдето техните дядовци са емигрирали. Същото започват да правят сега и техните внуци, заплашени от поредната икономическа катастрофа.
Перонизмът доминира в Аржентина от идването на власт през 1946 г. на Хуан Доминго Перон до 1976 г., когато вдовицата му Исабел е отстранена от поредния военен преврат. Периодът обаче е белязан с бурни събития, върхът на които е изгнанието на Перон след 1955 г., когато на власт с преврат идват военните и последвалите въоръжена съпротива и бунтове на проперонистки партизани. Наричаната по името на своя лидер партия никога не успява да добие здрав и монолитен облик. В нея винаги са съществували крилца, перца и течения, балансиращи между популизма и икономическия реализъм.
Новият президент Дуалде е противник на досегашния икономически модел, тоест на неолиберализма, който от началото на 80-те години се практикува в цяла Латинска Америка и налага пълното оттегляне на държавата от икономиката и социалната политика. Той обвинява Карлос Менем, че е предал принципите на класическия перонизъм, който залага именно на популистко-социалните принципи в управлението на държавата. Нещо повече, Дуалде обяви за свой политически ориентир социалното учение на католицизма, базирано върху енцикликата на папа Лъв ХІІІ от 1891 г., в която се признават за легитимни социалните искания на работниците, но вместо класова борба се пропагандира хармонично сътрудничество между бизнеса, профсъюзите и държавата.
За мнозина аржентинци връщането на перонистите на власт може да се стори като панацея. Сериозните икономисти обаче предупреждават, че Аржентина е изправена пред вълна от популизъм.