Еврото дойде, цените хвръкнаха
Най-тежък удар върху клиентите си нанесоха ресторантите и кафенетата. Тук цените са се увеличили с близо 23%. Историята започва от чашката кафе, но не по отношение на нея са извършени най-големите зверства. Сандвичът, с който туристите могат да залъжат глада, докато се разхождат по улиците на френската столица, струва вече не 21 франка, а 22.30. Бирата вече струва не 19, а 23 франка. Стандартното непретенциозно меню, което всяко малко ресторантче предлага на обед - салата, основно блюдо и някакъв десерт, вече излиза 52.48 франка срещу 50 франка преди две-три седмици. Като се има предвид, че обядът е свещен във Франция и че това меню прехранва милиони чиновници в обедната им почивка, могат да се очакват сериозни брожения.
Най-драматично обаче приемат навлизането на еврото тийнейджърите и студентите - любители на дискотеките. Ако допреди две седмици родителите мрънкаха, че трябва да отпуснат 100 франка на отрочето, за да потанцува, сега настъпва истинска разправия. Цената на входа е фиксирана на 18 евро, което е еквивалент на 118 франка. Студентите едва ли биха простили на властите, че трябва да плащат за вход за дискотека още еквивалента на една бира. Всичко, но не и този номер. Най-засегната от танца на цените обаче е френската лотария. Тъй като и във Франция милиони хора свързват надеждите си за светло бъдеще с печалба от игрите на щастието, това е един много добре печелещ бизнес. Тъй като се контролира изцяло от държавата обаче, гражданите бяха предупредени още преди Нова година за поскъпването на билетите. Резултатът - постъпленията спаднаха с 10-15% само за две седмици. Поставените на подсъдимата скамейка виновници за повишаване на цените минаха в настъпление. Производителите на машини за дистрибуция на сладкиши и безалкохолни напитки обявиха, че монетите от 1 и 2 цента са твърде леки, за да бъдат използвани в машините и те са били "задължени" да използват монетата от 5 цента като подходяща по тегло. По същата схема била формирана и цената на кафето - ако се запази старата цена, в машината ще трябва да се пуснат 38 цента, а тя не сработва при малките монети. Затова цената е станала 40 цента. Хлебарите също се изказаха в своя защита. Според тях закръгляването нагоре е тръгнало заради цената на половин франзела и поради факта, че клиентите никога нямали монети.
Едни и същи проблеми из цялата евро-зона, където асоциациите на консуматорите са установили близо 10% увеличение на цените на масовите стоки, както в Германия например. Хората се оплакват, че плащат повече за билети за градския транспорт, за сандвичи, за билети за кино.
А на пръв поглед всичко беше толкова хубаво - огромен пазар, обща валута и 305 милиона граждани, които си приличат във вкусовете - те купуват и "Хари Потър", и видеокамера "Сони" с еднакво желание. По замислите на създателите на плана и цените, които трябва да плащат гражданите, също трябваше да си приличат. Засега обаче този момент изглежда твърде далечен. Цените между Рим, Берлин и Париж живеят собствения си живот. Което би накарало един хитър евроконсуматор да пуска пощата си в Испания и да използва случая да си купи оттам джинси "Левис" и няколко кутийки виагра. След това да се прехвърли в Берлин, където му предлагат бял портативен компютър Apple на най-ниска цена. За да обядва обаче трябва да прескочи до Рим, където биг-мак струва най-евтино.
Вече сериозно. Точно след влизането в действие на евро-зоната белгийска асоциация на потребителите доста прецизно изложи в свой доклад огромните разлики в цените, отбелязани върху етикетите на 400 продукта в 2300 магазина, намиращи се в 57 европейски града на 12-те страни, членки на евро-зоната. Според организацията трябва да се пазарува в следната последователност - Сан Марино, Андора, Женева, Флоренция, Екс ла Шапел и Виена. Преди всичко трябва да бъде избягван Лондон, който е с 46% по-скъп от Андора. Градът обаче за щастие е извън евро-зоната. Накратко, цените в Евроланд са далеч от фазата да си приличат.
Сион Нортън, икономически съветник в Европейското бюро на организациите на потребителите, обясни, че трябвало да се прави разлика между продуктите за всекидневна употреба, които по правило са с по-ниски цени, и тези, които имат висока цена. От едната страна са хлябът, млякото, бисквитите, чиято консумация остава локална и цените са "доста еластични". Що се отнася обаче до колите, черната и бялата техника, под натиска на европейците разликите скоро ще бъдат премахнати. Пример за това бил Fnac, най-големият дистрибутор на аудио- и видеотехника във Франция и Белгия, който вече бил започнал да разсъждава по темата. Надеждата е, че това ще последва при колите и пералните например. Проблемът идва оттам, че производителите са свикнали да третират всеки пазар като отделно кралство, за да могат да следят по-добре протичащите там процеси и преди всичко да държат цените под контрол. Най-карикатурният пример са цените на колите. Европейската комисия в продължение на десет години се опитва да направи така, че германците да могат да продават BMW в Испания, французите да изнасят "Рено" в Холандия с цел да се приравнят цените. До този момент борбата се води без особен успех, тъй като разликите в тарифите са почти 20%. И не само това - страните - членки на евросъюза, не признават една на друга гаранционния сервиз. Една стъпка поне е направена - в банковото дело. С въвеждането на новата валута разплащането с кредитна карта във всички страни от евро-зоната ще струва толкова, колкото и в собствената държава. По-добре малко, отколкото нищо.
--------
Първата фалшива монета от 1 евро се появи в Ирландия. Фалшификатът бил толкава нискокачествен, че можело да се открие с просто око. В обращение монетата се е задържала всичко на всичко една седмица. Отгоре на всичко вместо euro на монетата пишело eur. Първата фалшива купюра беше открита в Германия. Банкнотата от 50 евро е била намерена от 12-годишно момиче. Фалшификатът и тук бил лесно разпознаваем, тъй като върху банкнотата не е имало никаква защита.