“Макдоналдс” навлиза в маркетинговия бизнес

“Макдоналдс” навлиза в маркетинговия бизнес

До една година веригата ресторанти за бързо хранене "Макдоналдс" ще започнат разработката на проект, който няма да бъде свързан със сандвичи. Това обяви финансовият директор на компанията Матю Пол, цитиран от агенция "Дау Джоунс". Като аргумент за провеждането на подобен експеримент Пол изтъкна прогресивно намаляващите приходи на "Макдоналдс" от продажба на храна. "Всеки ден в 30-те хиляди ресторанти на "Макдоналдс" по целия свят влизат над 46 млн. души", припомни той, но подчерта, че компанията никога не е спирала да търси и други източници на печалба.

За целта "Макдоналдс" ще използва похвата на крос-маркетинга, при който една компания употребява ресурсите и имуществото си, за да предлага на пазара стоки на други компании. Ресторантите заимстват идеята на "Рийбок интернешънъл", които преди два месеца обявиха, че ще рекламират новата си линия в няколко хиляди музикални магазини от веригите "Уеърхаус" и "Еф Уай И". В момента "Макдоналдс" провежда и първия си маркетингов експеримент заедно с федералната корпорация за ипотека "Фреди Мак". По време на опита в няколко ресторанта ще бъдат инсталирани компютри, от които клиентите на "Макдоналдс" ще получават информация за предлаганите от "Фреди Мак" недвижими имоти.

Аналитиците смятат, че нововъведенията няма да засегнат работата на "Макдоналдс" с така наречените семейни клиенти. Става дума за превърналото се в традиционно сътрудничество с компанията "Уолт Дисни". Според Гуен Морисън - президент на консултантската компания "Дъ стор", веригата ресторанти може да доразвие това съдружие, като открие детски площадки на територията си и продава играчки или билети за развлекателните паркове на "Дисни".

Разбира се, има стоки, които "Макдоналдс" няма да може да продава, дори и да иска. Причината е в ограниченото пространство за съхраняване и излагане на стоките. Продажбата на дрехи е изключена заради миризмата на кухня, която клиентът ще отнася със себе си след закупуването й.

"Корпорацията едва ли ще може да разчита на вниманието на потребителите, които влизат в ресторантите само за да си купят храна, но не и за да я консумират на място", смята Питър Браун от нюйоркската консултантска компании "Кърт Салмън асошиътс". Според него най-сполучливи биха били продажбите на дребни и евтини стоки като видеокасети или електронни часовници. Аналитикът Питър Оукс от "Мерил Линч" пък смята, че "Макдоналдс" спокойно може да се нагърби с ролята на рекламна агенция на големите холивудски дистрибуторски компании или да продава билети за кино в своите ресторанти.