Москва и Париж ще си сътрудничат в небето

Москва и Париж ще си сътрудничат в небето

Русия и Франция се споразумяха за сътрудничество в авиокосмическата област, съобщи в. "Ведомости". Това стана по време на приключилите в сряда преговори между руския премиер Михаил Касянов и френския му колега Жан-Пиер Рафарен. Двамата се договориха за съвместна разработка на учебно-тренировъчни самолети МиГ-АТ, които ще бъдат продавани в трети страни. Освен това премиерите се споразумяха космодрумът Куру във френска Гвиана да бъде използван за извеждането в орбита на спътници с търговска цел с помощта на руския носител "Союз". Третият елемент от споразумението предвижда двигатели на френския концерн "Снекма" да бъдат произвеждани в руските предприятия "Рибински мотори".

МиГ-АТ ще бъде сертифициран в Европа през 2003 г. Самолетът ще се строи от консорциума "МиГ", държавния научноизследователски институт по авиостроителство, конструкторското бюро "Климов" и френските компании "Талес Авионик" и "Турбомека" от групата "Снекма". Според "Ведомости" електрониката и механиката на апаратите ще бъде разработена от френските компании, а конструкцията на самолетите - от руските. МиГ-АТ ще влезе във въоръжението на руските военновъздушни сили. В същото време Русия и Франция ще предлагат новото изделие на индийския и гръцкия пазар.

По време на преговорите в Париж стана ясно, че през ноември държавната компания "Росавиакосмос" ще проведе търг за изграждане на конкурентоспособен авиационен двигател в сътрудничество с "Рибински мотори". От френска страна в конкурса ще участва "Снекма".

До края на годината трябва да приключи и изграждането на първия образец на вертолета Ми-38, който има вероятност да се използва от европейските сили за сигурност като тежкотранспортен хеликоптер. В създаването му участват дружеството "Евромил", конструкторското бюро "Мил" и френско-германската компания "Юрокоптер", която е част от европейската авиокосмическа корпорация EADS.

За същото време е предвидено откриването на руско-френски инженерен център в Москва. Той ще отговаря за контрола върху руското производство на части за самолети "Еърбъс" и съобразяването му с европейските технически стандарти. Руските резервни части могат да се използват за изработката на лайнери А-340, военно-транспортни самолети А-400М и руски самолети за къси разстояния Ту-334. В замяна на френското участие в проекта руската страна се е съгласила да закупи 18 вместо предварително предвидените 16 лайнера "Еърбъс". (Дневник)

- - - - -- -- -

Руският петрол влезе в САЩПристанището в Хюстън прие първата партида от 2 милиона барела руски петрол в сряда. Тя беше доставена от компанията "Юкос" със супертанкера "Астро Лупус". Той потегли от Новоросийск, премина през Черно, Егейско и Средиземно море, после - през Атлантическия океан и Мексиканския залив. Очаква се в бъдеще за целта да се използва хърватското пристанище Омисал. По думите на вицепрезидента на "Юкос" Михаил Брудно до края на годината е предвидено осъществяването на 5-6 подобни трансфери. Брудно изрази надежда, че в близко време ще се установи постоянен канал за доставки на руски петрол за САЩ.