Имиджът като бизнесресурс

Имиджът като бизнесресурс

Има една история с милиардера Аристотел Онасис, която е показателна за твърдението, че бизнесът влияе на имиджа. Навремето той харчел всичките си спестявания за нови костюми и членство в престижен клуб. Това му било нужно, за да си набавя конфиденциалната информация, която отегчените от работния ден милионери споделяли помежду си. По-късно самият той разказва, че това поведение му е открило пътя към богатството, пише в. "Ведомости".

В съвременния бизнес тактиката на Онасис се е превърнала в норма на поведение. В престижните американски адвокатски кантори адвокатите и консултантите отделят специално внимание на външния си вид. Тези работят с ръководители на компании и са длъжни да изглеждат и да се държат с тях като равни. И, разбира се, да бъдат олицетворение на успеха и просперитета. Поради тази причина не са изключение случаите, когато новоназначеният сътрудник в такава компания получи цял списък от препоръки, които са по-скоро заповеди. Тук фигурират ресторантите, които сътрудникът може да посещава, магазините, от които да си купува дрехи, районът, където може да си наеме жилище. В списъка фигурира даже и предпочитаната от компанията кола, която трябва да карат сътрудниците - BMW не по-малко от 5 серия. "Разбира се, всичко това става тихомълком, тъй като е абсолютно противоконституционно. Ако обаче се възпротивиш, ръководството ще ти намери 150 грешки в работата и ще те помоли да напуснеш. На практика нямаш избор."

Политиката на големите американски корпорации нахлу и на развиващите се пазари. Все повече държащи на репутацията си руски адвокатски кантори не позволяват на сътрудничките си да носят панталони, а мъжете могат да бъдат видени само с вратовразки. Външният вид трябва да бъде изряден до маникюра и скъпата писалка. "Партньор става не този, който е много умен, а който довежда клиенти. Без публичност и непрекъснато разширяващ се кръг познанства това е невъзможно, казва Александър Добровинский, собственик на адвокатска кантора в руската столица. Поради тази причина кантората има бюджет за контакти, а самият той е член на два голф клуба. Като американски възпитаник Добровински е издал разпореждане сътрудниците му да посещават редовно опредлени обществени места.

В инвестиционната компания "Атон" има негласно правило, че пред офиса могат да паркират единствено служители, които карат представителни коли. Жигулитата се крият по съседните улици. Директорът по човешки ресурси Михаил Славньов се оправдава, че местата за паркиране пред офиса са малко, пък и по-хубавите коли на паркинга поддържат имиджа на компанията като просперираща. В "Атон" отпускат кредит на сътрудниците, които искат да си купят скъпи коли. "Това не значи, че ние намекваме на човека по някакъв начин да си смени колата. Просто поощряваме желанието му да се сдобие с по-престижен автомобил", казва Славньов.

Луксозният имидж е на път да се превърне в мания. Често малки и бедни компании имитират високи доходи на сътрудниците си, които общуват с каймака на обществото и които не са достатъчно добре платени, за да си осигурят луксозноте "екстри", твърди "Ведомости".