Превозвачите вече са длъжни да са финансово стабилни и правно грамотни
През 2005 г. превозвачите ще доказват, че разполагат с 5400 евро на автомобил и още 3000 евро за всеки следващ, а през 2007 г. сумата достига 9000 евро за първо превозно средство и още 5000 евро за всяко следващо. Финансовата стабилност ще се доказва всяка година и при увеличаване броя на камионите и автобусите. Според действащата сега наредба за финансово стабилен превозвач се смята този, който разполага със собствен или регистриран капитал от 5000 лв.
В бъдеще няма да се изисква лиценз за международни превози с камиони до 1.5 тона, а останалите разрешителни ще са за срок от пет години вместо за една.
За да получат лиценз, шефовете на транспортни компании ще се явяват на изпити по търговско и гражданско право. Те ще трябва да покажат и знания за транспортния пазар и да докажат професионалната си компетентност. Запазва се досегашното изискване по вътрешните линии да пътуват само автобуси с категория две звезди, а в чужбина - с три звезди. За получаване на разрешително за откриване на линията ще се изисква удостоворение от общината, че превозвачът е извършвал вътрешни превози най-малко две години и е обслужвал международна линия поне година. Минималната възраст за шофьори на тирове вече става 21 г. за камиони над седем тона и 18 г. за всички останали.
За получаване на лиценз за междуградски и градски превози от компаниите ще се изисква да докажат, че нямат задължения към държавата, предвижда нова наредба за обществен превоз на пътниците, публикувана в Държавен вестник също вчера. Друго важно изискване е превозните средства да имат тахографи. Наредбата забранява возенето на правостоящи пътници по линии над 30 километра. "Малките транспортни компании или ще фалират, или ще прегрупират", заяви членът на управителния съвет на Националната браншова камара на работодателите в транспорта Светослав Дочков пред "Дневник". Той подкрепи намерението на транспортното министерство да се завишат изискванията, но смята, че трябва да спре лицензирането на нови компании, които разполагат със стари автомобили. "Длъжни сме да приемем изискванията на Европейския съюз", каза председателят на съвета на директорите на "Карат С" Миролюб Столарски. Според него с новите изисквания на пазара ще останат само сериозните компании.