Авиокомпаниите очакват нарастване на загубите с $10 млрд
В САЩ браншовата криза вече е в разгара си. Американската асоциация на авиопревозвачите АТА прогнозира, че дори при кратка война загубите ще възлязат на около $4 млрд. В петък миналата седмица фалира една от най-старите компании за въздушен транспрот в САЩ Hawaiian Airlines. Други две компании - United Airlines и US Airways, вече са във фалит. Northwest Airlines обяви, че ще отмени 12% от полетите си в Северна Америка, тихоокеанския регион и Европа и ще съкрати 4900 души. American Airlines ще съкрати списъка с международните си полети с 6%, а Continental Airlines ще изпрати 1200 от служителите си на трудовата борса.
Войната се отразява на авиобранша и в други страни. Колумбийският национален превозвач Avianca обяви банкрут вследствие нарасналата цена на горивото и намаления брой на пътниците. Холандската компания KLM Royal Dutch Airlines ще редуцира полетите до Ню Йорк и някои градове в Европа. Азиатските авиокомпании отчитат спад на резервации между 10 и 15%, предаде "Гласът на Америка". Австралийските аеролинии Qantas Airways съкратиха 3% от служителите си, а Korean Air вдигна цените на вътрешните полети с 10%, за да компенсира нарасналата цена на горивото. Войната намали наполовина броя на пасажерите и в турската авиокомпания, предаде Ройтерс. Kuwait Airways пък отмени полетите за Европа и САЩ, съобщи АФП.
Спадът в търсенето на услугите на авиокомпаниите може да продължи през целия летен сезон, прогнозира ДПА. За да се преодолеят последствията от кризата, на авиокомпаниите трябва да бъде разрешено да осъществяват сливания и да играят на световните финансови пазари, предложи генералният директор на IATA Джовани Бисиняни, цитиран от ДПА. Той посочи, че трябва да бъдат премахнати националните ограничения за собствеността на авиокомпаниите. Във връзка с кризата в бранша "Стандарт енд Пуърс" предупреди, че може да намали кредитния рейтинг на 11 авиокомпании, а "Муудис", заяви, че може да намали изгледите за рейтинга на ценни книжа, емитирани от "Бритиш еъруейс", на стойност 1 млрд. долара. Конкуренцията от страна на евтините авиокомпании също намалява оборота на гигантите от бранша, като за миналата година спадът е 17%.