Великобритания се бори за участие във възстановяването на Ирак
Ходът, уточнява в. "Файненшъл таймс", е бил предприет, след като генералният директор на Асоциацията на работодателите на Острова Дигби Джоунс настоя, че британският бизнес трябва да види реалната полза от подкрепата на "Даунинг стрийт" 10 за Вашингтон. Според наблюдатели активното лобиране на Хюит пред американските власти за националните компании отразява опасенията на дружества, занимаващи се с инфраструктурни проекти, като Amec, Balfour Beatty, Costain, P&O Ports и Thames Water, че ще бъдат изтикани от Ирак от американските изпълнители. Повечето от тях припомнят ситуацията от края на предишната операция в Персийския залив, когато всички поръчки са възложени на американски изпълнители.
Официалните власти в Лондон настояват, че това няма да се случи. По-конкретно ръководството на Amec подчерта, че вече има опит в реконструкциите по поръчка, припомняйки участието на компанията във възстановяването на сградата на Пентагона и в почистването на Кота нула след атаките от 11 септември. Същите надежди изказаха и от P&O Ports, които кандидатстват за изграждането на единственото дълбоководно иракско пристанище в Ум Каср. Представителите на групата настояха, че ако официален Лондон ги подкрепи по време на конкурса за избор на изпълнител на поръчката, те ще успеят да приключат строежа в предварително обявения срок от осем седмици.
От своя страна в изказване за в. "Дейли телеграф" Хюит припомни, че британските компании със сигурност ще получат възможността да изпълняват поръчки по възстановяването на Ирак като подизпълнители. Тя подчерта, че подобен ангажимент представлява на практика 50 на сто от сумата, отделена за строежа. "Бихме искали британските компании да играят съществена роля в хуманитарния и възстановителен процес в Ирак. Нашите фирми имат богат опит в работата в района на Близкия изток", настоя Хюит в изказване пред парламента.
Министърът се постара да успокои британските предприемачи, които са притеснени от възможността поръчките да бъдат канализирани или към САЩ, или към Европейския съюз и по-конкретно към Германия и Франция. Това е една от основните причини, заяви тя, Лондон да настоява разпределението на поръчките за следвоенната реконструкция на Ирак да се извършва под контрола на ООН. Другата причина е, че американското законодателство не допуска участието на чужди компании в конкурси за водещи изпълнители на държавни поръчки, финансирани с пари на данъкоплатците. Това правило важи дори когато американските кандидати не са достатъчно. От USAID обаче уверяват, че въпреки че главните компании в процеса са американски, подизпълнителите могат да бъдат британски. "Вече имаме утвърдена практика в тази посока", заяви Андрю Настиос, припомняйки схемата на реконструкция на Афганистан, Босна и Косово.