"Сухой" започва да строи граждански самолети

"Сухой" започва да строи граждански самолети

Половината от продукцията на руския производител на бойни самолети "Сухой" скоро ще бъде от малки граждански самолети. Това е залегнало в дългосрочните планове на самолетостроителната корпорация, съобщи сп. "Профил". В момента "Сухой" има поръчки за 150 бойни Су на обща стойност $8 млрд., които трябва да бъдат произведени в следващите 5 години.

Промяната в типа производство се налага от нарастващата конкуренция и от факта, че към 2005 г. Индия и Китай, които държат лъвския дял в износа на руски изтребители, ще започнат собствено лицензирано производство на Су. Така за "Сухой" ще остане само техническото обслужване и модернизацията на доставената преди 2005 г. техника. Поради тази причина "Сухой" си постави задачата в следващите 10-15 години да увеличи дела на гражданската продукция от сегашните 10% до 35-40%.

В компании като "Боинг", "Локхийд" и "Еърбъс" гражданските проекти заемат от 30% до 50% от целия производствен обем. В "Сухой" делът сега е не повече от 5-10% и се формира главно от производството на спортни самолети Су-26, Су-29 и Су-31 и за самолети-амфибии Бе-103 и Бе-200 за гасене на пожари, отбелязва "Профил".

Това е вторият опит на компанията да пренасочи производството си към граждански цели, след като производството на свръхзвуковия бизнес авиолайнер (SSBJ) се провали. Самолетът за руски и чужди олигарси не видя бял свят заради съкращаването на деловите пътувания след 11 септември. Сега "Сухой" залага на RRJ, машини със100-110 пътнически места и далечина на полета от 1.8 до 5000 км. Първият такъв самолет трябва да полети през 2006 г., "Аерофлот", "Красейр", "Ю-Тейр", "Сибир" вече били подписали предварителни договори за 160 машини. В ход са и преговорите със западни превозвачи като "Ер Франс" и алианса "Скай тайм груп", както и с индийски и мексикански авиокомпании. До 2022 г. е предвидено производството и продажбата на 625 самолети, като половината - за западния пазар, а останалите - за Русия и страните от ОНД. Цената на проекта е около $650 млн. Разработката е дело на международен екип. Двигателят (SM146) е разработен от френската компания "Снекма моторс" и руското обединение "Сатурн". От руска страна в проекта участват специално създадената за целта дъщерна компания на "Сухой" - "Граждански самолети "Сухой" (ГСС), както и компаниите "Илюшин" и "Яковлев". В проекта ще се включи и "Боинг", който ще помага с международната сертификация, проектирането, маркетинга, инвестициите и продажбите на западните пазари. Руското правителство ще инвестира 4 млрд. рубли за 10 години. Новият самолет ще се строи в Новосибирск и Комсомолск-на-Амур. Цената RRJ още не е определена, но се очаква да бъде по-евтин от другите руски самолети от същия клас.