Турбулентност

Турбулентност

Годината започна зле за авиационната индустрия. Първо, безпрецедентните мерки за сигурност, инициирани от Вашингтон, доведоха до вгорчаване на Коледата на стотици пътници заради отменени или закъснели с часове презокеански полети и съответно инкасирани загуби. След това дойде катастрофата на боинга на египетската "Флаш ер" над Червено море, при която загинаха 133 души, което пък повдигна въпросите за изискванията за сигурността на самите самолети, експлоатирани от компаниите. След като истерията обхвана целия бранш, мениджърите му се заеха да гасят пожара. Вторият проблем изглежда поне на пръв поглед вече решен.

Първо Брюксел, след това Берн, Лондон и Рим съобщиха, че ще бъде съставен списък на ненадеждните самолети и компании. Дори в медиите започнаха да се появяват конкретни имена, включително и на български превозвачи. Информацията не беше потвърдена, нито отречена официално от въздухоплавателните администрации на тези страни. Но и без това "черните овце" на авиацията могат още отсега да започнат да пресмятат тазгодишните загуби. За тяхно успокоение компаниите, експлоатиращи редовни линии, също няма да са без емоции. Те започнаха още в края на 2004 година, когато САЩ ожесточиха контрола по летищата и настояха някои от полетите на френските, британските и мексиканските компании да бъдат съпровождани от въоръжени лица. Тогава американският секретар по вътрешната сигурност Том Ридж обяви пред телевизия ВВС, че спецслужбите имат достоверна информация за подготвяни по празниците атентати, "равни или по-мащабни от този на 11 септември 2001 г.".

В резултат между 24 декември и 2 януари от Париж бяха анулирани шест трансатлантически полета. Това стана, въпреки че "Ер Франс" възприе да качва въоръжени лица на борда на някои от самолетите си, както и "Луфтханза", където тази практика беше въведена след 11 септември. Към тях се присъедини и Канада. Израел, Йордания и Иран отдавна са свикнали с въоръжено присъствие на борда. Съмненията в ефикасността на мярката обаче накараха Асоциацията на потребителите, служителите и ръководителите на компании от въздушния транспорт в Испания да препоръча на пасажерите да избягват да пътуват с авиокомпании, които са се съгласили да допуснат въоръжени агенти в самолетите си. Португалия просто предпочете да отменя полети в случай на терористична заплаха. Южноафриканската авиокомпания "Саутафрикън еъруейз" възприе същата позиция.

Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) се включи в отбора на противниците, към който се присъединиха също шведската и датската гражданска авиация. Профсъюзът на британските пилоти (БАЛПА) демонстрира резервите си с настояването за "официален документ" с условията, при които трябва да бъдат допускани въоръжени агенти в самолетите.

Техните аргументи са, че изстрел по време на полет на километри височина би бил фатален, и настояват да се засили сигурността на земята. Според германската федерация на гражданските пилоти би било уместно самолетът да не излита, ако броят на багажите не отговаря на регистрирания в списъка на пътниците.

Повечето страни вече започнаха да ожесточават контрола, преди пасажерите да бъдат качени в самолета. Често пъти се снемат биометрични данни, сканиране на ириса или пръстови отпечатъци. Тази система работи на парижките летища, но досега на нея се подлагаха само доброволци. Австралия също тества високотехнологична система за личностна идентификация.

Успоредно с това върви и въвеждането на защита на самите самолети от атаки по време на полет.

"Ербъс" обяви през декември, че е разработена противоракетна система, предназначена за граждански самолети. Тя е на базата на електронни сензори, способни да разпознават летящи към машината обекти, и да взема контрамерки. "Бритиш еруейз" обяви, че преговаря с "ВАЕ системс" за инсталиране върху самолетите на лазер, който да отклонява ракетите. "Луфтханза" е поставила на всички пилотски кабини блиндирани врати и започна инсталирането на камери на входа им. "Аерофлот" също е блиндирал кабините на самолетите си.

След недоволството, което предизвикаха ожесточените мерки за авиационна сигурност в САЩ, американски представители също започнаха да говорят за алтернативни решения, които в момента се обмисляли, но без да дават подробности. Въпреки това отвъд океана са убедени, че въоръжените агенти са най-добрият отговор, в случай че терористи направят опит да отвлекат самолет. "Няма никакво значение колко са детекторите за метал на летищата, защото винаги има опасност терорист да проникне в някой самолет", обясни Патрик Гарет от "ГлобалСикюрити.орг" - група за анализиране на проблемите на отбраната и тероризма. "Нужен е някой, който да действа като последна преграда, в случай че стане най-лошото", добавя той.

Според него резервите на някои страни към тази мярка са продиктувани както от икономически съображения, така и от политически, тъй като те не желаят американска намеса по въпросите на сигурността.