Задръстване в Босфора лишава Европа от петрол

Задръстване в Босфора лишава Европа от петрол

Рафинериите в Средиземноморието са изправени пред недостиг от суров петрол, след като правилата за сигурност, наложени от турските власти, и лошото време причиниха задръствания и големи опашки от танкери, превозващи руски петрол през Босфора и Дарданелите, писа в. "Файненшъл таймс". Недостигът е подобен на получилия се по време на войната в Залива от 1991 г. Висши представители на рафинерии в Испания, Италия, Франция и Германия бяха принудени да намалят поръчките, след като се сблъскаха със закъснения от 20-25 дни и дневни такси от по 50 000 долара (39 000 евро).

Задръстването около Босфора принуди и руските производители да спрат една от тръбите, пренасяща петрол до Черно море, тъй като всички танкери в района са пълни. "Босфорът създава големи проблеми", заяви мениджър на рафинерия в Испания. "Когато има големи закъснения, цялото производство страда. Трябва да търсим на пазара друго карго, обикновено по-скъпо и с по-ниско качество за нашите инсталации".

Транзитният път през Босфора и Дарданелите, един от най-важните маршрути за износ на руски петрол към Европа, е известен с големите си закъснения, коментира вестникът. Тази година обаче те са особено големи, тъй като европейските рафинерии не могат да разчитат на иракски доставки, които да заместват руския петрол. Петролът от района на Киркук е подобен на петрола от района на Урал. Той обаче не е достъпен от март м.г. въпреки съществуващата тръба до Джейхан поради множеството саботажи, на които тръбопроводът беше подложен. Проблемите утроиха танкерните такси от 20-25 хиляди долара дневно до 70-90 хиляди, а рафинериите не могат да си позволят тези извънредни разходи, още повече че самият петрол е с около 50 процента по-скъп от средното.

Представители на европейския петролен бизнес и дипломати твърдят, че наложената наскоро от Анкара забрана за преминаване на големи танкери през Босфора през нощта е мотивирана и от желанието да накарат петролните компании да изградят алтернативен петролопровод през страната и да ускорят строежа на тръбата от Азербайджан на стойност 3 млрд. долара. Министърът на енергетиката Хилми Гюлер заяви наскоро "ние, естествено, не искаме да виждаме проливите като един петролопровод". "Трябва да мислим за сигурността и околната среда. Петролният трафик нараства и трябва да намерим решение". Удвояването на руския петролен износ през последните 8 години и очакваният поток от Каспийско море карат турските власти и международните компании да търсят алтернативи.

"Плаването през Босфора е като в каньон, виждаш земя отвсякъде, рискът е голям", посочва капитан Мигел Мендоса, шеф на компанията "Навиера Тапиас", притежаваща няколко танкера, които превозват руски петрол. "Най-зле е в самия Истанбул. Танкерите трябва да се съобразяват с туристическите корабчета, рибарските лодки, товарните кораби, фериботите, сновящи навсякъде. За жителите на града ситуацията може и да е обичайна, но за нас не е".