“Напстър” поколението на война
"Хей, вижте как страхотно си прекарвам в Ирак", говорят снимките, поместени от Крис Хоър, който поддържа уебсайт за снимки, заснети от камерите на мобилни телефони.
"Напстър" поколението принуди многомилиардната музикална индустрия да преосмисли бизнеса си.
Сега те карат офицерите да си напъват мозъците, как да вкарат в желаното русло информацията, течаща свободно от фронтовата линия и носеща потенциално катастрофални последици за военните плановици.
Дигиталните камери, камерите в мобилни телефони и лаптопите са в основата на съвременната военна машина и ежедневно средство за връзка със света на войниците."Такива са нещата от живота", казва генералът от морската пехота Питър Пейс, зам.-председател на съвета на началник-щабовете на САЩ.
Войниците са свободни да изпращат у дома имейли с приложения или да поддържат уеб дневници, стига да не разкриват точното си местоположение и бойните планове. "Повечето снимки изглеждат като ваканционни", казва Хоър, чийто сайт www.textamerica.com
"Изведнъж се оказа, че военните трябва да контролират не само журналистите, но и самите войници", казва Стивън Барнет, професор от университета Уестминстър в Лондон. "Това може да има дълбоки последици за бъдещото военно планиране". Той сравнява снимките от "Абу Гариб" с първите телевизионни образи от войната във Виетнам през 60-те години, които обърнаха общественото мнение срещу нея. "За да стигнат новите технологии до военните, са нужни години, докато в същото време те са играчка в ръцете на 18-19-годишни младежи и девойки", казва Пат Тиръл от британските ВМС. Това е в състояние драматично да промени военния ПР, а с навлизането на 3G-телефоните войниците ще бъдат в състояние да предават картина от сърцето на всяка битка, заключава той.