В Хамбург извадиха обърнатия танкер със сярна киселина
Миналия понеделник 62-метровият "Ена 2" под ръководството на пияния капитан Майк К. се сблъска в хамбургското пристанище с контейнеровоза "Педонг сенатор", след което се преобърна. При инцидента 530 тона сярна киселина изтекоха в река Елба. По информации в сп. "Шпигел" 11 докери и полицаи са получили обгазявания. Въпреки изтичането властите успяха да ограничат мащабите на екологичната катастрофа.
Инцидентът породи остри спорове във федералната република, тъй като бе установено, че капитанът на "Ена 2" е управлявал кораба с 2.1 промила алкохол в кръвта. Някои хора при такава концентрация вече биха били в делириум, твърдят германските власти. Прокуратурата повдигна обвинение срещу капитана, а дирекцията по корабоплаване в Кил му отне правоспособността завинаги.
Политиците обаче настояха за засилване на контрола върху капитаните, тъй като антиалкохолните правила в морския транспорт са доста по-либерални от пътнотранспортните. Безотговорно е да се разрешава на един капитан да управлява с 0.8 промила, докато в уличното движение лимитът е 0.5 промила. Нужна е пълна алкохолна забрана, както в авиацията, каза пред в. "Берлинер цайтунг" депутатът от зелените Райндер Щеенблок.
Инцидентът в Хамбург не е изолиран случай, предупреди и сп. "Шпигел". Аварията показва колко са безпомощни водната полиция и пристанищният контрол спрямо пияните капитани, които са ежедневие в страната, посочва изданието. Често лицензът им се отнема само за ограничен период, и то след като стане по-голям инцидент, обяснява Мартина Витланд от дирекцията по корабоплаване. По думите й все още важи неписаното правило, че щом подпийналият капитан спазва горе-долу правилния курс, той отнася най-много парична глоба.
"Шпигел" разкрива, че от 2000 до 2003 г. контролните органи са регистрирали 29 инцидента с пияни капитани. Само през тази година от общо 11 аварии с плавателни съдове 6 са заради употреба на алкохол. През април миналата година капитан с 3.1 промила алкохол в кръвта потопи танкера си в Елба.
Експертите обясняват ситуацията със слабата законова уредба по отношение на употребата на алкохол. За разлика от уличния транспорт в корабоплаването на практика няма единна граница, над която властите да могат да изолират почерпения капитан. Неофициално той се смята за абсолютно неправоспособен едва ако е надвишил 2.0 промила. Алкохолната концентрация от 0.8 промила се разглежда по-скоро като нещо обичайно, отколкото като опасно, оплакват се пред "Шпигел" учени от университета в Кил.
Заради мекото законодателство и самите служители от водната полиция не са мотивирани да контролират ефективно движението. Абсурдното положение показва и примерът от август 2003 г., когато в Бремерхавен е задържан с 2.4 промила капитанът на украинския контейнеровоз "Роберт". Властите му издават наказателен фиш и той получава едногодишна забрана да управлява автомобил в Германия. Позволяват му обаче да продължи да управлява тежки контейнеровози.
- - - - - -
Катастрофите на пияните германски капитани
- 3.1 промила - през април 2003 г. претоварен контейнеровоз се обръща в Елба.
- 3.0 промила - през март 2001 г. капитан на товарен кораб взима ферибот в Балтийско море за пристанищен вълнолом и иска да спре на него.
- 2.8 промила - контейнеровоз се блъска в танкер в пристанището на Хамбург през август 2001 г.
- 2.2 промила - контейнеровоз се блъска в танкер по Рейн през януари 2002 г.
- 1.2 промила - през февруари 2002 г. танкер изпуска петрол в хамбургското пристанище.
- Популярен стана и случаят с капитан на берлинско увеселително корабче по Шпрее, който, преминавайки покрай двореца "Белвю", разказал на пътниците весели истории за обитателя му, бившия президент Йоханес Рау.