Регистрация ще възпира рисковите превози до Ирак
Вицепремиерът Николай Василев обяви в края на миналата седмица, че на специална среща с представители на браншовите организации ще се обсъди въвеждането на незадължителна регистрация на фирмите и маршрутите, по които те пътуват до Ирак. Ако откажат да се регистрират, компаниите ще поемат и рисковете и отговорността за евентуални инциденти на територията на страната.
От ведомството обясниха, че мярката трябва да се приема по-скоро като възпираща.
От браншовите организации твърдят, че до Ирак правят курсове само малки компании, които искат да се възползват от силното търсене там на автомобили втора ръка, минерална вода, а също и доставки за компании, които възстановяват страната. Предлагат се различни курсове от Германия и страните от ЕС до границата между Турция и Ирак, както и пътувания през Сирия.
За Ирак пътуват предимно автовози, които не отговарят на стандарта ЕВРО 2, 3 и 4 за по-екологично чисти и по-сигурни автомобили. Износът се осъществява обикновено с автомобили от типа ЕВРО 1, каквито не се използват на Запад от години и за собствениците им арабската държава е практически единствената възможност за бизнес. Един автовоз от София до иракската граница е около 3 хил. евро, а печалбата за превозвача е два пъти по-висока в сравнение с маршрутите до Европа. Това оправдава и високия риск, поеман от превозвачите, коментират представители на бранша.
От началото на годината около 350 автовоза са пътували до Ирак, показват обобщени данни на Агенция "Митници". Според изтночници от бизнеса обаче броят им е два пъти по-голям. Според митнически служители цената на осъществявания реекпорт е между 500 и 1500 евро на кола, като иракчаните предпочитали по-големите автомобили.
"По различни причини и главно финансови шофьорите подценяват рисковете при превозите дотам", посочи председателят на Националната транспортна камара Койчо Русев. Според него българите системно пренебрегват предупрежденията за нападения и отвличане на заложници и често пъти дори не плащат на конвои за охрана.
Националната транспортната камара ще подкрепи Василев за въвеждането на незадължителната регистрация, каза още Русев. Българските превозвачи не е необходимо да навлизат навътре в територията на Ирак и да пътуват дотам след предупрежденията на външното министерство за огромните рискове, е мнението на председателя на Националното сдружение на автомобилните превозвачи Александър Чакъров. Той допълни, че е излишно при тази ситуация да се дават някакви специални съвети на фирмите. Автомобилната администрация няма карта на рисковите маршрути до Ирак, а по отчетените ТИР карнети могат да се посочат компаниите, които пътуват дотам, смята председателят на Националния съюз на превозвачите към НС "Промяна" Румен Крумов. Той изрази скептицизъм, че мярката ще се окаже ефикасна.
В значително по-малка степен от кризата със заложниците са засегнати българските търговци на автомобили. Според председателя на Асоциацията на вносителите Анастас Тодоров не повече от 10% от износа на стари автомобили през България за Ирак се държи от български търговци. Над 70% от товарите, преминаващи през страната ни от Западна Европа, са на иракски търговци, които сключват сделките сами, заяви той. Български търговци се въздържат да го правят, защото проблемът с гаранциите върху плащанията е много голям. Тодоров даде пример със сделка, при която некоректни иракски търговци дължат 10 хил. евро за стоката.
------
Граничните пунктове при Кулата и Калотина от в неделя са блокирани от ТИР-ове и леки автомобили, предаде агенция "Фокус". Трафикът е нарушен, след като късно в петък с факс от Гранична полиция на три от фирмите, които издават банкови гаранции за големите превозвачи и оформят митническите документи, е било разпоредено да напуснат граничната зона. Служителите от фирмите - митнически агенти - "Деспред", "Герлах" и "Нове-Ф", е трябвало да върнат пропуските си като работещи в граничната зона. От МВР няма отговор за причината да се прекъсне дооворът с обслужващите фирми.