Франция и Германия договарят създаването на "морски EADS"

Франция и Германия договарят създаването на "морски EADS"

 

Създаването на френско-германски гигант в корабостроенето, един вид морски аналог на аерокосмическия консорциум EADS, трябваше да обсъдят в четвъртък в Берлин френският министър на финансите, индустрията и търговията Никола Саркози и германският му колега Волфганг Клемент, съобщи АП.

Срещата обаче беше отменена в последния момент от кабинета на Клемент заради намерението на американската автомобилна компания "Дженеръл мотърс" (General Motors) да извърши съкращения в завода "Опел" (Opel) в Германия.

Според "Файненшъл таймс дойчланд" отлагането на разговорите за 26 октомври е свързано със споровете между Берлин и Париж за това къде да бъде базирана новата мегакомпания.

По думите на висш германски чиновник, пожелал анонимност, Берлин е принципно съгласен с идеята за обединяване на корабостроителите на двете страни, но настоява, че ще приеме сливането само ако централата на гиганта е в Германия.

На срещата в четвъртък, предложена от Саркози, беше част от плана му да предразположи германските власти след поредицата противоречиви решения на френското правителство, заради които то бе обвинено в намеса в полза на националната промишленост. Министър Клемент беше един от най-яростните критици на национализма на френския си колега. "Визитата ми е както икономически, така и политически мотивирана", заяви за германския всекидневник "Ханделсблат" Саркози, който следващия месец ще напусне министерския си пост, за да се кандидатира за лидерския пост в управляващата партия Съюз за народно движение UDF. "Целта ми е да изгладя някои недоразумения с г-н Клемент."

И Париж, и Берлин са повече от склонни да обединят военните си корабостроителни компании, коментират наблюдатели. Сливането ще бъде между френските "Талес Навал" (Thales Naval) и DCN и германските "Тисен Круп Марин системс" (Thyssen Krupp Marine Systems). Последната компания беше създадена този месец в резултат на сливането на "Тисен Круп" и HDW, като се предвижда тя да има 9300 работници и продажби в размер на €2.2 млрд.

От "Тисен Круп" определиха сделката като първа крачка към създаването на европейска компания, но германските власти очевидно са на друго мнение. Те смятат, че новата компания трябва да е под държавен контрол, за да се гарантират работните места на германските граждани. Ако френската страна отстъпи, страстите в Германия ще бъдат успокоени. Бундесрепубликата беше силно подразнена, когато след сливането на френската компания "Санофи" (Sanofi) с германския й конкурент "Авентис" (Aventis) централата на новото обединение се оказа в Петата република. Париж има да компенсира германските власти и по отношение на "Алстом" (Alstom).

 Причината е, че плановете на германската компания "Сименс" (Siemens) да придобие част от бизнеса на финансово затруднения производител на високоскоростни влакове и граждански кораби бяха осуетени, след като Париж му отпусна държавна помощ в размер на $3.1 млрд. Сега Саркози обещава, че в морския EADS ще бъде включена и дъщерната компания на "Алстом", "Шантие д`атлантик" (Chantiers d'Atlantique), произвеждаща пътнически кораби. Освен това френският финансов министър намекна, че е готов да се съгласи новата компания да бъде базирана в Германия.