Ширак отново предизвика САЩ

Ширак отново предизвика САЩ

Френският президент Жак Ширак заяви, че "не е напълно сигурен", че светът е станал по-сигурен след отстраняването от власт на иракския лидер Саддам Хюсеин. В интервю за Би Би Си в сряда държавният глава на Петата република коментира, че ситуацията в Ирак е спомогнала за драматичния ръст на терористичните заплахи в глобален план. В същото време Ширак отново подчерта, че военната кампания в Ирак е трябвало да бъде санкционирана от ООН. "В известна степен оттеглянето на Саддам Хюсеин беше позитивно, но то провокира и реакции, като мобилизирането на множество страни, на мъже и жени на исляма, което направи света по-опасен", заяви френският президент. В навечерието на визитата си във Великобритания, която започва в четвъртък, той изрази съмнение, че подкрепата на Лондон към САЩ за войната в Ирак е донесла някакви съществени дивиденти за Обединеното кралство. В предишно изказване за британския в. "Таймс" Ширак заяви, че премиерът Блеър не е получил нищо в замяна на поддръжката си за администрацията на Буш. "Не съм убеден, че е в природата на американските ни приятели в момента систематично да връщат услуги", каза той.

Изявлението на френският държавен глава идва в момент, когато Франция започна рекламна кампания за привличане на американски инвеститори. По данни на в. "Ню Йорк таймс" акцията и предхождащото я изследване за нагласите на американския бизнес към Франция са дело на известната рекламна група WPP Group. Тя е работила съвместно с правителствената агенция за маркетинг и комуникации "Инвестирайте във Франция". Целта на кампанията е да представи Петата република като атрактивно място за правене на бизнес и затова лозунгът й е "Новата Франция. Където отиват умните пари". Рекламни карета и цели статии се появиха през изминалите седмици в някои от най-престижните печатни издания отвъд Атлантика.

Сред тях са в. "Уолстрийт джърнъл", "Харвард бизнес ривю" и "Тайм глобъл бизнес". Акцентът в материалите се поставя върху американски предприемачи, които вече реализират успешни проекти във Франция и призовават бизнес средите да последват примера им. Рекламите разчитат на формата въпрос-отговор и се стремят да очертаят най-добрите качества на френската бизнес среда. Сред тях са "Какво мислите за френския служител? Бъдете честни" или "Французите са най-продуктивните хора в Европа. Те са отдадени и конкурентоспособни. Франция е може би най-"мога" страната в Европа." Рекламите насочват читателите и към специално създадения за кампанията интернет сайт www.thenewfrance.com, където могат да се прочетат още мнения и да се свалят забавни приложения за личния компютър. Според инициаторите на кампанията тя е отчасти и проевропейска, тъй като е провокирана от разширяването на ЕС до 25 страни, членки през май 2004 година.