Талин поиска разследване на потъването на "Естония"
В Швеция проверката на версията за предполагаема доставка на военна електроника вече започна, изтъкна още Рюйтел. По думите му естонските власти могат активно да си сътрудничат с колегите си от съседните държави и да подпомогнат разследването. Същевременно държавният глава призова трагичните събития във връзка с потъването на "Естония" да не се използват за политически цели.
В нощта на 28 септември 1994 г. фериботът "Естония" потъна на път от Талин за Стокхолм. Тогава загинаха общо 852-ма пътници и членове на екипажа. Назначената след това междуправителствена естонско-финландска-шведска комисия достигна до заключението, че причина за катастрофата са дефекти в конструкцията на кораба и несъобразената висока скорост в условия на буря. В медиите обаче се появиха най-различни спекулации и твърдения за инцидента, в това число и за контрабанда на оръжие. Първоначално шведските власти решиха да покрият потъналия кораб с бетонен саркофаг, но после изоставиха намерението си. Районът на потъването бе обявен за секретна зона, в която са забранени всякакви дейности.
В края на ноември тази година митническата служба на Швеция официално призна, че по силата на споразумение със секретните служби не е проверявала камионите с руска военна техника, пренасяни с "Естония" през септември 1994 г. Според митнически представители най-малко два пъти в рамките на последните две седмици преди катастрофата на борда на "Естония" са пътували камиони с военно комуникационно оборудване от бивши съветски подразделения. Адресат на пратките е било шведското военно разузнаване Must.
В началото на декември митническият служител Ленарт Хенриксон разказа пред журналисти в Стокхолм, че часове преди пристигането на "Естония" на 14 и 20 септември 1994 г. е получил нареждане от своя началник да пропусне безпрепятствено изрично упоменати камиони. Хенриксон обаче проявил любопитство и надничайки в един от товарите, видял военна техника. В седмицата на потъването обаче той бил в отпуска и затова не може да каже дали на 28 септември "Естония" отново е превозвала секретни товари.
По-късно говорител на военното министерство в Стокхолм заяви, че на 28 септември фериботът не е бил натоварен със специална продукция. Бившият шведски премиер Йоран Першон обяви, че нито той, нито друг член на тогавашното правителство е знаел, че тайните служби използват "Естония" за пренос на военна техника, и настоя за назначаването на нова комисия, която да се заеме с новите разкрития.