Талин поиска разследване на потъването на "Естония"

Талин поиска разследване на потъването на "Естония"

Естония поиска официално разследване на версията за секретна оръжейна доставка, предизвикала потъването на ферибота "Естония" през септември 1994 г. В интервю за вестник "Еести Паевалехт" президентът на балтийската република Арнолд Рюйтел подчерта, че въпросът е деликатен както за Естония и Швеция, така и за редица други държави, но това не значи, че не трябва да бъде подробно проучен.

В Швеция проверката на версията за предполагаема доставка на военна електроника вече започна, изтъкна още Рюйтел. По думите му естонските власти могат активно да си сътрудничат с колегите си от съседните държави и да подпомогнат разследването. Същевременно държавният глава призова трагичните събития във връзка с потъването на "Естония" да не се използват за политически цели.

В нощта на 28 септември 1994 г. фериботът "Естония" потъна на път от Талин за Стокхолм. Тогава загинаха общо 852-ма пътници и членове на екипажа. Назначената след това междуправителствена естонско-финландска-шведска комисия достигна до заключението, че причина за катастрофата са дефекти в конструкцията на кораба и несъобразената висока скорост в условия на буря. В медиите обаче се появиха най-различни спекулации и твърдения за инцидента, в това число и за контрабанда на оръжие. Първоначално шведските власти решиха да покрият потъналия кораб с бетонен саркофаг, но после изоставиха намерението си. Районът на потъването бе обявен за секретна зона, в която са забранени всякакви дейности.

В края на ноември тази година митническата служба на Швеция официално призна, че по силата на споразумение със секретните служби не е проверявала камионите с руска военна техника, пренасяни с "Естония" през септември 1994 г. Според митнически представители най-малко два пъти в рамките на последните две седмици преди катастрофата на борда на "Естония" са пътували камиони с военно комуникационно оборудване от бивши съветски подразделения. Адресат на пратките е било шведското военно разузнаване Must.

В началото на декември митническият служител Ленарт Хенриксон разказа пред журналисти в Стокхолм, че часове преди пристигането на "Естония" на 14 и 20 септември 1994 г. е получил нареждане от своя началник да пропусне безпрепятствено изрично упоменати камиони. Хенриксон обаче проявил любопитство и надничайки в един от товарите, видял военна техника. В седмицата на потъването обаче той бил в отпуска и затова не може да каже дали на 28 септември "Естония" отново е превозвала секретни товари.

По-късно говорител на военното министерство в Стокхолм заяви, че на 28 септември фериботът не е бил натоварен със специална продукция. Бившият шведски премиер Йоран Першон обяви, че нито той, нито друг член на тогавашното правителство е знаел, че тайните служби използват "Естония" за пренос на военна техника, и настоя за назначаването на нова комисия, която да се заеме с новите разкрития.