Инвеститорите търсят нови възможности в Украйна
Според агенция Ройтерс дори чуждите бизнесмени, които допреди няколко месеца не са чували за 50-милионна Украйна, вече проучват възможностите за навлизане на пазара й. И това е напълно естествено.
Страната отбеляза четиригодишен растеж, стабилен икономически ръст, дължащ се основно на износа и сериозен търговски излишък, а преди две седмици властите обявиха рекорден ръст в брутния вътрешен продукт за миналата година от 12%. Това е най-добрият показател за Европа.
Отвъд тези постижения два политически фактора от 2004 година най-сетне твърдо и ясно поставиха Украйна на картата на инвестиционните интереси. Държавата се сдоби с дълга граница с ЕС след разширяването му през май. Страната вече има прозападно настроен президент, избран след подобна на сага изборна битка, завършила след масови протести с провеждането на трети тур на президентския вот на 26 декември.
Още преди официалното обявяване на изборната победа на Юшченко експерти изразиха увереност, че триумфът на оранжевата опозиция ще доведе до активизиране на реформите, подобряване на бизнес климата и привличане на стабилен поток от свежи инвестиции.
В същото време обаче те предупреждаваха, че първите месеци на новата власт няма да бъдат леки. Правителството, за чийто и.д. премиер бе посочена Юлия Тимошенко, тепърва ще трябва да се справи с наследената висока инфлация и съществен бюджетен дефицит. Запознати обясняваха дупките в хазната с предизборните разходи на кабинета на Виктор Янукович, който преди вота увеличи пенсиите и заплатите в държавния сектор, както и с годишната инфлация към ноември от 11.3% вместо прогнозираната 10.5%.
Новоизбраният държавен глава с либерални възгледи Виктор Юшченко постави в основата на предизборната си платформа обещанията за прозрачност, борба с корупцията, стартиране на икономическа програма, която ще доведе до откриването на 5 млн. нови работни места и нови инвестиционни възможности за чуждите бизнесмени.
Някои от тях все още помнят силното му представяне като реформист в качеството му на гуверньор на централната банка и премиер на Украйна. Търгуващите с облигации на развиващите се пазари също следят страната от известно време. Дългът й се търгува в Лондон и Ню Йорк, при това доста успешно от няколко години насам. Според експерти причините за това са в силната финансова й позиция, излишъка по текущата сметка, нарастващите резерви, добрия икономически ръст и факта, че редовно емитира ценни книжа на пазара.
Днес обаче към Киев се насочват и предприемачи, които търсят начини да направят местни инвестиции в акции или облигации.
По думите на чеха Томас Фиала от брокерската къща "Драгън кепитъл" (Dragon Capital) инвестиционни фондове от Централна Европа, както и от САЩ, Австрия, Германия, Франция и Великобритания са започнали да прояват интерес към страната малко преди началото на "оранжевата революция". Досега за повечето инвеститори единственият шанс за закупуване на украински ценни книжа бяха облигациите, емитирани на чужди пазари. Правителството и частните компании успешно пласираха емисии еврооблигации през последната година. Постоянното търсене доведе доходността на деноминираните в долари държавни ценни книжа до около 7.3%.
Украинският пазар на акции обаче бе най-бързо развиващият се през изминалата година, като индексът, съставен от "Драгън", нарасна със 180%. Въпреки това обемът на търговия остава малък и има само около 30 публични компании, 10 от които са достатъчно ликвидни, за да влязат в индекса. Държавните ценни книжа, емитирани на вътрешния пазар, също са добра инвестиции с двуцифрена доходност.
Само през последните 6 месеца чужди инвеститори са придобили два пъти повече държавни облигации, сочат данните от финансовото министерство на страната. Чужденци са купили 80 на сто от книжата, които се продадоха на първия аукцион след изборите. Експерти обаче отбелязват, че капиталовложения може да се правят и в конкретни индустрии като пивоварната, хранителната и строителната.
Предизвикателствата към Украйна и новите й управляващи обаче не са само краткосрочни. Според анализатори икономиката на страната все още функционира на съветски принцип, разчитайки основно на износа главно на стомана и химикали.
Държавата, наричана някога житницата на Съветския съюз, би могла да изнася и огромни количества зърно, но този ход би бил истински ефективен и печеливш след реална реформа на земеделския сектор. И още, Украйна е силно зависима от енергийния внос от Русия, както и от поетите ангажименти по споразумението за създаване на Единно икономическо пространство - факт, който според мнозина би попречил на европейските перспективи на Киев.
-------------------
Икономическите предизвикателства
- Да овладее съществения предизборен фискален срив, който заплашва да наскочи прогнозния дефицит за 2004 и 2005 г. Според експерти тази мярка ще бъде ключова за всички бъдещи споразумения с Международния валутен фонд.
- Да диверсифицира икономиката, развивайки вътрешния пазар и намалявайки зависимостта от износните индустрии, на които в момента се падат 60% от брутния вътрешен продукт.
- Да овладее множеството икономически интереси в страната. Икономическите групи със силно политическо влияние придобиха огромна роля по време на управлението на президента Леонид Кучма и според анализатори традиционно използват държавната власт за осъществяване на частните си бизнес цели.
- Да ускори приватизацията на главните държавни индустрии - телекомуникационния и енергийния, за да привлече свежи чужди инвестиции и да модернизира икономиката на страната. Юшченко вече обеща да преразгледа резултатите от приватизацията и да анулира онези от тях, които повдигат въпроса за наличието на незаконни схеми. Той посочи като конкретен пример предприятието "Криворожстал", продадено миналата година за $802 млн. на Инвестиционно-металургическия съюз, контролиран от зетя на Кучма Виктор Пинчук.
- Да канализира и опрости корпоративната регулация и административното обслужване на бизнеса
- Да либерализира пазара на недвижимо имущество. В момента, а и в следващите няколко години земеделските имоти няма да могат да се купуват и продават свободно, а това ограничава развитието на индустриалните предприятия и е съществена пречка пред развитието на селскостопанския сектор
- Да засили прозрачността и законността