Австралийската "Кантас" е най-сигурната авиокомпания

Австралийската "Кантас" е най-сигурната авиокомпания

Сред най-сигурните авиокомпании на света не се нареждат големите имена от европейския бизнес, сочи статистиката на германското бюро за разследване на самолетните катастрофи ЯКДЕК (JACDEC), публикувана в мартенския брой на специализираното списание "Аеро интернешънъл", цитирана от всекидневника "Ханделсблат".

Класацията оценява сигурността на авиокомпаниите по броя на катастрофите и загиналите на борда им от 1973 г. насам. Общо девет дружества нямат нито една катастрофа и нито един загинал пътник през този период и получават коефициент 0.00 според JACDEC. На първо място е австралийската "Кантас еруейз" (Qantas Airways). След нея се нареждат финландската "Финеър" (Finnair), "Катай пасифик" (Cathay Pacific) от Хонконг, японската "Ал Нипон еруейз" (All Nipon Airways), британската "Върджин Атлантик" (Virgin Atlantic), "Емирейтс" (Emirates) от ОАЕ и тайванската "Ева еър" (EVA Air). В тазгодишната класация сред най-благонадеждните са включени и две нискобюджетни линии - ирландската "Риънеър" (Ryanair) и британската "Изиджет" (Easyjet). За разлика от преди година в челната деветка вече не присъстват авиокомпании като израелската "Ел Ал" (EL AL) и "Аустриан ерлайнз" (Austriаn Airlines).

Големите играчи в бранша като цяло имат висок коефициент на сигурност, но заемат по-задни места заради регистрирани инциденти от минали години. Така например британският авиопревозвач "Бритиш еъруейз" (British Airways) е на 11-о място, а JACDEC споменава 2 катастрофирали нейни самолета с 63 жертви. Пазарният лидер в Европа - германската "Луфтханза" (Lufthansa), е на 15-о място с 3 паднали самолета и 61 жертви. Най-тежкият инцидент на германците е катастрофата на "Боинг 747" на 20 ноември 1974 г. край Найроби, когато загиват 59 души. Друга голяма европейска линия - "Ер Франс" (Air France), е на 21-во място (8 катастрофирали самолета, 116 жертви), което се дължи най-вече на избухването на "Конкорд" на 25 юли 2000 г. над Париж. "Аеро интернешънъл" отчита и взривените на 11 септември самолети на американските "Юнайтед ерлайнз" (United Airlines) и "Американ eрлайнз" (American Airlines), които заемат 18-о и 26-о място. В дъното на класацията са четири авиокомпании, които от години се считат за "проблемните деца" на международния въздушен транспорт - египетската "Еджипт еър" (Egypt Air), индийската "Ер Индия" (Air India), тайванската "Чайна ерлайнз" (China Airlines) и турската "Търкиш ерлайнз" (THY Turkish Airlines). В списъка от 50 дружества не присъства българска авиокомпания.

Нито една авиокомпания от "топ 50" не се дамгосва като "несигурна". Това, че някои авиолинии са по-добри в опазването на сигурността от други, в никакъв случай не означава, че са защитени от бъдещи инциденти, подчертават авторите на изследването Ян-Аруид Рихтер и Кристиян Волф.

 

 

Място Авиокомпания Загуби на самолети Жертви Рейтинг  
1. "Кантас еруейз" 0  0 0.00
2. "Финеър" 0 0 0  0.00
3. "Катай пасифик" 0 0 0.00
11. "Бритиш еруейз" 2 63 0.03
15. "Луфтханза" 3 61 0.06
21. "Ер Франс" 8 116 0.14
27. "САС" 5 110 0.34
39. "Аерофлот" 10 182 0.67
49. "Чайна ерлайнз" 8 755 2.04
50. "Търкиш ерлайнз" 10 844 4.67