"Боинг" и "Еърбъс": Въздушната битка за Азия

"Боинг" и "Еърбъс": Въздушната битка за Азия

Големите в световното авиостроене влязоха в оспорвана надпревара за бързо развиващия се азиатски авиационен пазар. Желанието на местните въздушни превозвачи да обновят парка си действа като допинг на "Боинг" и "Еърбъс", които вече пресмятат, че в следващото десетилетие в тази част на света ще могат да се продадат над 800 самолета.

Броят може да нарасне, ако Индия и Китай решат да модернизират основно авиацията си или да строят нови летища и така да се присъединят към желанието на другите страни от тази част на света да привлекат повече туристи. Увеличаването на сигурността на полетите е от изключителна важност за това.

Статистиката показва, че "Еърбъс" през 2004 г. спечели преднина в Индия, където се ползва с доверието на местните нискобюджетни компании. Европейският самолетостроител очаква на авиошоуто в Париж през юни да получи поне 50 заявки за модела А350 и други 50 до края на годината. Индийската "Еър Декан" (Air Deccan) обяви, че е направила в "Еърбъс" заявка за 30 180-местни самолета А320.

Този договор се оценява за 1.8 млрд. долара (1.38 млрд. евро). Доставката на машините трябва да започне през септември 2005 г. "Еър Декан" има вече три самолета от модификацията А320. Друга индийска компания - "Кингфишер еърлайнс" (Kingfisher Airlines), съобщи на свой ред, че е сключила договор за 10 еърбъса с опция за поръчка на още 20. Към европейския консорциум се обърна и малайзийската компания "Еър Азия".

Миналата седмица тя заяви, че купува 60 А320. Освен това договорът предвижда опция за закупуването на още 40 машини за 2.5 млрд. долара (1.87 млрд. евро). "Еър Азия" си осигури по този начин изпълнение на намерението в близките пет години да извади от експлоатация модела "Боинг 737-300". Националният превозвач на Малайзия "Малайзийски авиолинии" също обяви намерението си да се откаже от "Боинг 737-300" за сметка на "Еърбъс". На "Еърбъс" преминава и нискобюджетната "Цебу еър" (Cebu Air), която е поръчала дузина А319.

За разлика от малайзийските компании тайландските явно са решили да постъпват по соломоновски."Тайландските авиолинии" обявиха, че ще включат в модернизирания си авиопарк 21 нови самолета -15 ербъса и 6 боинга.

Което навежда на мисълта, че "Боинг" не възнамерява да напуска надпреварата за азиатския пазар. От компанията смятат, че само Индия през следващите 20 години ще закупи самолети за най-малко 35 млрд. долара (27 млрд. евро). През април 2005 г. американският авиопроизводител обяви, че е сключил договор с индийската "Еър Индия" (Air India) за 50 самолета. Водещият в Азия въздушен превозвач "Джапан еърлайнс" (Japan Airlines - JAL) съобщи, че сключва договор за закупуването на 30 самолета от най-новата серия на "Боинг" - 7E7 "Дриймлайнер" (Dreamliner).

Сделката предлага опция за закупуването допълнително и на 20 самолета, съобщи АФП. По договор ще бъдат доставени двете модификации на машината: дългата версия 7E7-8 и средната 7E7-3. Те ще обслужват вътрешни и външни линии. Вторият в Япония авиопревозвач "Ол Нипон еърлайнс" (All Nippon Airways) също залага на "Боинг", като купува 50 нови самолета.

Според наблюдатели компанията ще предпочете 7E7 пред конкурентния модел на "Еърбъс A350". "Ол Нипон еърлайнс" посочи, че ще извади от експлоатация джетовете тип A320 на "Еърбъс", които бяха наследени от поглъщането през 2002 г. на компанията за вътрешни полети "Джапан еър системс" (JAS). "Боинг" договори и с водещата в Южна Корея "Кориън еър" 10 самолета с опция за още 10.

Битката за азиатския авиопазар не се води само в заседателните зали и директорските кабинети на големите авиоконцерни. Много често решението за купуване на даден модел зависи от политиците и двустранните връзки. Посещение на френска делегация в Индия спомогна на сделката за 42 самолета между "Еърбъс" и "Еър Индия".