"Биокон" - тигърът във фармацията
Но Мазумдар-Шоу се цели по-високо. "Генеричните лекарства ще си останат най-важният ни артикул. Но само след няколко години ще имаме повече продажби с новите, разработени от нас, биофармацевтични продукти", скицира тя бъдещето. Заради това "Биокон" задели за изследвания 13% от общия си оборот.
Големи надежди се възлагат на нов вид инсулин, който се поглъща, вместо да се инжектира. "Това ще бъде касов удар, който ще ни изстреля в нова лига", каза оптимистично Мазумдар-Шоу. До две-три години инсулинът трябва да бъде пуснат под собствено име на нерегулирания индийски пазар. Ако той се наложи, президентката на "Биокон" смята да го лансира до края на десетилетието и в САЩ и Европа. В етап на развитие са и медикамент срещу рак и лекарство за сърдечни заболявания.
Конкурентният натиск в бизнеса принуждава много индийски компании да изберат сходна стратегия. Мазумдар-Шоу наблюдава огромно пренасочване към собствени изследвания на медикаменти,
всички вдигат бюджетите за развитие
Но западните агенции за био-фармацевтична регулация и опасността продуктите да се провалят още в етапа на развитие правят начинанието на "Биокон" доста рисковано. Заради това Мазумдар-Шоу потърси партньори на Запад. Едва за няколко години тя задейства международните си контакти, след като гигантът "ГлаксоСмитклайн" (GlaxoSmithkline) оповести преди две години партньорство с американската фирма "Нобекс" (Nobex) за развитие на перорален инсулин. Сега продуктът трябва да се наложи под ръководството на индийците.
Подобни партньорски модели според Мазумдар-Шоу са отговор на предизвикателствата пред бранша, в който не може да функционира "чист" офшоринг, както в информационните технологии. "Бъдещето принадлежи на синергичните ефекти от обединенията между страни с високи и тези с ниски разходи за труд", казва предприемачът. Индийски партньор с ниска разходна база позволява на капиталово по-слабите западни компании като "Нобекс" да разтеглят ресурсите си във времето и да реализират по-бързо продуктите си. "Без помощ от страни като Индия ще има много фал-стартове", предупреждава Мазумдар-Шоу.
За фармацевтичните концерни Индия е важна по редица причини. Заради високите разходи западните здравни системи са пред колапс. Същевременно развиващият се свят настоява за по-евтини медикаменти, за да се справят със смъртоносни бедствия като маларията и СПИН. "Западните концерни вече няма да могат да отпускат толкова много пари, както досега, за създаване на нови лекарства", прогнозира шефката на "Биокон".
Според анализ на индийския индустриален съюз CII най-големият шанс за намаляване на разходите се крие в
преместването на клиничните изследвания
Проучването сочи, че стандартна тестова фаза струва в САЩ 300 млн. долара, докато в Индия е само 25 млн. долара. Това се обяснява не само с евтините индийски лекари, химици и лаборанти. Точно толкова важни са и многото болни хора, които от бедност се съгласяват да участват в опити. "Клиничните тестове се провеждат много бързо в Индия", казва Мазумдар-Шоу. "Освен това тук има всичко от болестите на Третия свят - от малария до диабет."
Все повече индийски фирми предлагат изследвания по поръчка, сред тях и индустриалните конгломерати "Тата" (Tata) и "Рилайънс" (Reliance). Шефката на "Биокон" първа открива пазарната ниша през 1994 г. Оттогава тя работи за западни концерни по разкриването на нови молекули и провежда клинични тестове. Сред клиентите й са "Мерк" и "Новартис". През 2004 г. оборотът на "Биокон" от подобни услуги скочи със 70% до 15 млн. долара. Мазумдар-Шоу очаква ръстът да се задържи над 60%. Ако новият инсулин се окаже неуспех или пък битката около генеричните средства се ожесточи, най-малкото звено на "Биокон" може да стане още по-важно, отколкото желае шефката.
"Биокон" трябва да се настрои и към нарастващата конкуренция. Инвеститорите на рискови капитали наливат все повече пари в индийски инициативи, местни фармацевтични фирми като "Уокхард" (Wockhardt) форсират изграждането на своите биотехнологични направления. Освен това международни концерни като "Ново нордиск" основават дъщерни био-технологични компании в Индия - дори и пред вратите на Мазумдар-Шоу в Бангалор.
Тя обаче няма да им се даде лесно. Когато през 1978 г. Киран Мазумдар-Шоу основава предприятието си в склад под наем, никой индиец не смее да си представи, че 25-годишното момиче ще се превърне в най-богатата жена в страната - и то благодарение на био-технологиите. Днес шефката на "Биокон" хвърчи в сребрист "Мерцедес" по улиците на родния си Бангалор и вече е
символ на иновативната сила
на ново поколение индийски предприемачи, готови за глобална експанзия.
Всеки, когото срещне, веднага забелязва, че жена с толкова много самоувереност не може да се спре. Потокът на речта й има мощта на мусонен дъжд, гласът й кънти като от басово усилен високоговорител. А в големите й тъмни очи проблясва любовта към живота на парти-лъвица и веселата необузданост на лудетината, каквато дъщерята на пивовар е била още като дете.
"Биокон" се ражда от нуждата. По стъпките на баща си, след следването си в Австралия Мазумдар-Шоу става първата пивоварка на Индия. Но в консервативното мъжко предприятие тя не стъпва дори и за опознавателна среща със служителите. С 200 долара начален капитал тя решава да използва познанията си за извличане на ензими от папая и тропически риби. "Бе почти невъзможно да намериш работници. Никой не искаше да работи за жена", спомня си Мазумдар-Шоу.
С чар и убеждаваща сила тя привлича талантливи млади учени и убеждава дори и емигрирали в САЩ специалисти, да се върнат в родината и да работят за "Биокон".
Ангажирането се отплаща: заради необичайно плоската йерархия, щедрото възнаграждение и усещането за семейство сред служителите, консултантската компания "Хюит" (Hewitt) коронясва компанията като най-добър работодател за 2004 г. Който е мотивиран за нови идеи, трябва
да предостави доста свобода на служителите
гласи и до днес кредото на Мазумдар-Шоу.
Когато през 80-те постига мечтата си за собствени изследвания и през 90-те използва ензимните технологии за скок в биофармацевтичния сектор, банкерите я обявяват за побъркана. Междувременно компанията става финансово независима. Миналогодишното листване на борсата надхвърли 33 пъти първоначалната цена. Курсът на акциите на "Биокон" скочи до небесата, основателката забогатя с 400 млн. долара практически за един ден, а акциите на служителите направиха мнозина от тях милионери. Сега инвеститорите се надяват на най-големия ход на Мазумдар-Шоу - собствената марка био-фармацевтика.
"Биокон" все още може да продава евтиния си инсулин само на нерегулирани пазари. Службите за лекарствен надзор в Европа и САЩ възпрепятстват достъпа до пазарите си, но разрешението за една борбена натура е просто въпрос на време. Мазумдар-Шоу не крие амбицията си - "Биокон" да стане най-големият производител на инсулин в света. В момента лидер е "Ново нордиск".
Индийската бизнес дама на 2004-та (според "Икономик таймс") изглежда леко изплашена само от натиска на капиталовия пазар за все по-високи печалби.
Ръстът си има граници
напомня тя на всяка среща с анализатори и инвеститори. Тъкмо в биотехнологичния отрасъл може да се получат непредвидени катаклизми.
Второто си фамилно име Мазумдар дължи на съпруга си Джон Шоу. Той е нейната "котва", казва тя. Като вицепрезидент Шоу използва мениджърския си опит за изграждане на международния бизнес на "Биокон".
Любимите бири на бившата пивоварка са германската "Бекс" и чешката "Пилзнер". Но след 15-часовия работен ден почти не й остава време за бира. Свободно време тя обаче намира за една странична дейност с идеална цел. Вместо логото на "Биокон" на вратата на кабинета й виси табела "Консулство на Ирландия". Работата е сериозна. "Дори издавам и визи", обяснява страстната фенка на Ирландия. Най-голямото й хоби всъщност е колекционирането на съвременно индийско изкуство. "Предпочитам новото и непознатото", отбелязва тя. Изненада би било обратното.
------------
Основният бизнес на "Биокон" са активните субстанции, произвеждани по поръчка за повечето западни фармацевтични гиганти. Индийската компания ги спечелва чрез своите патентовани ензимни процеси. През 2004 г. продажбите на концерна скочиха с 34% до 162 млн. долара, а нетната печалба нарасна с 42% до 44 млн. долара.
През миналата година общият оборот на биотехнологичния бранш в Индия се увеличи с 37% до 1.1. млрд. долара. До 2010 г. обемите на пазара се очаква да стигнат 5 млрд. долара. Страната е в остра конкуренция с други азиатски държави като Сингапур и Южна Корея, където регулациите са по-благоприятни. Индийското правителство обещава да помогне, като построи 10 биотехнологични парка и премахне пречките пред изследователската дейност, например при опитите с животни.