Истанбул скочи срещу арабските инвестиции
Мнозина жители на Истанбул се питат дали високите 330 метра небостъргачи пасват на облика на града, отбелязва кореспондентът на "Ханделсблат".
Проектът демонстрира липсата на респект към историята, разкритикува начинанието Камарата на турските архитекти. Според нейния председател Октай Екинджи "не може да се очаква, че хората от Дубай знаят какво означава да живееш в исторически град, събрал пластове различни култури".
"Дубай тауърс" не са единственият спорен проект. Край моста "Галата" над Босфора трябва да изникне пристанищен комплекс за 4.3 млрд. долара, наречен "Галатапорт". Многобройни стари сгради, повечето от които паметници на културата, трябва да отстъпят място на нови хотели, търговски центрове и пристани за фериботи. Подобен комплекс е планиран и на отсрещния бряг на протока, около историческата гара "Хайдар паша". Там ще извиси снага един вид Истанбулски Манхатън, както горчиво го наричат критиците.
Но не само измеренията на строежите предизвикват раздразнение. Мнозина турци гледат с недоверие на чуждестранните инвеститори, пише германското издание. Милиарди петродолари се стичат от арабските страни към Анадола.
През юли саудитската група "Огер груп" (Oger Group) купи 55 процента от "Тюрк телеком" (Tuerk Telekom) за 6.55 млрд. долара. В продължаващото наддаване за мобилния оператор "Телсим" (Telsim) пък участват "Емирейтс телеком" (Emirates Telecom) и "Ораском" (Orascom), най-големият телекомуникационен концерн в Близкия изток. Около 12 млрд. долара са налели арабските предприемачи през 2005 г. в Турция и това е само началото, изтъква пред "Ханделсблат" Мехмет Хадра, председател на турско-арабската асоциация на предприемачите. Хадра очаква в следващите три години от Близкия изток да дойдат още 15 млрд. долара.
Резервираност към притока на арабските капитали има и в средите на военните, които традиционно се смятат за пазители на западната ориентация на Турция, информира "Ханделсблат". Властите обаче защитават мегапроектите. Истанбул трябва да играе в "международната лига", ако иска да привлича още инвестиции и туристи, подчертава кметът на метрополията Кадир Топбаш.
Икономическият министър Али Бабаджан посочва, че страната е загубила десетилетия заради споровете за "цвета" на инвестициите. "Трябва да отворим вратите си за всякакъв вид капитали", категоричен е министърът. Зад тази политика стои и премиерът Реджеп Тайип Ердоган, които често пътува в Кувейт, Оман, Йемен и Обединените арабски емирства, за да привлича инвеститори, обяснява "Ханделсблат".
---------------
"Дубай интернешънъл пропъртис" (Dubai International Properties), част от холдинга "Дубай холдинг" (Dubai Holding), сключи в края на октомври договор с турската община за построяването на "Дубай тауърс". Строежът на небостъргачите ще погълне 500 млн. долара, или една десета от общата стойност на джойнт венчъра между дубайците и истанбулските власти - 5 млрд. долара. Според прессъобщението на кметството комплексът ще се изгради върху 46 000 кв.м. По думите на кмета Кадир Топбаш комплексът ще бъде финансов, конгресен, панаирен, моден и спортен център на метрополията.
При подписването на договора градоначалникът подчерта, че инвестицията ще засили международното внимание към Истанбул и ще донесе още повече капитали в града. "Ще продължим стъпките си в тази насока", обеща Топбаш. "Дубай тауърс - Истанбул" е вторият проект на "Дубай интернешънъл пропъртис" с подобно име.
Първите "кули" ще се вдигнат в Доха, столицата на Катар, и ще струват 300 млн. долара. Дубайската компания наскоро оповести и плановете си за строеж на луксозни курорти в Оман и Мароко. В последните две години "Дубай холдинг" чрез дъщерните си звена "Дубай интернешънъл кепитал", "Дубай интернешънъл пропъртис" и "Дубай инвестмънт груп" разшири инвестиционната си програма в различни сектори в Европа, Северна Америка, Близкия изток и Югоизточна Азия.