Китай ще изгражда най-бързия влак

Китай ще изгражда най-бързия влак

Китай ще построи най-дългата линия за влак на магнитна възглавница, който трябва да свърже индустриалното сърце на страната - Шанхай, с град Ханчжоу, писа в. “Таймс”. Новият транспорт ще съкрати пътуването между двата града до 26 минути срещу сегашните над два часа и ще затвърди имиджа на Шанхай като един от най-модерните градове в света, коментира вестникът. За изграждането на влака ще бъде използвана германска технология, която ще издигне возилото в състояние на левитация до 1 см над магнитното поле и ще му позволи да се движи със скорост до 430 км/ч. Футуристичната линия ще съжителства с конски каруци и ръчно тикани колички, които все още са обичайна гледка не само за китайската провинция, но и за Пекин и Шанхай.
В понеделник китайските власти одобриха изграждането на линията. Дестинацията Ханчжоу не е избрана случайно. Градът е бил любимо място за почивка на председателя Мао и е сред най-популярните китайски курорти, славещ се със спокойното си езеро, живописни хълмове, ароматен чай и древни пагоди. Разположеният на 170 км югозападно от Шанхай град е столица на провинция Чжъцзян, която е сред най-проспериращите в държавата.
Проектът обаче е много скъп, което доведе до спорове дали трябва да бъде изобщо построен и дали ще съумее да оцелее и да бъде на печалба. Решението за строежа беше забавено и поради различия във възгледите на китайските власти и германския консорциум за стойността, разкриването на технологията и употребата на китайски части. Според китайските медии за строежа на влака ще бъде използвана “някаква германска технология”, но оборудването ще бъде основно китайско. Зад фразеологията се крие всъщност технологията “магнитна левитация” (maglev), произвеждана от консорциума “Трансрапид интернешънъл” (Transrapid International), в който участват “Тисен Круп” (ThyssenKrupp), “Сименс” и германското правителство.
Решението за изграждането на влака по протежение на високотехнологичния коридор между Шанхай и Ханчжоу е важна победа за “Трансрапид”, посочва “Таймс”. Компанията вече ръководи първата в света подобна жп линия, свързваща центъра на Шанхай с новото международно летище. Влакът изминава разстоянието за едва 7 минути. За страничния наблюдател той изглежда, че лети, тъй като се движи на около 1 см над линията. Всъщност движението става възможно благодарение на мощни магнити, вградени в линията и влака.
Возилото е значително по-бързо от японските влакове-стрела благодарение на факта, че при движението му няма триене. Изграждането на линията се оценява на 4.3 млрд. долара и вероятно ще бъде продължение на досегашната. Тя струваше 1.2 млрд. долара. Засега не се посочват срокове за начало и край на проекта, но вътрешни източници смятат, че строежът трябва да започне максимално бързо, за да приключи преди откриването на световното експо в Шанхай през 2010 г.
Същевременно Пекин обяви, че при изграждането на нова скоростна линия, свързваща столицата с Шанхай, ще се придържа към традиционната технология. Новият експрес ще трябва да се движи със скорост до 350 км/ч и да изминава около 1200 км между двата града за около 5 часа. Сега за преодоляване на разстоянието са нужни 13.