Учени създадоха ултратих самолет
Британски и американски учени разработиха самолет, който е много по-тих, икономичен и екологичен от съществуващите в момента. Това са плодовете на усилената работа на екип от инженери от университета "Кембридж" и на Масачузетския технологичен институт. Проектът се разработва съвместно от Великобритания и САЩ. Машините са създадени по проекта за Silent Aircraft Initiative, в която участват "Боинг" (Boeing), Ди Eйч Eл (DHL), "Изиджет" (EasyJet) , "Ролс-Ройс" (Rolls-Royce), англо-американските власти за контрол на авиационната сигурност и други. Ръководители на проекта са проф. Ан Даулинг от Кеймбриджския университет и проф. Ед Грейцър от Масачузетския технологичен институт. В изследването, на стойност около 3.4 млн. евро, са взели участие 40 изследователи от различни области в продължение на три години.
Проектът носи кодовото название SAX-40. Разработването на дизайна на самолета е отнело три години. Чакането си е струвало. Създателите му са инженери от 30 компании и твърдят, че SAX-40 ще шуми не повече от автоматична пералня и ще използва с 35% по-малко гориво от сега съществуващите най-икономични авиолайнери. Формите на новия екосамолет са изгладени и заоблени. Това осигурява по-малко съпротивление, а следователно и по-малко шум. Машината се управлява от двигателите, разположени отгоре върху корпуса, защото от крилата са махнати така шумните елерони. Създателите на самолета уверяват, че това ще намали и разходите на гориво с близо 35%. Инженерите от "Боинг" в момента разработват нов тип енергийна система, която ще се грижи за осветлението, херметизацията и отоплението на SAX-40. В момента захранването на самолета се осъществява основно от двигателите. Самолетът ще може да превозва до 215 пътници. Очаква се SAX-40 да започне редовни полети през 2030 г.
Тихата машина може да реши проблема на разположените в близост до летища квартали, чиито жители страдат от високите децибели на сегашните самолети. Новите екосамолети ще спестят проблемите на милиони хора по света и ще направят изграждането на летища почти в центъра. През последните години намаляването на шума на самолетите е в центъра на вниманието на конструктори на самолети като "Боинг" и "Еърбъс" и на компании за реактивни двигатели, включващи "Дженеръл електрик", "Юнайтед текнолоджис" и "Ролс-Ройс". Трите двигателя са монтирани отгоре на самолета в края. Това прави излишно използването на елероните при излитане и кацане, които са сред основните причинители на шума. Дизайнът позволява на самолета да остава във въздуха при по-ниска скорост. Така корпусът действа като естествен щит срещу шума. От института съобщават, че при него липсва опашка, което му придава сходство с летяща мишка. Самите учени обаче предлагат технологията да бъде наречена по-различно - летящо (смесено) крило. Развитието на индустрията надминава дори тези нововъведения, които представляват новото поколение самолети. И така ние виждаме увеличение в пъти всяка година на шума и на отделянето на вредни газове в атмосферата. От първия полет на "Боинг-707" през 1957 г., който ознаменува началото на реактивната ера в пътническата авиация, външният вид на самолетите се е променил съвсем малко. Самолетите и досега имат цигарообразно тяло, две обтегнати назад криле с висящи от тях двигатели. В последните години все пак се забелязва налагането на нови материали, но SAX-40 е първият революционен проект. Дневник
---------------
SAX-40 прилича на военните СТЕЛТ бомбардировачи. Революционният експериментален самолет е с широк обтекаем корпус, който официално се нарича "слято крило" (blended wing). Резултатът е летящо крило, използващо СТЕЛТ технологията на военните самолети. Не използва задкрилки, каквито имат съвременните пътнически реактивни самолети. Самолетът няма централен вертикален стабилизатор, какъвто имат на опашката сегашните пътнически реактивни самолети, а ползва чифт стабилизатори на краищата на крилата. Безшумният самолет е с размах на крилата 68 м и дължина 44 м - колкото "Боинг 767".