"Ербъс" изнася 50 % от производството на А 350

"Ербъс" изнася 50 % от производството на А 350

Eвропейската авиостроителна компания "Ербъс" (Airbus) смята да редуцира драстично разходите си по създаването на трансконтиненталния самолет А 350, като изнесе 50% от производството извън концерна, писа в. "Файненшъл таймс", като се позова на мениджъри, пожелали анонимност. Мярката ще спести на "Ербъс" близо 3.5 млрд. долара (около 2.7 млрд. евро).
След като първата версия на самолета претърпя неуспех и не привлече достатъчно интерес от потенциални клиенти, концернът в момента преработва модела за по-дълги дестинации, обяснява вестникът. Новата концепция на А 350 - XWB, е замислена да се конкурира директно със 787 "Дриймлайнър", амбициозния проект на американския "Боинг" (Boeing) за дълги полети. В рамките на преустройството "Ербъс" замисля да увеличи дела на изнесените дейности от сегашните 30 на 50%, цитира "Файненшъл таймс" източници от ръководството. В следващите седмици щяло да се вземе и окончателното решение дали да се продължи работата по проекта.
Проблемите с А 350 са пряко следствие от кризата със забавянето на мега-самолета А 380, което досега донесе загуби от няколко милиарда евро. "Ербъс" загуби в последните седмици редица големи поръчители. Американският спедиторски концерн "Федеръл експрес" (Fedex) обяви, че разтрогва целия договор за покупка на 10 транспортни самолета в полза на конкурента "Боинг". Най-големият клиент за А 380 "Емирейтс еърлайнс" (Emirates Airlines) засега не се е произнесъл за своята поръчка от 43 машини, всяка от които струва по 300 млн. евро. Арабската авиокомпания "Катар еъруейс" (Qatar Airways), която е поръчала 4 самолета, пък открито разкритикува мълчанието на "Ербъс" за проблемите с А 380. Мисля, че те знаеха за забавянето минимум 6 до 8 месеца, преди да го съобщят, заяви пред британския в. "Таймс" президентът на "Катар еъруейс" Акбар ал Бакер. Според него, ако доставките вървяха по график, компанията щяла да купи още поне 10 самолета.
В понеделник "Ербъс" започна последните изпитателни полети за А 380, преди да бъде пуснат в експлоатация, предаде Ройтерс. Техническите способности на самолета, който трябва да превозва между 481 и 853 пътници, вече са извън съмнение, но последните тестове имат за цел да проверят как функционира машината в нормален летищен режим. В рамките на теста, който ще продължи 150 летателни часа, А 380 трябва да кацне и излети от 10 аерогари по света. В понеделник машината с 60 души на борда успешно се приземи в Сингапур. През декември А 380 се очаква да получи окончателното разрешение от европейските и американските въздухоплавателни власти.