Мегаделото "Суисер" започна при небивал интерес

Мегаделото "Суисер" започна при небивал интерес

При огромен обществен интерес във вторник в Швейцария започна процесът за фалита на националния авиопревозвач "Суисер" (Swissair), съобщиха медиите от страната. В делото, сочено като най-голямото икономическо престъпление в историята на конфедерацията, се изправят 19 мениджъри и техни приближени.
Първият, когото във вторник призоваха съдиите в областния съд в Бюлах край Цюрих, е бившият член на УС на "Суисер груп" Герхард Фишер. Той е обвинен в нарушаване интересите на кредиторите и занемарено управление, довело до помпозния залез на авиокомпанията през 2001 г. Във вторник Фишел отказа да отговори на въпросите на съда, като нарече обвинението "злонамерено", информира електронното издание на "Нойе цюрхер цайтунг". Той обясни само, че "Суисеър" би преживяла кризата, ако не са били фаталните за целия бранш атентати от 11 септември. В сряда след него думата беше дадена на Бенедикт Хенч, също член на висшата управа, едно от големите имена в банковия свят в страната. Обвиненията срещу него са същите, както при Фишери и при повечето други обвиняеми. Заради големия интерес процесът се гледа в градската зала в Бюлах, която побира 400 души
Сред подведените под отговорност са още Андрес Лойенбергер, бивш президент ан на Съюза на швейцарската икономика (Economiesuisse), някогашните президенти на "Суис" в различни периоди Филип Бругисер, Ерик Хонегер и Марио Конти и др. Тяхното изслушване е насрочено за следващата седмица, посочва още "Нойе цюрхер цайтунг".
Швейцарската прокуратура повдигна обвиненията едва през април миналата година, пет години след фалита на авиокомпанията. Обвинителният акт съдържа дълъг списък от престъпления - фалшифициране на документи, подправяне на финансови резултати и браншови информации, нелоялен мениджмънт, както и ощетяване на кредиторите и занижаване на имуществото. Процесът, започнал тази седмица, е само първото наказателно производство по случая. Отделен граждански иск за 570 млн. франка срещу мениджмънта повдигна през 2005 г. и ликвидаторът на четирите дружества от концерна Карл Вютрих. По оценки на "Нойе цюрхер цайтунг" общата сума на исковете срещу бившите началници може да достигне 5 млрд. франка. Дневник

На 1 октомври 2001 г. швейцарският национален авиопревозвач обяви фалит под тежестта на 17 млрд. франка дългове. До голяма степен банкрутът се дължеше на финансови инжекции, които "Суисер" наливаше в белгийската авиокомпания "Сабена" (Sabena), която в крайна сметка повлече и швейцарския концерн. След фалита "Суисер" бе взета под опеката на швейцарското правителство и бе преименувана на "Суис" (Swiss). Новото дружество обаче не издържа самостоятелно и през 2004 г. бе закупено от германския авиопревозвач "Луфтханза" (Lufthansa).