Влак на магнитна възглавница ще вози поклонници в Иран
Иран проявява интерес към германския високоскоростен влак на магнитна възглавница "Трансрапид" (Transrapid), разработен от концерните "Тисен - Круп" (Thyssen-Krupp) и "Сименс" (Siemens), съобщи в. "Зюддойче цайтунг", като се позова на информация от инженерното бюро, подготвящо проекта. Авангардният "Трансрапид" може да свърже столицата Техеран с отдалечения на 800 км свещен град Машхад, където всяка година пристигали 15 млн. поклонници. За целта иранското правителство вече отпуснало 1.5 млрд. долара, обяви Харалд Шпет, директор на инженеринговата компания "Шлегел" (Schlegel), натоварена да проучи осъществимостта на проекта.
Смесеното предприятие "Трансрапид интернешънъл" вече получило официална поръчка от Иран, твърди Шпет пред "Зюддойче". Тя се основавала на обсъжданите идеи по време на посещението на бившия баварски министър на икономиката Ото Висхой през май 2004 г. в Техеран. Тогава говорихме за редица инфраструктурни проекти. Би било хубаво това сега да се изплати, обясни пред в. "Ханделсблат" Висхой, който в момента е член на УС на германските железници. Той обаче посочи, че проектът за "Трансрапид" в Иран се намирал в много ранна фаза.
Източници на "Ханделсблат" от германското външно министерство също потвърдиха, че идеята още е в твърде ранен етап, за да се обяви нещо конкретно. От иранското посолство в Берлин отказаха коментар. Двете партньорски компании - "Сименс" и "Тисен - Круп" демонстрираха резервираност, като отбелязаха, че засега нямат официална информация за иранските намерения.
Ако замисълът все пак се осъществи, ще бъде значителен успех за "Трансрапид", чиято история е изпълнена с обрати. Само преди няколко дни държавната информационна агенция на Китай "Синхуа" предаде, че е спряно планираното продължение на първата отсечка от Шанхай до летището "Пудон", пусната в експлоатация през 2004 г. Според първоначалните разчети "Трансрапид" трябваше да свърже международната аерогара на Шанхай с град Ханчжоу, разположен на 170 км. Служител от проектантската служба на мегаполиса заяви пред "Ханделсблат", че това слага край и на планираната линия към второто шанхайско летище "Хунгяо". Мотивът най-вероятно бил протестите на местните жители, които се опасявали от силно магнитно лъчение от железницата. "Синхуа" изтъква още, че правителството в Пекин било сериозно обезпокоено и от експлодиращите разходи - исканите 3.3 млрд. евро вече нараснали с още 485 млн евро.
Германските конструктори обаче заявиха, че не знаят нищо за спирането на проекта, писа в сряда "Ханделсблат". "Няма никакви индикации от страна на клиента, че прекратява строежа", каза говорител на "Трансрапид интернешънъл". Представител на "Тисен - Круп" също оповести, че концернът не разполага с информации за евентуален отказ от Китай.
------------
"Трансрапид" е първият високоскоростен влак, използващ технологията на магнитна възглавница. Проектът е един от най-спорните в Германия, където до 2000 г. бяха налети 1.2 млрд. евро държавни субсидии. Влакът, развиващ скорост до 500 км/ч, функционира само по експерименталната линия в Емсланд, но постоянно е обект на критики от еколози и местни жители заради силното електромагнитно излъчване и високите разходи. През 2003 г. се провалиха проектите за свръхбързи влакове между Дюселдорф и Дортмунд и между Хамбург и Берлин. На 22 септември 2006 г. експерименталният "Трансрапид" се сблъска с поддържащ влак, при което загинаха 23-ма души.