Берлин пуска железниците на борсата през 2008 г.

Берлин пуска железниците на борсата през 2008 г.

Германското правителство подготвя за продажба 30% от държавните железници "Дойче бан" (Deutsche Bahn) на стойност между 5 и 6 млрд. евро, писа в. "Файненшъл таймс". След борсовия дебют на пощите през ноември 2000 г. Берлин смята да пусне за публично предлагане и пакет от железниците. Проблемът се дискутира вече 13 години. На заседание днес кабинетът трябва да разгледа предложението за частична приватизация на "Дойче бан". Според министъра на транспорта Волфганг Тифензее процедурата може да започне в края на 2008 г. "Пазарът вече показва значителен интерес", каза министърът пред сп. "Фокус". По думите му навлизането на частен инвеститор ще засили още повече компанията.
За разлика от Тифензее обаче президентът на "Дойче бан" Хелмут Медорн предпочита търгуване на акциите на борсата, а не продажба на един стратегически инвеститор, посочва "Файненшъл таймс". Медорн щял да използва акциите като платежно средство за бъдещи придобивки, а така би се избягнала и опасността отделен инвеститор да придобие свръхконтрол върху бизнес политиката на "Дойче бан". Освен това един по-висок курс на акциите щял да докаже и успехите на Медорн в санирането на концерна.
Пред ДПА Медорн уточни, че през първите пет месеца на 2007 г. е продължила положителната тенденция от предходната. Без да назове конкретни числа, мениджърът заяви, че финансовите резултати и оборотът надминават очакванията. За 2006 г. "Дойче бан" отбеляза рекордна печалба от почти 1.7 млрд. евро. По оценки на "Файненшъл таймс" към момента концернът струва 20 млрд. евро, което е значително повече от официалните разчети. Правителствен доклад от миналата година оцени стойността на железниците на минимум 10 млрд. и максимум 16 млрд. евро. В "Дойче бан" работят 240 000 души, а компанията обслужва 34 000 км железопътни трасета
В средите на управляващата широка коалиция се прокрадват опасения, че допускането на частен партньор обаче ще застраши жп инфраструктурата. Тифензее категорично ги отхвърли, като подчерта, че пероните, гарите и релсите ще си останат държавна собственост. "Никой инвеститор няма да получи нито метър релсов път", обеща министърът пред "Фокус".
Местни политици пък се страхуват, че в бъдеще железниците ще насочат инвестициите си предимно към печелившите отсечки на дълги разстояния и така ще изоставят важните за провинциите локални връзки. Съпротива срещу плановете на Тифензее идва от страна на властите в Хесен, Саксония-Анхалт, Саксония, Брандендбург, Райнланд-Пфалц и Северен Рейн-Вестфалия, затова техните представители могат да блокират законопроекта в Камарата на провинциите (Бундесрата), твърди в. "Тагесшпигел".
Срещу частичната приватизация на "Дойче бан" се обявиха и могъщи природозащитни и синдикални организации. Според екологичните съюзи БУНД (BUND) и НАБУ (NABU), подкрепени и от профсъюза на заетите в услугите "Ферди" (Verdi), допускането на частен инвеститор ще доведе до по-високи цени на билетите и по-лошо качество на жп транспорта.

Листването на пощенския гигант "Дойче пост" (Deutsche Post) през 2000 г. вкара в държавната хазна 6.6 млрд. евро, но остана на второ място като приходи след публичното предлагане на акции от телекома "Дойче телеком" (Deutsche Telekom) през 1996 г., което наля около 10 млрд. евро. Финансовото министерство в Берлин планира да свали новия вътрешен дълг до 13 млрд. евро през следващата година, така че ако борсовото участие на железниците донесе над 3 млрд. евро, задлъжняването за пръв път от 2001 г. насам може да падне до под 10 млрд. евро.